Cum sa te evaluezi corect pe piata de munca
Probabil ca una dintre cauzele starii de nemultumire din ce in ce mai vizibile a angajatilor sau a celor aflati in cautarea unui loc de munca in Romania este cauzata de faptul ca, de cele mai multe ori, acestia nu au o imagine clara despre ofertele disponibile pe piata de munca, in comparatie cu obiectivele personale de cariera si cu abilitatile lor.
Unii isi doresc, de exemplu, "sa lucreze intr-o multinationala", in speranta ca un loc de munca acolo le va aduce automat satisfactie si faima. Se chinuiesc luni de zile sa obtina locul de munca mult visat, dar, surpriza! Dupa cateva luni de lucru isi dau seama ca asteptarile lor nu corespund realitatii de la locul de munca.
De ce? Pentru ca asteptarile lor nu se bazeaza pe informatii concrete, reale, despre firma respectiva, ci mai ales pe pareri subiective ale diverselor persoane si cunostinte care ori lucreaza sau au lucrat pentru acea firma si o recomanda ca fiind "cea mai buna", ori au auzit si ei "de la altii" ca, o data ajuns in acea firma, ai viitorul asigurat. Solutia? Auto-evaluarea si evaluarea corecta a ofertelor nu numai ca sunt importante, sunt chiar decisive pentru a va ajuta sa faceti o schimbare in bine si sa obtineti ceea ce va doriti si vi se potriveste.
Nu e usor insa sa stii de la bun inceput, cu certitudine, ce vei face peste doi, cinci sau chiar zece ani – important este sa aveti o idee sau chiar mai multe, destul de bine conturate, asa incat sa nu va surprinda intrebarea "unde va vedeti in trei sau cinci ani?".
Daca intre timp vi se vor schimba aspiratiile, cu atat mai bine, asta inseamna ca si proiectul dv. are mai multe sanse de reusita, iar preocuparea constanta catre perfectionare va va determina sa actionati in asa fel incat situatiile noi sa nu va ia total prin surprindere.
Trebuie sa faceti dovada nu doar a cunostintelor specifice, tehnice si relationale, ci mai ales a flexibilitatii cu care sunteti capabil sa luati de la capat cu usurinta noi proiecte, in noi circumstante, mai pe scurt, dovada capacitatii dv. de a va proiecta in viitor dupa o prealabila introspectie.
Pentru aceasta trebuie sa va cunoasteti bine motivatiile profunde: in ce mediu preferati sa lucrati? In firme multinationale, medii sau mici? De ce in unele si nu in altele? Ce asteptari aveti? Va place managementul? Va plac detaliile tehnice? Poate va place sa negociati? Preferati proiectele de durata sau va plictisiti si le doriti mai degraba pe acelea pe termen scurt? Aveti capacitatea de a lua decizii rapid sau va trebuie mai mult timp de gandire? Care sunt valorile dupa care va ghidati – sunt ele asemanatoare cu cele ale firmei unde doriti sa lucrati? Sunteti inflexibil sau dispus sa mai lasati de la dv.? Iata numai o parte dintre intrebarile pe care ar trebui sa vi le puneti ca sa va ordonati gandurile si sa alegeti ce va avantajeaza. Sfatuiti-va si cu un consultant in resurse umane.
Spre exemplu, exista persoane care dupa cativa ani de munca in firme mari, renumite, dupa o cariera stralucita, decid intr-o buna zi sa o ia de la capat si sa isi foloseasca toate cunostintele acumulate pentru a pune pe picioare o proprie afacere.
Altii, mai ales in domeniul vanzarilor, dupa ce au schimbat in fiecare an sau o data la doi-trei ani locul de munca, isi doresc sa se "linisteasca" si sa se stabileasca intr-un loc care sa le ofere perspective pe termen lung, de la cinci ani in sus.
O alta situatie destul de des intalnita este ca persoane care au lucrat ani de zile in vanzari sa declare intr-o buna zi ca au "obosit" si vor sa schimbe job-ul cu altceva, spre exemplu in marketing, fara a lua in calcul toate implicatiile: cat de mare este cererea de pe piata de munca si cat timp sunt dispusi sa astepte pana vor gasi acel nou loc de munca; faptul ca schimbarea job-ului nu inseamna ca responsabilitatile se vor diminua, chiar daca vor fi substantial diferite; pachetul salarial nu va mai fi la fel cu cel din vanzari, ci pot aparea diferente considerabile; lipsa de experienta in noul domeniu ii va propulsa intr-o pozitie de tip "entry", comparativ cu cea anterioara, de senior, etc…Toate acestea trebuie cantarite bine inainte de a lua o decizie care poate schimba total cursul carierei.
Totul e sa ramaneti dv. insiva, sa fiti realist si sincer si sa nu luptati impotriva dv. si impotriva celor cu mult mai multa experienta si abilitati de a realiza acea activitate. Nu e nimic mai rau decat sa va autoconvingeti sa faceti ceea ce de fapt nu va doriti cu adevarat, doar pentru ca "se cere si da bine la CV".
Cat timp veti reusi sa faceti fata unui job care nu vi se potriveste si nu va place, dar datorita caruia sta scris pe cartea de vizita ca lucrati pentru firma X? Dupa cativa ani de frustrari nu veti mai avea nici idei inovatoare, nici energie, rabdare si nici incredere in dv.!
Concluzia? Inainte de toate, analizati-va foarte bine, definiti-va asteptarile in mod realist si reactionati la timp. Apoi informati-va temeinic inainte de a lua o decizie, nu va lasati pacalit de un post al carui nume "suna bine", de un sediu impresionant si de promisiuni! Incercati sa obtineti informatii veridice despre firma prin intermediul diverselor surse scrise, anuare, studii de piata, reviste, internet, asociatii profesionale sau clientii firmei respective. Succes!