Construcțiile ne modifică viața
De mâine, 13 noiembrie, şi până duminică, 16 noiembrie, la Cinema Elvira Popescu (Bd. Dacia nr. 77, Bucureşti), are loc UrbanEye Film festival. Felul în care ne modifică perspectiva noua configuraţie urbană, mă refer la explozia postcomunistă în materie de construcţii, şi nu doar perspectiva, ci şi comportamentul social, ne transformă pe toţi în spectatorii ideali ai tuturor proiecţiilor din cadrul evenimentului.
„Morfologia oraşelor din ultimii 20 de ani a demonstrat o tendinţă comună de extindere prin transferul limitelor teritoriale către exterior, ca proces mai mult sau mai puţin controlat de strategii şi politici de dezvoltare urbană. Suburbanizarea/periurbanizarea reprezintă un fenomen în plină derulare, prezent şi în cazul Bucureştiului, ca efect al dezechilibrelor interne acumulate în structurile urbane, de-a lungul stadiilor evolutive ale oraşelor. Evoluţia urbanistică a Bucureştiului poate fi comparată cu oraşe de talie similară care au cunoscut dezvoltări brutale şi perioade de tranziţie rapidă din punct de vedere al structurii spaţiale (Bruxelles, Los Angeles, Chicago), al structurii sociale (Londra, Chicago) şi al situaţiei socio-economice (Berlin, Chicago, Madrid)”, spune arh. Andreea Matache articolul „Periferizarea locuirii oraşului Bucureşti din perspectiva dinamicii urbane diferenţiate, publicat în luna octombrie în Revista „Arhitectura”.
Ce ar spune despre noi clădirile, dacă ar putea vorbi?
Aceasta este întrebarea la care vor răspunde şase regizori prin intermediul a tot atâtea clădiri emblematice. Vă voi spune numai trei dintre ele – Filarmonica din Berlin, Librăria Naţională a Rusiei şi Închisoarea din Halden –, rămânând ca pe celelalte trei să aveţi plăcerea de a le descoperi singuri. Venice Syndrome este un excepţional documentar ce prezintă fenomenul de depopulare a Veneției ca urmare a presiunii turismului.
Datorită fascinaţiei pentru această insulă marcă a culturii europene, Veneția devine un oraș muzeu, fără viață proprie, dar cu 60.000 de vizitatori pe zi. Un alt film, Lucien Hervé. Photographer Despite Himself, îl prezintă pe celebrul fotograf care a fost timp de 17 ani fotograful oficial al lui Le Corbusier, lucrând apoi pentru Henri Matisse, Oscar Nemeyer şi Alvar Alto. Şi dacă ar fi vorba numai despre aceste proiecţii, festivalul tot ar fi unul imposibil de ratat. Însă nu pot să nu vă spun că programul este cu mult mai bogat şi mai divers, detalii putând dumneavoastră găsi pe www. urbaneye.ro. Biletele şi abonamentele pot fi achiziţionate la Cinema Elvira Popescu sau online de pe www.eventbook.ro.
Un bilet costă 10 lei, cel cu reducere pentru elevi, studenţi ori pensionar, 5 lei, iar un abonament este în valoare de 40 de lei.