Angajati bine platiti… in pharma!
Factorii precizati anterior, alaturi de cresterile salariale si recrutarea tot mai dificila pentru anumite pozitii vacante au influentat strategia locala a companiilor, ele fiind nevoite, in final, sa isi regandeasca politicile locale. In prezent, piata de produse farmaceutice din Romania este una in efervescenta. Aceasta stare este cauzata mai degraba de conditiile nefavorabile decat de cele favorabile. Din datele statistice, piata de distributie a produselor farmaceutice este dominata in prezent de aproximativ 30-40 de companii, iar 90% din ea este acoperita de circa 20 dintre acestea.
Asemenea altor domenii, si piata farmaceutica din Romania a cunoscut pe perioada anului in curs o serie de cresteri salariale. Potrivit prognozelor din 2007, cresterile salariale estimate pentru acest sector erau de aproximativ 9-10%. In realitate, acestea au depasit 20%, in conditiile in care criza de specialisti s-a manifestat inclusiv in aceasta industrie si continua sa-si faca simtita prezenta.
Sales Manager de 4.000 de euro
La momentul actual, castigurile salariale din pharma se numara printre cele mai bune din Romania. Statisticile arata ca in luna martie a acestui an, un farmacist primea, in medie, un salariu de 800 de euro pe luna. Potrivit cifrelor specialistilor din domeniu, un reprezentant in vanzari castiga intre 500 si 900 de euro, un Area Sales Manager intre 800 si 1.200 de euro, iar un Sales Manager porneste de la un minim de 1.000 de euro si poate ajunge chiar si la 4.000 de euro net pe luna. De acest nivel se apropie si un Business Development Manager, iar un Director de Marketing porneste cu 1.200 de euro si poate ajunge pana la 3.000 de euro pe luna. ]
Salarii in vanzari ca in Europa Centrala si de Est
Se poate spune cu certitudine ca, in prezent, salariile in vanzari din domeniul farmaceutic se apropie de nivelul salariilor din Europa Centrala si de Est (uneori le si depasesc). Daca un Product Manager castiga in 2006 intre 600 si 1.000 de euro pe luna, acum salariul acestuia porneste de la un minim de 800 de euro si poate ajunge la 1.300 de euro, iar un Business Unit Manager poate castiga intre 1.500 si 2.000 de euro pe luna. Desigur ca in vanzari, dar nu numai, se mai adauga castigurile salariale provenite din bonusurile de performanta, lunare, trimestriale sau anuale.
La nivel de top management, salariile variaza intre 2.800 si 4.300 de euro pe luna. Compania A & D Pharma, de pilda, prima care a facut publice castigurile salariale ale unui CEO in Romania pentru anul 2007, a declarat un salariu care ajungea la 26.250 euro pe luna.
In pharma se pune accent si pe beneficii
In ceea ce priveste beneficiile, companiile din industria farmaceutica se situeaza si aici pe un loc de frunte, aceasta insemnand ca angajatilor li se acorda de la oportunitati de cariera pana la beneficii extra-materiale dintre cele mai diverse. Nu voi enumera instrumentele de lucru care se regasesc in mod necesar in anumite departamente precum cel de vanzari (laptop, masina de serviciu) si nici decontarea transportului sau plata diurnei, lucruri absolut normale pentru o buna desfasurare a activitatii acestora. Departamentele de resurse umane din aceste companii implementeaza politici de training intern si extern, care contribuie la dezvoltarea profesionala a angajatilor si care pot include programe de tip MBA pentru manageri. Urmeaza beneficiile deja "comune" in randul angajatilor, de genul: tichete de masa, asigurari medicale sau de viata, abonamente la sali de gimnastica sau fitness. Pentru angajatele-mame sau pe cale sa devina mame, se acorda sprijin financiar la nastere sau pentru plata cheltuielilor cu cresa sau gradinita. De asemenea, se acorda bonusuri specifice, legate de realizarea anumitor indici de performanta, precum primele de vacanta sau de concediu si excursiile in strainatate. La nivel de top management, se acorda actiuni in companie sau procente din profitul acesteia.
Potential exista, mai greu cu planurile pe termen lung
In ciuda celor petrecute in acest an, o veste buna referitoare la aceasta piata este faptul ca mari nume din industria farmaceutica continua sa investeasca in Romania, ceea ce inseamna ca mai exista potential de crestere. Trimestrul al doilea al acestui an, a consemnat, de altfel, o crestere de la 6,1% in primul trimestru, la 8,4%. Insa, multe dintre companiile mari sunt in continuare circumspecte atunci cand este vorba despre planuri pe termen lung. Sectorul farmaceutic ramane in continuare un sector cu potential mare de dezvoltare, insa cresterea marjelor de profit, diminuate considerabil anul acesta, cere reorientarea planurilor de afaceri pe plan local.