Bijuterii 3D și aplicații care îi învață pe oameni să se îmbrace cu stil
În toamna anului 2014, pentru că 3D printingul li s-a părut un domeniu nou și distractiv și pentru că erau amândoi arhitecți cu experiență în modelare computerizată, Irina Stoican și Dragoș Toader au mai cumpărat o imprimantă 3D, pe lângă cea pe care o aveau deja de câțiva ani, luată cu fonduri europene, și au început să experimenteze. Așa a apărut compania Micro 3D Techlab, cunoscută în mediul online ca Print 3D București, care are ca obiect de activitate realizarea, cu ajutorul unor mici roboți, de obiecte din plastic pornind de la modele tridimensionale computerizate.
„În perioada în care am pornit businessul de printare 3D nu era niciun program accesibil, iar pentru un împrumut bancar garanțiile cerute erau mult prea mari comparativ cu ceea ce ni se oferea”, spune Irina. Afacerea a fost, astfel, dezvoltată, pe de o parte din fonduri proprii, investiția inițială fiind de 5.000 de euro, extinzându-se ulterior către aproximativ 10.000 de euro prin reinvestirea unei părți din profit, iar pe de altă parte, în baza imprimantei deja existente.
Pentru a deveni cunoscuți, au început prin a contura pagina web care a fost construită ulterior integral în interiorul firmei, la fel ca și prezența pe rețelele de socializare sau în motoarele de căutare, materialele promoționale. Când pagina web a devenit activă, au proiectat și printat 3D o colecție de bijuterii cu motive tradiționale, pentru a atrage atenția persoanelor creative și interesate de artă. Bijuteriile au apărut la tv, iar o parte dintre elementele lor componente au fost folosite la realizarea unei colecții de modă.
„Începutul a fost cu emoții, dar și un timp de învățare în care am încercat să ne obișnuim cu lucrul cu echipamentele și cu noile programe software. A fost acel moment în care ne-am dat seama că putem realiza aproape orice idee, oricât de nebunească ar părea, de la accesorii ciudate pentru propriul nostru birou la jucării, decorațiuni tematice etc.”, mai spune Irina.
Cele mai mari provocări au fost legate de dificultățile pe care le impune operarea unui echipament și de așteptările clienților raportate la rezultatele printării 3D. „Când achiziționezi o imprimantă 3D pentru prima oară, speri să fie precum majoritatea aparatelor de uz casnic. Te aștepți să-i dai drumul și să meargă cel puțin până îi expiră garanția.” Însă nu a fost deloc așa, după cum explică Irina și Dragoș. Foarte multe echipamente existente pe piață nu sunt suficient testate, nu au un suport tehnic bun, sau, pur și simplu, cedează.
În ceea ce privește așteptările clienților, ei spun că sunt multe persoane care speră ca printarea 3D să le ofere obiecte foarte ieftine și lucioase, dar textura este, de fapt, asemănătoare celei existente la discul de vinil. „Postprocesarea este manuală, ceea ce crește prețurile și face printarea accesibilă în mare parte celor care își doresc lucruri unicat, prototipuri.”
Clienții au început să apară singuri, fie din online, fie dintre cunoscuți. În prezent, lucrează cu artiști, studenți, diverse fabrici de mase plastice, cabinete stomatologice și nu numai.
Deși momentan este o afacere restrânsă, pentru 2016, Irina și Dragoș și-au propus să se mute într-un sediu mai mare, pentru a putea ține și cursuri de printare 3D.
O aplicație de mobil care te învață cum să te îmbraci
Nu știi cum să te îmbraci sau dacă îți stă bine într-o anumită ținută? Vrei să îți schimbi stilul vestimentar, dar nu prea ai surse de inspirație? Cu ajutorul aplicației de mobil Catwalk15, oricine poate încărca o poză și poate cere sfaturi avizate în materie de stil.
În 2010, Mark Filipaș a început prima lui afacere – o agenție de web development. De-a lungul timpului, mulți clienți erau bloggeri de fashion, iar din discuțiile cu ei și-a dat seama că aceștia nu au un canal prin care să răspundă cerințelor de sfaturi în materie de stil. Așa le-a venit ideea aplicației. Din echipă mai făceau parte Andi Oltean, partenerul de afaceri al lui Mark la agenția unde lucra, și Alina Ceușan, un cunoscut blogger de fashion din România. Împreună au participat cu ideea în cadrul unui concurs de antrepre- noriat numit Startup Weekend, unde au obținut Premiul Publicului. La scurt timp s-a alăturat echipei și Marius Jumolea, fondator al agenției Greppy Systems.
În prezent, colaborează cu peste 100 de bloggeri de fashion din România, Bulgaria, Franța, Germania, Anglia și Statele Unite. Au peste 4.000 de utilizatori care au încărcat mai bine de 16.000 de ținute și au schimbat peste 800.000 de opinii prin intermediul Catwalk15.
Aplicația se adresează generației „millennials”, care numără 2,5 miliarde de tineri în întreaga lume. Aceștia cheltuiesc un mare procent din bugetul personal lunar pentru haine și accesorii. „În zona de branduri și retaileri, bugetul pentru publicitatea pe par- tea de mobile crește vertiginos. Ne-am dat seama că lucrăm într-o piață cu creștere rapidă, unde se cheltuiesc din ce în ce mai mulți bani pe publicitate”, spune Mark.
Recunoaștere
Până în acest moment businessul a crescut doar cu ajutorul resurselor personale ale celor care sunt parte din echipă, dar recent Catwalk15 a fost una dintre cele 3 echipe selectate, din peste 100 de înscrieri, în cadrul programului RICAP ce oferă absolvenților posibilitatea accesării unei investiții de 15.000 de euro. „Planurile noastre pentru 2016 sunt să ducem aplicația la următorul nivel, vrem să atragem un partener. Fie un program de accelerare din Europa, fie un investitor din România. Vrem să ne orientăm spre piața internațională, deja avem mulți utilizatori din vestul Europei. Va urma, după aceea, sperăm noi, și piața din America de Nord”, mai spune Mark. Aplicația este disponibilă gratuit atât pentru iPhone, cât și pentru Android.