Cat se castiga in industria electronicelor auto?
Cresteri si probleme
Chiar daca Romania a pierdut recent cateva proiecte de investitii in fata unor tari mai atractive din punctul de vedere al costurilor generale necesare, industria de produse electrice si electronice a cunoscut o crestere constanta. In general, dezvoltarea s-a produs in jurul oraselor mari, precum Timisoara, Arad, Oradea, Brasov, Sibiu, Cluj, Iasi si Craiova; un caz aparte este reprezentat de platforma Renault de la Mioveni, unde se regasesc inclusiv furnizori traditionali de echipamente de acest tip ai constructorului francez de automobile. Piata de echipamente electrice si electronice a devenit un motor al dezvoltarii acestor orase si a impulsionat puternic cresterea lor economica.
Insa tocmai concentrarea companiilor de acest tip pe anumiti poli geografici a starnit criza fortei de munca, ce pune in dificultate investitiile respective. Anumite companii deja iau in considerare o posibila deplasare a facilitatilor de productie spre alte zone din tara sau catre alte state ale Europei de Est, unde inca se mai poate gasi forta de munca disponibila.
Pe deasupra, criza fortei de munca este accentuata de scaderea, in ultimii ani, a numarului de absolventi din invatamantul tehnic si de orientarea acestora catre alte domenii decat cel pentru care s-au pregatit. Insa Romania continua sa fie o destinatie atractiva pentru industria de echipamente electrice si electronice, in special datorita costurilor reduse cu forta de munca (acestea fiind printre cele mai mici din Europa).
Se cauta ingineri
Piata locala a echipamentelor electrice si electronice a urmat tendintele generale din 2006 si 2007, consemnand cresteri salariale semnificative, mai ales in zonele unde aceasta industrie a cunoscut o dezvoltare mai puternica. Cresterea salariilor a fost accentuata si de nevoia companiilor de a atrage forta de munca de la competitie.
Cei mai cautati potentiali angajati din productie sunt inginerii si operatorii de linie. Totusi, salariul unui operator de linie (muncitori necalificati) variaza intre 700 si 1.000 de lei brut pe luna. Venitul total la care se poate ajunge lunar depaseste totusi aceste valori, deoarece angajatii primesc tichete de masa (un beneficiu extrem de raspandit la acest nivel, mai ales in companiile de productie) si obtin sporuri pentru orele de noapte si orele suplimentare, sporuri de weekend, iar transportul si costurile anumitor servicii medicale sunt acoperite de angajator. Muncitorii calificati din domeniu pot castiga pana la 2.000 de lei pe luna, ca urmare a cererii mari de pe piata fortei de munca. Cu toate acestea, valoarea salariilor de la acest nivel au constituit, de mai multe ori in ultima vreme, obiectul unor greve si negocieri intre sindicate si patronate.
Pe de alta parte, un inginer de proces poate castiga un salariu net lunar cuprins intre 800 si 1.500 de euro, un director tehnic – intre 1.300 si 3.000 de euro pe luna, un director de productie – intre 1.700 si 3.500 de euro pe luna, iar un manager de calitate intre 2.000 si 3.500 de euro pe luna. Valoarea salariilor variaza in functie de marimea companiei, de marimea departamentului coordonat, de specializarea ceruta si chiar de locatia geografica a companiei. Astfel, salariul net al unui director de fabrica poate varia intre 3.000 si 4.500 de euro pe luna. Beneficiile acordate variaza si ele, in functie de pozitia ocupata: de la asigurare medicala la masina de serviciu, de la bonus de performanta la prime anuale si zile de concediu suplimentare sau excursii in strainatate.
Nevoia de talente si retentia
Dezvoltarea exploziva a sectoarelor deservite de aceasta industrie (si aici putem mentiona pe primul loc industria auto) a generat o competitie acerba pentru atragerea de noi talente si retentia celor deja existente. Multe companii din domeniu au in Romania si centre de research&development, iar nevoia de specialisti din cadrul acestora este din ce in ce mai acuta. Centrele isi fac simtita prezenta printre potentialii angajati inca din facultate, prin parteneriate active cu universitatile tehnice din tara. Asta si pentru ca inginerii sunt printre cei mai stabili angajati, iar atragerea lor spre o anume companie sau o anume specializare inseamna de fapt o investitie destul de sigura pentru viitor.
In ceea ce priveste fluctuatia de personal, aceasta este mai intensa – la fel ca in multe alte domenii – la nivelul de entry-level, respectiv in randul operatorilor linie. Rata fluctuatiei poate ajunge chiar si la 20-25 % in unele companii.
Desi previziunile economice pentru Romania sunt inca pozitive, in contextul crizei financiare globale este foarte probabil ca turbulentele de productie de pe piata echipamentelor electrice si electronice (determinate de diminuarea cererii pentru aceste produse) sa se faca resimtite in anii urmatori si pe plan local. Vanzarile din industria automobilelor au scazut in acest an, iar trendul va continua sa fie unul descendent, potrivit specialistilor din domeniu. Mari companii producatoare de masini au anuntat deja disponibilizari masive de personal in uzinele si fabricile aflate in tarile afectate grav de criza, precum SUA, Franta, Germania sau Spania. Totusi, previziunile referitoare la piata romaneasca de profil sunt optimiste: dezvoltarea ei va continua in urmatorii ani, in ciuda reducerii cererii generalizate pentru consum.