Angajamentul de coaching: cum îl sprijini pe client să acționeze, fără să îl hărțuiești?
Clienții îsi doresc schimbarea, de multe ori sunt lămuriți, ştiu ce au de făcut, li se pare că sunt hotărȃți 100%, dar, ce să vezi, nu fac nimic pȃnă la următoarea întȃlnire cu coach-ul lor personal. Fiecare coach (sau client) s-a găsit de mai multe ori în situația întȃlnirii începute cu: „N-am făcut nimic din ce am stabilit!”, asta e realitatea. E foarte frustrant: clientul nu simte avansul, iar coach-ul începe să se întrebe ce valoare aduce şi, eventual, a cui este răspunderea. Unii coachi, mai degrabă începători, aleg imediat calea „De ce n-ai făcut nimic?”, o abordare nefericită, cu iz parental sau autoritar, apoi alte vorbe tari, energii dezlănțuite şi „hărțuiri” repetate. Un coach profesionist trebuie să fie bine pregătit şi capabil să creeze condițiile şi conversațiile naturale, cu sens, prin care clientul să descopere şi să rafineze ce îşi doreşte, de ce, precum şi să aducă mai multă claritate în planurile şi acțiunile viitoare. Capcana tipică este rămȃnerea în faza de descoperire, „Aha, acum înteleg, ştiu…”, minunată, dar complet nepractică fără o abordare solidă a paşilor următori.
Lipsa de acțiune este şi o bună oportunitate de a discuta deschis despre cine şi cum este clientul, ce schimbări mai profunde pot fi necesare, felul cum gȃndeşte şi acționează. Oare acesta este un tipar personal, să promită mult şi să facă puțin? Cum prioritizează? Nu cumva promisiunile făcute (lui însuși) în sesiunea trecută au fost doar formale, ca să scape de insistențele coach-ului prea agresiv?
Resursele actuale sunt foarte limitate? Sau, poate, obiectivele trebuie rediscutate şi recontractate? De la caz la caz – nu cred în cauze unice şi soluții universal valabile. Cel mai probabil, dacă nivelul de încredere este ridicat, va ieşi la lumină miezul problemei, despre ce e vorba, cu adevărat.
Foarte pe scurt, fără a intra în detaliile asumării şi împărțirii responsabilității, fiecare partener trebuie să fie responsabil şi răspunzător pentru partea sa de contribuție. Clientul este singurul care are toate datele situației pe care încearcă să o îmbunătățească, ia deciziile şi pune în aplicare ideile de schimbare. Iar coach-ul, cum contribuie un profesionist la punerea în practică a deciziilor luate într-o sesiune? Pentru ce este răspunzător?
1) Să fie atent ca întregul angajament şi fiecare sesiune să aibă obiective lămurite şi asumate de client.
2) În timpul întȃlnirilor de lucru, să mențină atenția asupra chestiunilor importante şi păstrarea drumului stabilit (atȃt alinierea cu obiectivele, cȃt şi acțiunile cu un grad mai mare de impact).
3) Să împărtășească direct și neutru (fără să caute sau să insinueze vinovății) ceea ce vede, simte sau intuieşte, în beneficiul clientului, la nivel de reacții, obiceiuri sau posibile neconcordanțe.
4) De-a lungul însoțirii în timp, să facă legături şi să-i reamintească partenerului idei sau promisiuni anterioare, pentru punerea lor în context.
5) Să ceară aducerea spre specific a unei revelații subite a clientului. Ce vei face cu această concluzie? Care este cea mai bună ocazie să o testezi?
6) Atenție la semnele „energetice” ale clientului atunci cȃnd caută acțiuni sau face planuri. O hotărȃre/un angajament mai mare este însoțit/ă de trăiri mai puternice.
La finalul sesiunii sau oricȃnd a apărut o concluzie care reclamă acțiune din partea clientului, un coach poate înlesni punerea în practică a deciziei, prin asigurarea celui mai bun mediu, chiar și (sau mai ales) după despărțirea celor doi: „Ai tot ce îți trebuie?” „La felul cum te ştii, ce bariere ai putea să întȃlneşti/ridici?” „Cine ar putea să te sprijine?” etc. sunt întrebări pertinente în această etapă.
Și ar mai fi ceva de spus, un lucru important asupra căruia n-am fost avertizat (ar fi fost bine să fi citit un astfel de articol acum niște ani), pe care l-am descoperit „the hard way”: „no action” e mai nociv decât pare, pentru că înseamnă, de fapt, „action”, pe axa negativă, la stânga lui zero. Înseamnă păstrarea obiceiurilor sau acțiunilor actuale. Care, foarte probabil, nu vor determina o schimbare. Pentru că acestea sunt exact cele care întrețin comportamente pentru care clientul a căutat un coach însoțitor pe drumul schimbării.
Viorel Apetrei este coach profesionist, acreditat de International Coach Federation la cel mai înalt nivel, Master Certified Coach (MCC). Este implicat direct în angajamente de executive coaching (individual sau de echipă) pentru antreprenori şi directori din eşalonul superior al corporațiilor.
Viorel conduce compania de training MTW Romȃnia şi este principalul instructor şi mentor al programului de formare în coaching, un program local cu certificare internațională (ACSTH).