Citește și crește: Împotriva grijilor – ia claritate în doze nelimitate
Atunci când ești îngrijorat, practic nu mai gândești clar. Și asta duce la dezastre. Dacă este un singur lucru de reținut din acest articol, acela să fie: învață să gândești clar în condiții de stres. Deseori ești forțat să iei o decizie, rapid. Dale Carnegie te oprește din cursă și spune: 1. Stabilește faptele. 2. Analizează faptele. 3. Ia o decizie. 4. Acționează în direcția deciziei. De cele mai multe ori „principala cauză a îngrijorării este confuzia” și cel mai bun leac este foaia de hârtie, pixul și pașii de mai sus. Ce este important este să nu alegi tocmai faptele care vin în susținerea deciziei spre care înclini. Fii imparțial, profi și detașat și scrie toate informațiile, ca un judecător care vrea să dea verdictul corect, pe cel evident. Majoritatea grijilor dispar atunci când ajungem să luăm decizia. Din acest motiv cel mai important lucru este ca atunci când apar griji, să ne punem la birou, să cântărim, să luăm o decizie și apoi să acționăm ca atare. Acțiunea este la fel de importantă ca decizia. Nu-ți permite să dai înapoi.
Dar să spunem că ești într-o situație nasoală, ai greșit, ai eșuat lamentabil și acum te torturează așteptarea. Aștepți reacția nemiloasă a pieței, a superiorului, a clientului, a colaboratorilor. Aștepți să cadă sabia și nu poți dormi, nu poți gândi, ești blocat. Dale Carnegie te întreabă pe șleau: Care e cel mai groaznic lucru care se poate întâmpla? Bun, ți l-am imaginat? Acceptă-l. E posibil să se întâmple. Iar acum, ce poți face pentru a diminua consecințele? Conștientizează. Asumă-ți. Acționează pentru a minimiza consecințele negative. Ieși din paralizie. Acceptarea dezastrului aduce o claritate a gândirii care te poate ajuta să găsești soluții pe care nu le-ai fi găsit în situația acelei paralizii gălăgioase. Claritatea aceasta vine tocmai din conștientizarea faptului că totul a fost pierdut, nu poți eșua mai mult de atât. De acolo, tot ce rămâne de făcut este să salvezi puținul pe care îl poți salva.
Și tot nu reușim să scăpăm de griji și de alergatul în cerc. Dale Carnegie mai are multe opțiuni dar una care mi-a plăcut mie este: concentrează-te pe altceva. O direcție ar fi să îți ocupi timpul și atenția astfel încât să nu mai ai când să te îngrijorezi. Teoria este că nu ne putem gândi decât la un singur lucru odată. Așa că, dacă alegi acțiuni care te solicită intelectual, în care pui energie și suflet, creierul e cuminte și în loc să alerge în gol, se cocentrează pe noile provocări. G.B. Shaw a spus: „Secretul nefericirii stă în a avea răgazul de a te întreba dacă ești sau nu fericit”. Un alt mod de a te fenta ar fi să te concentrezi pe alții. Dacă te gândești mereu la cum ai putea să îi încurajezi pe cei din echipa ta, la cum ai putea să îi complimentezi, să îi ajuți sau să îi ghidzi, pierzi noțiunea propriei importanțe. Când te pui în serviciul altora, uiți de tine însuți și de probleme tale.
Și când nimic nu funcționează și simți că toți te bombardează și îți cer câte ceva, ia-ți un stop joc și fă curățenie. Întoarce-te la regulile time managementului și aplică-le una câte una: prioritizează, nu atinge niciodată nimic de două ori, începe cu ceea ce nu îți place, deleagă, planifică și rezolvă totul pe măsură ce vine. Nu pune nimic în așteptare. Ia deciziile atunci când se cer. Nu lăsa să se adune și nu uita să fii nu numai eficient, ci și eficace.
Și un ultim sfat absolut genial, ar fi să recunoști acele situații în care unica soluție este să accepți. Nu degeaba zice Dalai Lama: „Dacă există o soluție la problema ta, caut-o. Dacă nu există nicio soluție, atunci nu există nicio problemă.”
Ștefana Popa, „îmblânzitoarea de cariere”, ne propune serialul „Citește și crește”, un proiect editorial care ne dezvăluie cele mai importante cărți de dezvoltare profesională, precum și învățăturile trase din acestea.