Angajat ideal, angajator ideal
“Rezervele
sistemului bancar”
Probabil ca nu e nevoie de niste studii sau cercetari prea elaborate pentru a realiza ca sectorul bancar este un adevarat magnet pentru multi dintre romani. Dovada navala de la ASE si numarul de absolventi ai acestei institutii, intre ale carei facultati, una dintre cele mai curtate este cea de Finante, Banci, Asigurari si Burse de Valori. Media candidatilor la aceasta facultate a fost anul trecut de 4-5 per total si de 8-10 candidati pe locurile fara plata. Visul multora este sa devina dealeri pe piata valutara, directori de banca, analisti pe piata de investitii si sa “numere” multi bani pentru banca si pentru clientii acesteia. Cu cat numara mai multi in interesul bancii, cu atat numara mai multi in propriul buzunar. Daniela Rohan, Director de Resurse Umane si Dezvoltarea Managementului in cadrul ING Romania introduce insa si alti factori in ecuatie: “In acest moment, in Romania, as spune ca industria bancara, inainte de siguranta materiala sau perspectivele de dezvoltare, ofera siguranta in general. Urmeaza, fireste, celelalte doua aspecte mentionate”. Dar, atentie, doar nivelul salariului nu ajuta la pastrarea celor mai buni angajati si nici nu ofera certitudinea ca i-ai angajat pe cei mai buni. Daniela Rohan o citeaza pe Nancy Alrichs, autoarea britanica a cartii “Competitia pentru talent”, care spune: “Cu zece ani in urma, intervievatorul ar fi intrebat: <
O privire rapida pe paginile 30-31 din numarul 47 al revistei “Cariere” ne va arata cat de complex este sistemul bancar. La asa complexitate, era necesar si un sistem de reguli, regulamente si o cultura de organizatie foarte bine definita, pentru ca altfel ar fi haos. Ei bine, cultura de organizatie este un alt punct de atractie pentru candidati si angajati. Oamenilor le place sa stie ca fac parte dintr-o organizatie stabila, cu reguli clare, care, urmate pas cu pas, le garanteaza ascensiunea in companie. Le place birocratia? Putin probabil, dar nici confortul afectiv si material nu sunt de neglijat. “Satisfactia si aprecierea muncii bine realizate, o cultura de companie specifica, practici de resurse umane satisfacatoare pentru angajat, deci corectitudine, ca si posibilitati de evolutie profesionala remarcabile, in acord cu evolutia permanenta – a se citi schimbare constanta si pozitiva – a intregului sistem bancar romanesc”, iata ce-si doresc multi proaspeti absolventi, in opinia Danielei Rohan. Sistemul bancar este unul dintre domeniile in care munca este apreciata la adevarata ei valoare. “Cel mai important lucru pe care il putem asigura angajatului – independent de nivelul de salarii in sine – ramane legarea nivelului de recompense materiale, si nu numai, de contributia personala la realizarea obiectivelor companiei. Ce cautam? Oameni priceputi, ambitiosi, responsabili, care doresc si au capacitatea sa se dezvolte in continuare”. O dovada a faptului ca multi vor sa se imbrace in costum elegant si sa jongleze cu termeni precum “credit”, “dobanda”, “portofoliu” etc. este numarul de CV-uri pe care le primeste lunar o banca. La ING Romania, de exemplu, numarul acestora este in jur de 500. Cu ce asteptari vin acestia? Nu exista un raspuns general valabil. Totusi, spune Daniela Rohan, exista unii factori motivationali universali, vizibili in caseta alaturata.
In Romania nu exista inca studii privind profilul angajatorului ideal. Unii autori occidentali au schitat totusi un profil al acestuia pentru Europa. Directorul de Resurse Umane si Dezvoltarea Managementului de la ING Romania o citeaza inca o data pe Nancy Alrichs, care vorbeste de sase strategii prin care o banca, de exemplu, se poate apropia de ideal. Ce diferentiaza o astfel de companie? Iata:
