Aspecte internationale ale etichetei in afaceri (II)
Germania si germanii
Cultura germana poate fi descrisa drept una a planificarii sau a organizatiilor ca "masini bine unse", in care trebuie cunoscut dinainte ce, cum si cand vor fi realizate actiunile. La terminarea programului de lucru este firesc ca lumea sa plece, iar cine ramane mai tarziu, poate fi perceput ca nu si-a planificat corect ziua.
Prezentare
Tinuta de afaceri este foarte conservatoare. Pentru barbati, costume inchise, cu cravate conservatoare si camasi albe, iar pentru femei tinuta consta in costume inchise la culoare cu bluze (camasi) albe. Nu purtati bijuterii sau accesorii prea ostentative. Mestecarea gumei in timpul conversatiei este considerata o impolitete. Afacerile sunt considerate un lucru serios, din acest motiv germanii nu apreciaza umorul in acest context. In plus, nu este atat de importanta relatia personala pentru a face afaceri. In schimb, sunt importante referintele academice, vechimea pe care o aveti in companie si, mai ales, nivelul de autoritate. Politica usilor deschise este mai putin pregnanta, usile birourilor fiind de obicei inchise. Deci, bateti la usa si asteptati sa fiti invitati sa intrati.
Cel mai adesea, germanii trec direct la subiect si devin suspiciosi la promisiuni care suna prea bine sau prezentate in mod emotional.
Salutul
Salutul este formal. In situatii de afaceri, dati mana scurt atat la inceputul intalnirii, cat si la incheierea acesteia. Pe langa contactul vizual, puteti acompania strangerea de mana cu o inclinare discreta a corpului sau a capului. A nu raspunde la aceasta inclinare (mai ales daca este o persoana importanta) poate crea o prima impresie negativa.
La intalnirile de grup, salutul tuturor membrilor este urmat de strangerea mainilor fiecarei persoane in mod ferm. La plecare, incepeti salutul in ordinea importantei persoanelor.
In general (si mai ales pentru persoanele din sudul Germaniei sau din orase mici), titlurile sunt foarte importante. Va adresati cu "Herr doctor" in cazul avocatilor, doctorilor, preotilor. Aceeasi formula se foloseste intotdeauna in cazul persoanelor cu titulatura de doctor (economie, stiinte ingineresti etc.).
Daca sunteti prezentat unei femei asteptati ca aceasta sa va intinda mana. Prezentarea va fi facuta cu "Frau" sau "Fraulein" si numele de familie (doamna sau domnisoara), urmata de "doctor" daca este cazul. Aceleasi reguli se aplica si in comunicarea scrisa. Utilizati numele de familie, in afara cazului in care sunteti invitati sa procedati altfel.
Este preferabil sa atasati cartea de vizita la materialul de prezentare (inclusiv in germana!) si nu in mod direct. Daca nu veti lasa un material de prezentare, atunci prezentati cartea de vizita la plecare. Viata privata este complet separata de viata profesionala. Astfel, puteti suna acasa in scop profesional doar daca aveti permisiunea.
Conversatii informale
Si la aceste intalniri exista un cod stabilit. Persoanele mai in varsta intra primele, barbatii inaintea femeilor, daca statusul si varsta sunt apropiate.
Important de retinut: persoana care vorbeste cel mai incet intr-o intalnire este cea care are si autoritatea cea mai mare. Aceste conversatii au scopul de a determina cine este de incredere si cine nu, contactul vizual fiind foarte important.
Chiar daca nu sunteti un vorbitor fluent de limba germana, un "Guten Tag" (Buna ziua), "Danke" (multumesc) sau "Bitte" (va rog), ar trebuie sa intre in repertoriul dvs conversational.
Subiecte de discutie recomandate sunt: hobby-urile si calatoriile. Nerecomandabila este abordarea unor subiecte legate de: al doilea razboi mondial sau chestiuni personale.
Punctualitate
Punctualitatea este o necesitate pentru germani. Intarzierile (chiar de 1 minut) pot fi percepute drept insulte de majoritatea managerilor.
In public
Este considerat nepoliticoasa tinerea mainilor in buzunar, mestecarea gumei. Chiar daca zambesc, germanii nu folosesc acest comportament non-verbal ca sa arate ca sunt incantati de ceva anume. Pentru a arata respect fata de un german, pozitionati-va in stanga persoanei respective. Asezati-va pe scaun doar daca vi se ofera unul.
Conversatii de afaceri la masa
Daca invitati un german la masa, este preferabil sa o faceti pentru pranz si nu pentru micul dejun. Discutiile despre afaceri se fac inainte de masa sau dupa ultimul fel servit.
Germanii se mandresc cu casele lor, in care totul are locul lui stabil. Doar apropiatii vor fi invitati acasa. Daca sunteti invitat acasa la masa, puteti aduce vin, dar din import (italian sau francez). La masa, toastul se face prin expresiile: "Zum Wohl!" (pentru vin) si "Prost!" (pentru bere), dar ambele urari inseamna acelasi lucru (pentru sanatate).
Daca oferiti flori, numarul lor nu trebuie sa fie 13. Neaparat evitati crinii (rezervati pentru funerarii) si trandafirii (conotatii romantice, indiferent de culoare).
Trimiteti o nota de multumire scrisa de mana a doua zi, pentru a multumi gazdei pentru ospitalitate.
"Eticheta" bacsisului.
Recompensarea serviciilor este un obicei in Germania. La restaurant, notele de plata pe care este trecut cuvantul "Bedienung" (servire) au deja inclusa valoarea bacsisului. Totusi, adaugarea a 5% ca bacsis este un obicei, suma care va fi oferita direct chelnerului (a lasa pe masa bacsisul este considerata o impolitete). Daca nu este trecut acest cuvant, valoarea bacsisului este de 10-15% din valoarea consumatiei. Barmanii asteapta in jur de 2-5% din valoarea consumatiei. La coafor suma poate varia intre 5-10% din valoarea serviciului, iar pentru taximetrist, 1-2 euro este o suma satisfacatoare, suma care creste daca ati avut bagaje grele.
La hotel, serviciile sunt deja incluse in nota de plata. Dar, si in acest caz, a oferi o suma suplimentara pentru fiecare serviciu este un obicei, respectiv, 1 euro/bagaj pentru portar sau hamal, 1 euro/zi de cazare pentru camerista, iar receptionerul care a oferit servicii speciale astepta si el un bacsis.
La benzinarie, verificarea uleiului sau a presiunii in roti este recompensata cu 25-50 eurocenti, suma care poate fi oferita si pentru curatarea parbrizului.