Companiile romanesti, in coada de internet
Studiul
Potrivit
Eurostat, aproape 67% dintre companiile romanesti aveau in luna ianuarie 2008
conexiune la internet, iar 44% dintre ele beneficiau de o conexiune de mare
viteza (broadband). Aceste cifre pozitioneaza tara noastra pe ultimul loc in
UE. Romania este ultima si in privinta numarului de organizatii care si-au facut
propriile pagini web. Comparativ, 99% dintre companiile din Olanda si Finlanda
au acces la internet.
La inceputul
anului 2008, in cele 27 de state ale UE, 93% dintre companiile cu peste 10
angajati aveau acces la acest serviciu, situatia inregistrata fiind la acelasi
nivel cu anul 2007. Datele mai arata ca 81% dintre companiile europene au o
conexiune de banda larga (broadband).
Importanta internetului
Bill Gates spunea
ca in viitor vor exista doua tipuri de business: pe internet si deloc.
Plecand de la
aceasta afirmatie si analizand datele furnizate de Eurostat, reiese ca
majoritatea companiilor din statele Uniunii considera internetul drept o parte
importanta a activitatii lor. Dar cat de important este accesul la internet
pentru organizatii?
Din punctul de
vedere al unei companii care isi desfasoara activitatea in domeniul
telecomunicatiilor, cum este Cosmote, de exemplu, accesul la internet si la
toate resursele de informare este deosebit de important.
Datorita
specificului activitatii, unde tehnologia avanseaza in fiecare zi, iar procesul
de invatare este permanent, angajatii companiei nu au restrictii la folosirea
internetului sau a altor mijloace de informare. De asemenea, pentru comunicarea
interna, angajatii au la dispozitie intranetul, care le ofera utile informatii
interne, dar si posibilitatea de socializare.
Pentru o agentie
imobiliara cum este Euroest, internetul este, practic, baza afacerii, iar
aceasta legatura directa cu lumea exterioara are beneficii de ambele parti.
Titel Folea, director de marketing in cadrul Euroest, are si o explicatie
pentru plasarea companiilor romanesti pe ultima pozitie in privinta accesului
la internet. “Infrastructura nu este suficient dezvoltata, mai ales in orasele
unde au inceput sa functioneze firmele mici".
Pagina web
La inceputul
anului trecut, rata companiilor care detineau un website era foarte diferita intre
statele membre ale Uniunii. Danemarca (87%), Tarile de Jos (85%) si Finlanda
(82%) au inregistrat cele mai ridicate procente. Numai in Romania (27%),
Bulgaria (33%), Letonia (42%), Portugalia (46%), Cipru si Ungaria (48%) cifrele
arata ca mai putin de jumatate dintre companii au o pagina web.
Potrivit datelor,
se observa o usoara crestere in privinta companiilor care beneficiaza de
propriul website. In cele 27 de state din UE, 64% dintre companii detineau un
website in ianuarie 2008, in crestere cu un procent fata de perioada similara a
anului 2007.
Utilizatorii
Cosmote, de exemplu, pot accesa pagina web a companiei pentru a se informa cu
privire la produsele si serviciile oferite, promotiile sau noutatile legate de
organizatie. De asemenea, prin intermediul sectiunilor speciale de pe site,
vizitatorii pot aplica la unul dintre joburile disponibile sau pot adresa intrebari
departamentului de Customer care.
Piata serviciilor de internet in 2008
Potrivit Autoritatii
Nationale pentru Comunicatii (ANC), informatiile statistice privind piata de
comunicatii electronice din Romania in prima jumatate a anului 2008 indica un
ritm anual de crestere a numarului de conexiuni la internet.
Conform acestor
date, raportate de aproximativ 1.200 de furnizori de internet operationali din
Romania, la nivelul lunii iunie 2008 se inregistrau aproximativ 2,29 milioane
de conexiuni de acces la puncte fixe, cu 450.000 mai multe decat in perioada
similara a anului trecut (1,84 mil.).
De asemenea, la
aceeasi data, existau peste 1,2 milioane de conexiuni la puncte mobile pentru
care au fost tarifate servicii de acces la internet, in crestere cu aproximativ
80% fata de jumatatea anului 2007. Din
totalul de 2,29 milioane de conexiuni, 290.000 erau alocate companiilor in
iunie 2008 (12,6%).
7 miliarde de euro
in 2009
In acest an,
dezvoltarea serviciilor de internet va fi principalul motor al cresterii pietei
locale de comunicatii.
Presedintele ANC,
Liviu Nistoran, estimeaza o valoare de aproximativ 7 miliarde de euro a acestei
piete, la care se adauga si piata echipamentelor hardware si serviciile de
software.
“Acordarea, in
primavara acestui an, a doua licente BWA (Broadband Wireless Access) care vor
permite dezvoltarea serviciilor de tip Wimax (servicii de Internet fara fire la
viteze maxime), lansarea comerciala a serviciilor de comunicatii mobile de catre
Romtelecom, precum si competitia tot mai stransa dintre jucatorii de pe piata
constituie principalele motive care arata ca rata de penetrare a accesului la
internet in banda larga in Romania (10,5%) va recupera mult din decalajul pe
care il are fata de media europeana (21,7%,)", subliniaza Liviu Nistoran.