1. Include un plan imbunatatit de recrutare si retentie de personal in planul strategic general;
2. Lanseaza pe piata, cu consecventa, si sustin reputatia de angajator ideal;
3. Angajeaza bine sau deloc;
4. Trateaza angajatii ca pe clientii foarte importanti;
5. Dezvolta forta de munca de azi pentru nevoile de maine;
6. Pun la punct politici, procese si proceduri care sa asigure succesul strategiilor mai sus mentionate.
Multi spre multinationale
Clar, multinationalele sunt la moda. In orice domeniu, o filiala din Romania a unei organizatii cu ramificatii in mai multe tari este privita ca Pamantul Fagaduintei. Ioana Mironescu, Director de Resurse Umane la 3M, explica: “Multinationalele ofera angajatului optiunea ca, la momentul oportun in decursul carierei, sa obtina o slujba cu responsabilitati regionale sau chiar relocarea in alta tara, in cadrul corporatiei”. Cristina Sandulescu, Training & Development Manager, Recruiting Manager in cadrul Procter & Gamble, are si ea un cuvant de spus: “Motivele pentru care candidatii aplica la P&G pot fi multiple: potential de dezvoltare a carierei, pachet salariu si beneficii, cultura organizationala, prestigiu, pozitie pe piata etc.”.
Prin insasi marimea lor, multinationalele “aspira” cel putin vise, daca nu chiar pe cei care au aceste vise. Renumele companiei poate fi un motiv mai mult decat suficient pentru a te angaja acolo, mai ales in cazul celor care vor sa epateze. Alina Rusu, Recruiting Manager la P&G, agreeaza aceasta idee: “In primul rand, cei care vin la noi sunt atrasi de renumele companiei. Foarte multi tineri isi doresc sa lucreze intr-o multinationala.” Dar adauga: “In acelasi timp, sunt extrem de atractive posibilitatile de dezvoltare profesionala, multiplicate de provocarile cu care ne confruntam in fiecare zi, precum si mediul international in care lucram. Procter & Gamble se numara printre putinele companii care se bazeaza pe principiul promovarii din interior, care este, de asemenea, un factor motivant, intrucat ofera posibilitatea unei cariere pe termen lung”.
Asadar, carieristii, in sensul bun al cuvantului, sunt in companiile multinationale in elementul lor. “Angajatii P&G primesc responsabilitati chiar din prima lor zi in companie, care vor creste in timp, astfel incat ei sa devina adevarati lideri in domeniile lor de activitate. Aceasta evolutie este posibila numai pe baza sprijinului si asistentei pe care o primesc de la toate persoanele cu care lucreaza. P&G a dezvoltat programe foarte avansate de training, sub forma unor cursuri de pregatire, traininguri pe internet sau orice alta forma care poate acoperi necesitatile de invatare ale angajatilor nostri”, explica Cristina Sandulescu. Ioana Mironescu ne impartaseste propria ei experienta: “Pot sa spun cu ce m-a motivat pe mine 3M sa raman in companie 10 ani: un mediu de munca placut, un continut al zilei de munca divers si atractiv, colegi romani si din reteaua 3M de la care pot invata tot timpul ceva nou, posibilitatea de a ma dezvolta continuu si de a acumula experienta variata si, nu in ultimul rand, un pachet de avantaje materiale pe masura rezultatelor muncii si totodata concurential pe piata”.
Un angajat nemultumit de firma in care lucreaza va pleca imediat in alta parte, eventual povestind si altora ce rau a dus-o acolo. Pentru a preveni aceasta situatie, unele companii au incetatenit o practica de a masura gradul de satisfactie a angajatilor sai. Este si cazul 3M: “Exista in primul rand un dialog continuu, pe care incercam sa il mentinem cat mai deschis de ambele parti. Practic, o data la doi ani se realizeaza un sondaj de opinie, rezultatele se discuta impreuna cu toti angajatii, apoi se prezinta masurile care s-au luat sau se vor lua pentru a raspunde nemultumirilor lor”, povesteste directorul de resurse umane de la 3M. Acelasi lucru se intampla si la Procter & Gamble, ne asigura Cristina Sandulescu si Alina Rusu.
Asteptarile pe care le are un potential angajat de la viitorul sau job intr-o companie multinationala sunt exact motivele pentru care vrea sa se angajeze acolo. Un portret robot mai personalizat al angajatorului ideal este realizat de Recruiting Managerul de la P&G: “Pentru mine personal, angajatorul ideal este cel care imi ofera posibilitatea de a ma dezvolta si libertatea de a-mi exprima ideile si initiativa. Evident, partea materiala este importanta, dar inaintea acesteia se plaseaza motivatiile de alta natura. Este extrem de importanta atmosfera in care lucrezi, oamenii cu care colaborezi. In acelasi timp, faptul ca eforturile iti sunt apreciate, ca promovarea se face pe baza performantei si ca numai de tine depinde sa-ti cladesti o cariera de succes”.
