Businessul ca preocupare mentală – 24 de ore, 7 zile din 7
Dacă ar decide să înceapă un nou business, Georgetei Dendrino, Managing Partner Interact, i-ar plăcea, de exemplu, să facă un curs despre cum combini esențele pentru a face parfumuri și și-ar deschide o parfumerie exclusivistă sau ar înființa un liceu privat sau ar ține cursuri la o școală de business. „Mi-ar plăcea multe, însă nu aș renunța la a lucra și în zona de training, coaching, educație.”
Pentru ea, alegerea drumului parcurs în carieră a fost făcută în primul rând în funcție de pasiunile ei, de abilitățile pe care le deține.
S-a orientat către zona de executive coaching, deoarece crede că are cunoștințele și experiența potrivite. În plus, zona de dezvoltare personală a preocupat-o dintotdeauna. A lucrat, astfel, cu oameni de diverse vârste, naționalități, cu diverse niveluri de experiență. „Cred foarte mult că dezvoltarea individului, preocuparea pentru a fi mai bun în fiecare zi contribuie la o societate mai bună, la dezvoltarea acesteia.”
Cu acest crez, dincolo de a-i ajuta pe alții să se dezvolte, Georgeta Dendrino a investit mereu și în dezvoltarea personală. Anul acesta a terminat programul de Executive Master in Coaching and Consulting for Change. Înainte a făcut un alt program de leadership development la INSEAD, un EMBA, studii de resurse umane și de limbi străine. „Pregătirea mea a fost în zona de educație, aici mi-am dorit să activez dintotdeauna”, spune Georgeta Dendrino.
„Sunt workoholică, recunosc, dar acest lucru vine pe fondul faptului că iubesc ceea ce fac. Mă perfecţionez încontinuu şi detest plafonarea. Consider că preocuparea mentală pentru propriul business, propriul job, pentru a fi mai bun în ceea ce faci sunt esenţiale pentru a reuşi pe termen lung. Această obsesie a mea m-a ajutat."
De la cursuri simple la programe complexe
Compania al cărei Managing Partner este, Interact, a intrat pe piața din România în 1997. În urmă cu aproape 18 ani, piața de formare profesională era la început. Georgeta își amintește că unul dintre primii clienți ai Interact le-a cerut programe de „Train the Trainer” și „Managementul schimbării”. Era vorba despre un proiect pentru informatizarea unei mari societăți de stat, în cadrul căruia cei care știau să lucreze la computer trebuiau să îi învețe pe colegii lor despre mouse, Word, Excel, cum să deschidă un desktop. De asemenea, vorbeau despre noțiuni primare de managementul schimbării.
Acum, atât clienții, cât și firmele de training au devenit mai sofisticați, există acces la foarte multe noțiuni noi şi teorii, iar concurența este mult mai mare. „Am crescut odată cu piața, am avut șansa de a avea clienți companii mari, încă de la început, companii care erau role-model pentru mulți în acea perioadă.”
Au avut foarte mulți clienți în cei 18 ani și jumătate de când există pe piață, din toate industriile și de pe toate continentele, companii multinaționale și companii românești.
„Eu am primit de multe ori feedback că sunt prea dură, fermă, prea în gândurile mele. Oamenii îţi pun etichete foarte uşor; reflectorul lor este pus pe tine, iar aşteptările sunt foarte mari, nu ai voie să fii vulnerabil. De fapt, acesta este un alt aspect de care e bine să ţinem cont, echilibrul între a-ţi arăta vulnerabilitatea şi a-ţi arăta fermitatea."
Oamenii cu care lucrează s-au dezvoltat și ei odată cu compania. „În echipa Interact sunt oameni preocupați de propria dezvoltare și de a celor din jur. Este un criteriu de angajare.” Pe principiul nevoii de a deveni mai buni cu 1% în fiecare zi, au un calendar de training intern în fiecare an. „Am citit undeva că, dacă la începutul anului, ai 100 de euro și adaugi la această sumă câte 1% în fiecare zi, la finalul anului ajungi la peste 3.000 de euro. Pe acest principiu am construit și noi filosofia de dezvoltare la Interact.”
Georgeta Dendrino crede că nu poți să ții cursuri, programe de dezvoltare, dacă nu ești încontinuu preocupat de ce se întâmplă în acest domeniul de activitate (și nu numai), dacă nu citești, nu afli lucruri noi, nu devii mai bun, pas cu pas.
Cât timp aţi investit în business pentru a ajunge în top?
Am investit foarte mult timp – îmi amintesc că am spus la un moment dat colegilor mei din echipa de management că business pentru mine înseamnă o preocupare mentală 24 de ore, 7 zile din 7.
Delimitarea timp personal/timp profesional este una foarte subtilă – de multe ori mi-au venit ideile în aeroport, în avion, acasă, noaptea, însă după un proces lung de gândire. Sunt workoholică, recunosc, dar acest lucru vine din faptul că iubesc ceea ce fac. Mă perfecţionez încontinuu şi detest plafonarea. Consider că preocuparea mentală pentru propriul business, propriul job, pentru a fi mai bun în ceea ce faci sunt esenţiale pentru a reuşi pe termen lung. Această obsesie a mea m-a ajutat. Citeam deunăzi că în Franţa se discută despre o lege conform căreia nu mai ai voie să trimiţi e-mailuri în weekend. Mi se pare o limitare a dreptului unui om: este alegerea fiecărui individ dacă scrie, citeşte, răspunde la e-mail în weekend, desigur, atât timp cât cineva nu impune un răspuns imediat (cred însă că şi atunci putem să alegem să ne spunem părerea sau să nu răspundem, asertiv).
Ca să revin la întrebare, am investit mult timp, energie, pasiune, dedicare, dar şi resurse financiare. Probabil că se poate şi altfel, însă asta a funcţionat pentru mine.
Care sunt provocările atunci când faci o afacere din pasiune? Dar riscurile?
Provocările şi riscurile pot fi multe când faci ceva din pasiune, la fel ca atunci când faci ceva care te chinuie, nu îţi face plăcere. Cred că poţi să ajungi să fii destul de singur în demersul tău; să stârneşti admiraţie şi invidie; să pari arogant; să te simţi uneori neînţeles (în obsesiile tale); să cauţi mereu „acel ceva” şi, de fiecare dată când îl atingi puţin, să se mute mai departe; să pari prea dur, prea ferm, prea orientat către rezultate, prea hotărât.
Eu am primit de multe ori feedbackul că sunt prea dură, fermă, prea în gândurile mele. Oamenii îţi pun etichete foarte uşor; reflectorul lor este pus pe tine, iar aşteptările sunt foarte mari, nu ai voie să fii vulnerabil. De fapt, acesta este un alt aspect de care e bine să ţinem cont, echilibrul între a-ţi arăta vulnerabilitatea şi a-ţi arăta fermitatea.
Care sunt calităţile care nu trebuie să lipsească unui manager?
Curiozitate, o oarecare nelinişte, dorinţa de a fi mai bun, de a se autodepăşi, să se cunoască pe sine, viziune, să îi pese de cei din jur, să reflecteze mult la ceea ce face, la ce se întâmplă în jur, să acţioneze când e nevoie, să aibă idei, să fie hotărât.