Carierele tinerilor in noua Europa
Vasile PUSCAS – pentru Revista CARIERE: “Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana presupune o modernizare a societatii, care va implica pentru tineri si pentru sistemul de pregatire profesionala din tara noastra o adaptare permanenta la progresul componentelor cele mai progresiste ale societatii. In zilele noastre, munca devine, din ce in ce mai mult, nu doar o modalitate de asigurare a unor venituri, ci si un mediu cu inflexiuni din ce in ce mai clare in domeniul intelec-tual si cultural. Viteza de acomodare la noile profesii pentru care exista nise pe piata muncii solicita din ce in ce mai mult dinamism, flexibilitate si capacitate de adaptare din punct de vedere individual, dar si colectiv.
Aderarea la Uniunea Europeana va insemna pentru tinerii romani si o sansa de a intra pe o piata a muncii foarte competitiva. In acest context, carierele si profesiile se vor dezvolta concomitent cu includerea noastra in piata interna a Uniunii Europene. Dezvoltarea profesionala trebuie sa tina cont de o corelare riguroasa intre nomenclatorul profesional, pregatirea si calificarea oferita de sistemul de pregatire si cerintele pietei muncii.
Tinerii competitivi isi vor putea gasi de lucru in viitoarea Uniune Europeana, intelegand aici atat actualele state membre, cat si tarile candidate, dar, in special, in Romania, care va fi membru al Uniunii. Trebuie totusi sa precizam, pentru a nu crea false sperante, ca pot aparea unele restrictii pe care le pot impune statele membre pentru a-si apara piata muncii de eventuale valuri migrationiste. Aceste perioade de tranzitie ar putea fi aplicate numai pentru anumite domenii, in functie de decizia fiecarui stat membru.
In orice conditii, circulatia pe o piata a muncii in plina dezvoltare presupune competitivitate, eficienta, care, la randul lor, vor antrena castiguri materiale proportionale.
Pentru Romania, competitivitatea presupune adaptarea sistemului de pregatire la cerintele europene, pentru dobandirea competentelor necesare in incadrarea pe piata muncii. Schimbari majore vor avea loc la nivelul intregului sistem de pregatire si invatamant, la nivelul modului de raportare a fiecarui individ la invatarea continua, in cadrul sistemelor de invatamant sau prin metode autodidacte. Alte schimbari esentiale vor avea loc in domeniul profesiilor reglementate, care functioneaza pe baza unor legi speciale (medici, asistente medicale, arhitecti, avocati etc.). Pentru aceste profesii, problema unui loc de munca se pune in termeni de recunoastere profesionala a calificarii, nu numai academica (diploma formatiei de baza nu mai reprezinta, in perceptia comunitara, o diploma de exercitare a practicii profesionale). Pentru compatibilizarea invatamantului, nu este necesara o similitudine absoluta in ceea ce priveste formarea, ci indeplinirea unor cerinte minime, elaborate in Directivele Comunitare, aparte pentru fiecare profesie reglementata sectorial. Compatibilizarea invatamantului presupune, de fapt, predarea acelorasi materii ca si in Uniunea Europeana, cu continut curricular similar, acelasi numar de ore de practica, denumiri corespondente etc.
Recunoasterea profesiilor se va face in ambele sensuri, atat a romanilor spre Uniunea Europeana, cat si a celor din UE spre Romania. Toate aceste modificari trebuie operate pana la data aderarii la UE,
in 2007, pentru ca este in interesul Romaniei sa ii fie recunoscute calificarile profesionale si sa existe oameni bine pregatiti. In acest sens, a fost infiintat un Centru pentru recunoasterea diplomelor care va urmari armonizarea tuturor cerintelor necesare pentru profesiile reglementate cu directivele comunitare. Va reamintesc ca, in 2001 si prima parte a anului 2002, am lucrat la reglementarea profesiei de avocat, dar si pentru alte profesii cuprinse in lista comunitara, urmand sa continuam in perioada urmatoare, astfel incat toate profesiile reglementate sa se incadreze cat mai bine, pana la data aderarii Romaniei la UE, in piata europeana a muncii. Profesiile medicale contin reglementari dintre cele mai complexe, iar atentia maxima pentru armonizarea curriculara este acordata acestora incepand cu anul universitar 2003-2004 si in continuare.
In ceea ce priveste eficienta, eforturile si progresele trebuie realizate la nivel individual, dar si la nivel societal si trebuie sa produca efecte inca de acum, pentru indeplinirea criteriilor de aderare la UE si gasirea niselor pe o piata competitiva.
Aceste eforturi vor produce castiguri financiare semnificative. Conditiile de munca din Romania, nivelul de salarizare, calitatea locurilor de munca vor avansa, dupa aderarea la UE, spre standardele din actualele state membre, iar tinerii isi vor putea satisface aspiratiile profesionale foarte eficient oriunde in Uniunea Europeana si, in primul rand, in Romania. De altfel, acest curent se manifesta si astazi, cand multi tineri pregatiti in UE se intorc acasa pentru a munci.
Asadar, cei care vor avea de castigat din aceste schimbari vor fi atat studentii pentru ca vor fi mult mai bine pregatiti pentru a se integra intr-o piata a muncii foarte competitiva, dar si toti ceilalti lucratori, deoarece piata muncii va deveni mai productiva, generand competitivitate, eficienta si castig, in folosul carierei fiecaruia.