Cum arata angajatul ideal dintr-o multinationala? Pentru Ioana Mironescu, el este un luptator cu spirit de echipa. Pentru Procter & Gamble, el este definit de urmatoarele caracteristici, enumerate de Cristina Sandulescu, cu referire la angajatii P&G: “In primul rand, cu totii sunt adevarati lideri, care stiu cum sa lucreze folosind toate resursele posibile pentru a atinge, impreuna cu intreaga echipa, obiectivul propus. Este, de asemenea, foarte importanta capacitatea de a colabora cu ceilalti, pentru ca intr-un mediu global lucrezi cu persoane foarte diferite si te confrunti, deseori, cu situatii foarte neasteptate”.
I want IT!
L-am intrebat pe Adrian Lupulescu, HR Director la SOFTWIN, daca ma insel eu, sau chiar se indreapta din ce in ce mai multi tineri spre domeniul IT. Adrian Lupulescu m-a asigurat ca nu visez: “Da, domeniul IT este unul dintre cele mai spectaculoase si atractive domenii, atat pentru specialisti, cat si pentru simpli utilizatori de tehnologie a informatiei. Rata de crestere este extrem de dinamica. Este de la sine inteles ca, pentru profesionistii domeniului, IT-ul este mai mult decat atractiv, este un miraj pe care-l poti “pipai” zilnic prin angajarea intr-o firma IT de top. SOFTWIN, de exemplu, are cam 650 de angajati, si primim lunar alte cateva sute de CV-uri”. Motivele pentru care multi absolventi tanjesc sa pipaie domeniul nu sunt cu mult diferite de cele enumerate mai sus, cand am vorbit despre banci si multinationale, cel putin in opinia HR Directorului de la SOFTWIN: “Cei care isi aleg ca tinta domeniul IT au o mai mare deschidere catre nou si ambitia si energia de a concura pe o piata extrem de competitiva. Castigurile imediate sunt contactul cu tehnologii moderne, posibilitati de promovare rapida, mediu de lucru competitiv, multiple posibilitati de instruire si un salariu atractiv; pe termen lung, cei capabili sa-si fructifice potentialul se pot astepta la o cariera profesionala cu ascensiune rapida, castiguri materiale importante, recunoastere si asocierea cu un brand cunoscut sau o firma de top”, crede Adrian Lupulescu. Care explica si de cand se simte atras de IT: “As spune ca atractia dateaza inca de la inceputul anilor '80, de cand unii dintre colegii mei de atunci au ales sa-si asume riscuri uriase pentru a putea ajunge sa lucreze in companii de IT din SUA”. Iubire veche!
Contrar opiniei mai mult sau mai putin generale, in industria IT, spune Adrian Lupulescu, exodul de creiere fuse si se cam duse. Din ce in ce mai multi specialisti prefera sa ramana in tara, pe de o parte din cauza stagnarii economice din Vest, iar pe de alta parte, datorita cresterii pietei romanesti de IT. “Spre exemplu, primim pe site-ul firmei aplicatii din partea unor informaticieni romani plecati din tara de multi ani, dar si din partea unor specialisti straini. Acestia sunt atrasi de performantele companiei, de recunoasterea internationala a unor branduri proprietate a SOFTWIN, ca BitDefender si Intuitext”, isi argumenteaza Adrian Lupulescu parerea.
Satisfactia angajatilor este o variabila ce se determina intr-un mod foarte riguros la SOFTWIN. Anual, se face un survey intern, pe baza unui chestionar cu 80 de intrebari care vizeaza citeriile mentionate in box. Rezultatele sunt prelucrate statistic, se fac comparatii cu anii precedenti si se intocmesc planuri de actiune pentru imbunatatirea punctelor slabe evidentiate.
“Ca sa dau o definitie scurta, as spune ca angajatorul ideal este cel care investeste pe termen lung in capitalul cel mai pretios al unei companii – oamenii. Acesta este principalul criteriu de diferentiere intre competitori”. Aceasta este viziunea HR Directorului de la SOFTWIN asupra angajatorului ideal. Angajatul ideal, in schimb, trebuie sa bifeze automotivarea, receptivitatea la nou, potential de dezvoltare, loialitatea si o buna comunicare, printre calitatile sale.
Televiziunea, mon amour!
