Coca Cola, compania care l-a reinventat pe Mos Craciun
Ne-am dus in vizita la sediul Coca Cola HBC inainte de Craciun, pentru a surprinde atmosfera din companie intr-una dintre cele trei perioade critice din an, in care vanzarile cresc, se iau masuri speciale de asigurare a aprovizionarii, se desfasoara promotii, actiuni de caritate si sarbatori speciale dedicate angajatilor. In hol, ne astepta bradul deja impodobit, semn ca Mos Craciun era asteptat cu nerabdare si aici. Langa el, un banner cu valorile companiei, scrise alb pe rosu, intampina vizitatorii. Birourile deschise, luminoase, cu stalpi din aluminiu pe care se aprind luminite rosii, erau si ele pregatite de sarbatoare. Pe peretii salilor de sedinte erau insa atarnate flip-chart-uri cu observatii din intalnirile acelei zile, semn ca vacanta nu incepuse inca.
Oamenii
Am stat de vorba cu cinci dintre managerii companiei, toti tineri in jur de 30 de ani. De altfel, ne explica Csaba Gergely, Organizational Development Manager, in Coca Cola HBC media de varsta este de 36 de ani. Toata conducerea companiei este formata din manageri romani, noul director general, Calin Dragan, urmand a il inlocui pe Alexis Sacre, care a fost promovat din aceasta vara director de regiune. Iata insa cine sunt cei cu care am stat de vorba:
Mugurel Radulescu, Public Affairs&Communications Manager, este in companie din anul 2001. Inainte, el a lucrat pentru Delegatia Comisiei Europene in Romania.
Costin Mandrea, National Key Accounts Manager, lucreaza de 6 ani pentru Coca Cola, de la terminarea facultatii. Functia lui precedecenta a fost de coordonator al Document Center in cadrul Arexim, dealer al produselor Xerox in Romania.
Gabriela Micu, HR Operational Manager, a lucrat din 1999 pentru unul dintre cei trei imbuteliatori din care s-a format Coca Cola HBC Romania, in 2000 devenind angajatul acestei companii. In industria aceasta a intrat dupa ce a renuntat la firma proprie de traduceri, de care s-a ocupat aproape un an de zile.
Csaba Gergely, Organizational Development Manager, se numara printre cei mai vechi angajati ai Coca Cola HBC in Romania, fiind in companie din 1996. A venit aici de la societatea Hiparion, unde se ocupa de vanzari pentru doua reviste detinute de societate la acel moment, "Popcorn" si "Mami".
Mircea Marius Tiplea, Financial Controller, a lucrat in industria aluminiului si a devenit angajatul Coca Cola HBC in 2001. Dupa un timp, s-a mutat la o companie din industria berii, dar in noiembrie 2003 a revenit in Coca Cola. Motivul revenirii? "Oamenii de aici. Am colegi cu un nivel profesional ridicat si de o calitate umana deosebita".
Ei sunt doar cativa dintre cei 2.800 de angajati ai Coca Cola HBC Romania. Am stat de vorba, la un pahar de suc, despre ce inseamna sa lucrezi aici, despre provocarile carora le fac fata, dar si despre momentele placute pe care, mai ales acum, in perioada sarbatorilor, le ofera lucrul in aceasta companie. Birourile erau inca pline de oameni, ca si depozitul imens in care lucratorii pareau niste furnici rosii printre miile de paleti cu sucuri.
Gabriela Micu ne-a vorbit despre beneficiile extrasalariale pe care le au angajatii. "Ca beneficii masurabile, avem produsele pe care le distribuim in fiecare luna angajatilor. Pe de alta parte, ei au acces, in incinta fabricilor si depozitelor, la produse pentru consum imediat, fara limita". In afara de produse, explica Gabriela Micu, angajatii primesc asistenta medicala, tichete de masa, cadouri de Craciun si de 8 martie – pentru femei. In locatiile mari, angajatii pot manca la cantina.
