Aspecte internationale ale etichetei in afaceri
Franta si francezii
Francezii sunt extrem de mandri de mostenirea lor culturala, de lunga lor istorie si de rolul pe care il au in afacerile internationale.
Dimensiunile culturii franceze pot fi descrise ca avand un grad ridicat al evitarii incertitudinii (toleranta redusa fata de incertitudine si ambiguitate), fapt care explica grija pentru reguli si securitatea carierei. De asemenea, dimensiunile individualism (orientarea spre drepturile individuale) si distanta fata de putere (acceptarea diferentelor de putere si bogatie) sunt relativ ridicate. Femeile sunt tratate in mod egal cu barbatii, discriminarea pe baza de sex este redusa, aspecte date de dimensiunea culturala redusa a masculinitatii.
In general, francezii au modalitati diferite de comportament in functie de cercurile sociale pe care le frecventeaza. Descrisi ca fiind foarte politicosi, ei sunt apropiati cu prietenii si familia. Chiar si prietenia implica o serie de roluri si responsabilitati, una dintre acestea fiind disponibilitatea pentru un contact frecvent, chiar zilnic.
Prezentare
Francezii sunt foarte scrupulosi legat de modul in care se prezinta. Hainele conservatoare de culoare inchisa (inclusiv cu modele) sunt cele mai acceptabile.
De obicei, barbatii nu isi slabesc cravata si nu isi dau jos haina in birou. Femeile se imbraca, de asemenea, mai conservator si evita sa poarte bijuterii multe si stralucitoare.
Salutul
Salutul prin strangerea mainii este scurt si acompaniat de contact vizual. Este obligatorie strangerea mainii la inceputul intalnirii si la sfarsitul acesteia. Francezii pun un mare pret pe intimitate. Din acest motiv, anuntati-va dinainte venirea si bateti la usa inainte de a intra.
Fiind vorba despre o tara meritocrata, persoanele cu pregatire superioara sunt salutate cu domnule/doamna director, inginer, profesor. Astfel, si prin salut, acestora le sunt recunoscute realizarile. Chiar daca relatia este mai veche, interactiunile presupun un grad ridicat de formalism si prin pronuntarea numelor de familie.
Conversatii informale
Majoritatea francezilor cunosc limba engleza, dar daca nu vorbiti franceza, este foarte important sa va scuzati pentru acest lucru.
Francezii apreciaza mult arta conversatiei si destul de des se intrerup unul pe altul pentru a oferi argumente. Contactul vizual este frecvent si intens. In cadrul conversatiilor informale, subiecte ca: locul de nastere, arta culinara, diferite interese personale, cultura si sport sunt recomandate. Nerecomandate sunt subiectele ca: prejudecatile despre americani, nivelul salarial, pretul unei achizitii, ocupatia altor persoane si intrebari despre viata de familie.
Punctualitate
Desi persoanele din sudul Frantei au o atitudine relativ relaxata fata de punctualitate, acest aspect este important in cadrul timpului alocat afacerilor.
In public
Distanta recomandata este de o lungime de brat, mainile ar trebui sa fie tot timpul vizibile, chiar si cand stati la masa.
Conversatiile de afaceri la masa
Este considerata acceptabila invitatia unui client francez la un pranz. Daca acesta va face invitatia, puteti si in acest caz sa luati rolul de gazda. Consumul bauturilor alcoolice este un fapt comun in cadrul pranzului de afaceri, mai ales vinul, acesta fiind considerat un stimulent pentru apetit si digestie. De asemenea, este important de retinut ca regula generala, ca francezii nu prefera un pranz rapid, pentru ei potrivindu-se bine si sintagma "traiesti ca sa mananci".
Cadourile sunt lasate la discretia oaspetilor. Recomandabile sunt cartile si muzica, deoarece ele demonstreaza interesul intelectual. In cazul in care invitatia este pentru acasa, nu uitati florile, in numar impar (exceptand 13) si neaparat altele decat crizantemele. Afacerile se discuta dupa luarea mesei, in timpul servirii cafelei sau a bauturilor. Ca si pozitionare la masa, gazdele ocupa locurile centrale, de o parte si de alta a mesei. Oaspetii se asaza in ordine descendenta a importantei la stanga si la dreapta gazdelor.
"Eticheta" bacsisului
Nota de plata la un bar sau restaurant include si serviciul oferit (in jur de 10-15%). Totusi, in mod uzual se lasa o suma ca bacsis, care variaza intre 1,5 euro si 4,5 euro, exceptand cazul in care nu ati fost satisfacut de calitatea serviciului.
La hotel, comisionul oferit (pentru fiecare obiect) sau serviciul de room service va fi recompensat suficient cu suma de 1,5 euro. Angajatii de la spalatoria hotelului primesc de obicei suma de 30 eurocenti. La un hotel de categorie medie, suma de 1,5 euro este uzuala pentru recompensarea cameristei.
Bacsisul pentru taximetristi si coafor este de aproximativ de 10% din suma de pe bon.
Plasatorii de la teatru pot fi recompensati cu 30 eurocenti, iar personalul de la garderoba se asteapta la 75 eurocenti (exceptand cazul in care este afisat "pourboire interdit" – bacsis interzis).
La benzinarie, pentru verificarea presiunii in roti se lasa in jur de 0,75-1,5 euro. Pomparea benzinei in masina nu este recompensata suplimentar.
Hamalul de la gara sau aeroport primeste o suma fixa de 1-1,5 euro pentru fiecare bagaj.
In cazul unui tur cu ghid la muzeu se lasa 1-1,5 euro, suma asteptata si de soferul autobuzului cu care se realizeaza un tur sau o excursie.