Angajam persoane fidele sau ii fidelizam pe cei pe care ii avem?
In special loialitatea. Uneori fidelitatea. Pot fi aceste caracteristici identificate? Da, pot. Putem defini ce inseamna cele doua cuvinte: loialitate inseamna sinceritate in a-ti spune opinia, respectarea cuvantului dat, iar fidelitatea inseamna a fi statornic in convingerile tale, a fi devotat fata de ceva (un ideal, o organizatie) sau fata de cineva.
Orice organizatie isi doreste sa aiba angajati devotati, fideli. Este important insa ca angajatul sa aiba fata de ce sa fie fidel. Si liderului ii revine misiunea de a se asigura ca identifica acel “ceva” sau “cineva” fata de care membrul echipei sale este fidel. De cate ori auzim despre echipe care pleaca impreuna cu conducatorii lor? Sunt echipe fidele liderului! De ce? Pentru ca acesta se comporta ca un lider: stie sa inspire, este vizionar, constituie el insusi un exemplu de dedicatie fata de un ideal, fata de niste convingeri pe care le are. Dar nu se manifesta agresiv, el se face simtit atunci cand echipa are nevoie de suport.
Am intrebat mai multi angajati ai unei mari companii ce i-ar determina sa-si manifeste fidelitatea fata de echipa si organizatie. Iata cateva dintre raspunsurile lor, care nu fac decat sa confirme cele scrise mai inainte:
- “sa simtim ca efortul nostru este apreciat de catre seful direct”;
- “sa primim si feedback pozitiv, nu numai negativ”;
- “sa vedem ca seful nostru este consecvent in ceea ce ne cere si ca el respecta ceea ce ne cere noua sa respectam”;
- “sa fim respectati”;
- “sa existe transparenta in comunicarea interna” etc.
Acestea sunt asteptari firesti ale oricarei persoane fata de organizatia in care isi petrece uneori mai mult de 50% din timpul de veghe. Dar este important ca si angajatul sa faca efortul de a gasi echipa si organizatia care sa fie compatibila cu valorile si convingerile sale. Niciodata el nu va fi cu adevarat fidel unei organizatii care promoveaza alte principii decat cele pe care el le respecta.
Sunt persoane care prin natura lor se dovedesc a fi fidele numai lor insile. Sunt fidele ideii de a-si atinge scopurile, de a le merge bine. Acesti oameni pot fi la noi in firma. Este important insa sa ii recunoastem si sa tinem seama de acest aspect. Este important sa ii mentinem cel putin motivati, daca nu ii putem fideliza. Pentru un termen scurt, va fi suficient.
Sunt alti angajati care se dovedesc a fi fideli convingerii ca familia este cea mai importanta. Si atunci, atata timp cat organizatia le confera siguranta ca pot sa isi sprijine familia si sa ii asigure confortul necesar, vor fi devotati organizatiei. Atata timp cat vor putea sa mentina un echilibru intre viata personala si viata profesionala, vor fi devotati organizatiei. Atata timp cat organizatia le va putea asigura acest sentiment de securitate pentru familia lor, vor fi fideli acesteia.
O alta categorie este cea care are convingerea ca munca trebuie sa insemne si satisfactie, nu numai obligatie. Acestia sunt fideli convingerii lor conform careia vor face o activitate, daca aceasta le aduce satisfactiile necesare. In momentul in care ceea ce fac nu le mai asigura o astfel de satisfactie, vor cauta alta activitate sau alta organizatie.
Categoria interesata de relatiile interumane va fi fidela convingerii ca atmosfera este necesara pentru a-ti manifesta fidelitatea fata de echipa. In general, sunt angajatii devotati unei echipe in care liderul este participativ, membrii echipei au foarte bune relatii unii cu altii, exista deschidere si incredere. Este tipul de angajat care isi va urma liderul sau echipa, daca au loc schimbari care ameninta atmosfera pozitiva.
Si exemplele pot continua. Este important sa identificam, pentru fiecare angajat, ce poate constitui un element de fidelizare. In aceeasi masura in care suntem preocupati de performanta, de eficienta, este esential sa fim preocupati si de fidelitatea angajatilor.
Angajatii fideli au cateva calitati care nu pot fi “cumparate”:
- construiesc performanta;
- sunt eficienti fara sa fie fortati sa fie asa;
- sunt consecventi in activitatea lor;
- se manifesta deschis si constructiv in situatiile de criza ale echipei/organizatiei;
- critica constructiv si vin cu solutii cand e cazul;
- se implica activ in viata organizatiei;
- promoveaza imaginea companiei fara ca cineva sa le ceara acest lucru;
- peste ani, vor vorbi frumos despre organizatia careia i-au fost fideli!
Cine nu si-ar dori astfel de angajati?! Cei care ii avem, sa ne bucuram de ei si sa facem tot posibilul pentru a-i pastra langa noi!