E timpul sa fac o marturisire personala. Am vrut sa lucrez in televiziune. Am intrat la facultatea de jurnalism si in doua-trei saptamani mi-am zis “Vreau la TV!” Sigur, ma atragea ideea de a aparea in fiecare seara la televizor, sa ma cunoasca lumea si sa mai castig si o gramada de bani. Majoritatea colegilor mei gandeau la fel, si, ca ei, alti si alti absolventi, de la alte facultati de jurnalism din tara. Teodora Belciu, redactor si prezentator al Matinalului de la Realitatea TV, este un exemplu elocvent: “Nu-mi amintesc sa-mi fi dorit vreodata sa fac altceva decat televiziune. Cat despre ceea ce imi ofera acest loc de munca, e simplu: satisfactie profesionala, ritm de viata alert, batai de cap – de ce nu -, si, mai ales, multumire”. Tanara jurnalista adauga: “Ideea de televiziune si ceea ce iti poate ea oferi mai bun atrage intr-o prima faza un numar foarte mare de tineri spre aceasta specializare. Insa, pe parcursul celor patru ani de studiu, cand tinerii au si un prim contact cu ceea ce inseamna munca in televiziune, cei mai multi dintre ei se reorienteaza spre presa scrisa sau radio, pentru ca munca in televiziune <
Un bun profesionist, un om corect si obiectiv, capabil sa evalueze si sa aprecieze munca fiecarui angajat in parte = angajatorul ideal in domeniul televiziunii. Iar angajatul ideal “trebuie sa fie inainte de toate pasionat de ceea ce face. Nu ai putea sa iti asumi sacrificiile pe care le faci in aceasta cariera fara sa iubesti televiziunea. Cine gusta din televiziune nu are cum sa nu se indragosteasca de ea”, incheie Teodora.
Reduta publicitatii
“In mod deosebit pentru tinerii romani, publicitatea este foarte atractiva, pozitionarea sa in topul aspirational al ocupatiilor fiind sustinuta la modul general si de entuziasmul lor pentru spiritul marcilor puternice, ca si de modelele de succes reprezentate de multi oameni din publicitate”. Adevar graieste Ioana Plesa, HR Manager la Graffiti BBDO, mai ales ca aduce si argumente: “Publicitatea este asociata cu creativitatea si cu spiritul antreprenorial, implica variate contacte cu consumatori, dar si cu profesionisti din diferite domenii, valorifica cunostinte multidisciplinare din business, marketing, arta, psihologie, sociologie etc. Totul pare posibil in publicitate, este un mediu foarte dinamic, in care te poti dezvolta atat personal, cat si profesional, succesul putand capata si o expresie financiara semnificativa pentru piata muncii din Romania”. Intr-o traducere personala, se castiga multi bani.
Din pacate, desi totul pare posibil in publicitate, sa intri e mai greu. Cererea de joburi e mult mai mare decat oferta. “Publicitatea este insa usor accesibila pentru cei ce dovedesc talent, gandire inovativa, entuziasm, determinare si abilitate de a intelege fenomenele pietei si publicitatii. Cu experienta in domeniu sau fara, dupa cum impune nivelul de responsabilitate al pozitiei deschise, aceasta inzestrare determina decizia de angajare”, spune Ioana Plesa. Dar cati au ocazia sa dovedeasca talent, gandire inovativa, entuziasm si determinare?… Majoritatea celor care sunt acum “modele de succes” au intrat in industrie prin anii '96-'97, cand “nu se stiau multe lucruri despre publicitate”.
Cei care spun “Sesam, deschide-te!” la portile publicitatii si se bazeaza pe studiile pe care le au trebuie sa stie ca acestea “sunt un criteriu de selectie doar in asociere cu inzestrarea personala, diversitatea socio-profesionala fiind chiar de dorit intr-un astfel de domeniu. Copywriterii de succes provin din filologie, jurnalism si stiintele comunicarii, teatru si film, dar si din economie sau politehnica. Cele mai multe aplicatii vin insa, in general, din prima zona de studii mentionata”, spune HR Managerul de la Graffiti BBDO.
Incheiere
S-au dus vremurile in care oamenii se angajau intr-un loc numai pentru bani. Vor lucruri mai de finete acum si, cine crede ca va atrage pe cineva cu cateva sute de lei in plus se insala amarnic. Angajatii cer mai mult: un mediu de lucru placut, recunoasterea muncii, posibilitati de promovare si de dezvoltare profesionala etc.
Dar, din cand in cand, nu strica nici o marire de salariu…