O alta directie in care sunt implicati angajatii Coca Cola sunt actiunile legate de comunitate. "Intentia noastra pe termen lung este sa devenim un <
Inovatia, una dintre valorile companiei, este recompensata si ea. "Avem un astfel de sistem la Ploiesti, implementat acum doi ani, prin care angajatii vin cu idei referitoare la procesul de productie, la <
Ce inseamna insa oamenii potriviti pentru Coca Cola HBC? "Oamenii care impartasesc valorile noastre: increderea, accentul pe calitate, creativitate, care vor sa isi imbunatateasca permanent performantele si muncesc cu foarte multa daruire si pasiune pentru ceea ce fac", explica Csaba Gergely. Training-ul este un alt beneficiu oferit angajatilor. Potrivit oficialilor Coca Cola, anul acesta au fost 6.000 de participanti la training-uri, ceea ce inseamna ca, in medie, fiecare angajat a participat la cel putin doua training-uri, bazate pe planul individual de dezvoltare realizat de departamentul de resurse umane. Si in departamentul financiar, precizeaza Mircea Tiplea, Financial Controller, training-ul este la mare pret, toti angajatii din acest departament urmand cursurile ACCA (Association of Chartered Certified Accountants). Din punctul de vedere al vanzarilor, Coca Cola are in total 70.000 de clienti, precizeaza Costin Mandrea. "Eu am in jur de 700 de locatii si circa 60 de clienti. Sunt doua canale de distributie – consum imediat (baruri, restaurante, fast-food-uri) si consum pentru acasa (magazine traditionale, gen alimentara, supermarket-uri, hypermarket-uri si cash&carry). Peste tot in lume exista aceasta segmentare", spune Costin Mandrea.
Costin Mandrea ne explica de ce Coca Cola are mai multi angajati in preajma sarbatorilor: "In magazinele <
Traditiile
Mugurel Radulescu a evocat traditiile Coca Cola HBC: "Cele mai populare actiuni, care sunt o traditie nu numai in Coca Cola Romania, ci in toate operatiunile Coca Cola din lume, sunt asa numitele <
Un alt eveniment anual este conferinta de vanzari, la sfarsitul lunii ianuarie sau inceputul lunii februarie. "Cea mai mare parte a angajatilor nostri fac parte din forta de vanzari, dar participa reprezentanti din toate departamentele, in total aproximativ o mie de oameni, carora li se comunica planul de afaceri si participa la diferite evenimente. Spre exemplu, au venit cei de la Guiness Book ca sa omologheze un panou de capace, cel mai mare din lume, aflat la Ploiesti", arata Mugurel Radulescu. Gabriela Micu spune ca incearca sa construiasca o atmosfera de familie in companie, iar evenimentele traditionale anuale la care participa angajatii sunt o modalitate de a intari aceasta idee. Actiunea numita "Lumina de Craciun", in care angajatii doneaza alimentele primite de la companie celor nevoiasi, creeaza un sentiment foarte bun in randul angajatilor si este o modalitate de motivare a acestora. "Angajatii sunt foarte entuziasmati de aceasta actiune, ceea ce se poate vedea in scrisorile pe care ni le trimit la inceputul anului urmator, scrisori pe care le publicam in newsletter-ul nostru si le si premiem". In aceeasi perioada, povesteste Costin Mandrea, tara este strabatuta de Caravana Coca Cola. "Se viziteaza toate localitatile importante de pe traseu, sunt diverse manifestari – vin corurile de copii si improvizeaza o serbare, Mos Craciun de la Coca Cola imparte daruri".
Valorile Coca Cola HBC
Potrivit cartei distribuite tuturor angajatilor, cele patru valori de baza ale companiei sunt: increderea in oameni, inovatia in actiuni si comportamente, asigurarea si depasirea asteptarilor clientilor in ceea ce priveste calitatea produselor si a serviciilor si angajamentul fata de companie. Gabriela Micu spune ca in 2004 a avut loc o sesiune de comunicare a valorilor, pentru a ii face pe angajati sa le constientizeze in mod dinamic. "In aceasta idee, am incercat sa le explicam angajatilor ce inseamna cultura, cum pot face aceasta cultura sa se reflecte in activitatea lor de zi cu zi. Au avut loc o serie de workshopuri pe niveluri organizationale diferite si oamenilor li s-a explicat cum se leaga cultura de misiune, de obiectivele companiei. Ca urmare a acestor workshopuri, fiecare angajat si-a facut un plan personal de actiune, de implementare a acestei culturi".
Mediul
Desi cei intervievati descriu atmosfera si mediul de lucru in cuvinte diferite, cu totii percep un mediu de lucru deschis, in care exista posibilitati de dezvoltare. De altfel, Coca Cola HBC Romania a devenit in ultimii ani un adevarat exportator de manageri: exista, potrivit lui Csaba Gergely, 45 de senior manageri romani si 4 country manageri romani in cele 26 de tari din grupul Coca Cola HBC. Cum este asadar mediul de lucru la Coca Cola ? "Competitiv, bazat pe performanta, un mediu care incurajeaza dezvoltarea personala, ideile, in care lumea lucreaza, dar se si simte bine", spune Gabriela Micu. "Mediul este foarte prietenos si oamenii se ajuta intre ei", adauga si Mugurel Radulescu. "Atmosfera din Coca Cola? Mult de munca, dar rasplata pe masura! Mai ales acum, de sarbatori!", povesteste Costin Mandrea.