Ce spun noile norme despre impozitarea PFA-urilor și firmelor de apartament
Conform acestuia, proprietarii persoane fizice vor plăti impozit ca pentru locuințe dacă declară pe propria răspundere că, deși desfășoară activitate la sediu, nu deduc utilitățile. Totodată, dispare obligația de a completa unele rubrici din declarația care se depune la taxe locale și, implicit, cerința de a aduce anumite documente.
Un punct nou dat în aplicarea articolului stabilește regulile care se aplică atunci când suprafețele folosite în scop rezidențial și cele folosite în scop nerezidențial nu pot fi evidențiate distinct.
„Pentru calcularea impozitului pe clădirile cu destinație mixtă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, unde este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfășoară activitatea economică, iar cheltuielile cu utilitățile nu sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică, impozitul pe clădiri se calculează conform prevederilor art. 457 (care prevede că impozitul se calculează ca pentru clădiri rezidențiale n.r.). În acest caz, proprietarul va depune declarația prevăzută la art. 495 lit. a) din Codul fiscal (declarația care se depune la direcțiile de taxe locale n.r.), conform modelului aprobat prin Ordin comun al ministrului finanțelor publice și al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice nr. 4087/2069/2015, în care va completa informațiile de la secțiunea IV și nu va completa informațiile de la Secțiunea V – VII, însoțită de declarația pe proprie răspundere a proprietarului sau a persoanei împuternicite, după caz, prin care se atestă faptul că „nici una din cheltuielile cu utilitățile nu sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică”, prevede proiectul.
La secțiunile V-VII din declarație se cer detalii privind desfășurarea activității și deducerea utilităților. Prevederea prin care completarea lor nu mai este necesară va scuti persoanele aflate în această situație să furnizeze documentele suplimentare cerute de direcțiile de taxe locale.
Totodată este clarificată sintagma cheltuieli cu utilitățile. Potrivit proiectului acestea sunt cheltuieli comune aferente imobilului, energia electrică, gaze naturale, termoficare, apă, canalizare.