Cum se aplică Învăţarea Accelerată în training
Originile acestei metode de învăţare sunt atribuite lui Georgi Lozanov, medic şi psihoterapeut bulgar, care şi-a început studiile şi cercetările în acest domeniu din anul 1960. Şi-a numit metoda Sugestopedie, şi teoria lui despre învăţare a fost recunoscută în anii ‘70 de către UNESCO ca fiind una foarte eficientă.
Dar Învăţarea Accelerată nu este munca unui singur om. În toţi anii ce au urmat Acest mod de învăţare s-a dezvoltat şi îmbunătăţit constant, zeci de universităţi, cercetători psihologi, profesionişti în educaţie şi training pentru adulţi din întreaga lume au contribuit la dezvoltarea acestei abordări unice de învăţare.
Metoda este fundamentată pe baza rezultatelor din:
- Neuroştiinţă (ştiinţa funcţionării creierului)
- Teorii ce ţin de motivaţia adulţilor
- Teoria inteligenţelor multiple dezvoltată de Dr. Howard Gardner
- MingMapping®
- Conştientul, subconştientul şi emoţiile pozitive în învăţare
- Brain Gym® (învăţarea prin acţiune şi implicare activă)
- Stilurile de învăţare ale adulţilor SAVI©, model creat de Dave Meier
- Programarea Neuro Lingvistică (NLP)
Învăţarea Accelerată a ajuns în zilele noastre să fie folosită în întreaga lume, în Statele Unite, Marea Britanie, Germania, Franţa, Italia, Elveţia, Japonia, India, Singapore, în medii universitare, în medii organizaţionale non-formale, în mediul corporatist şi de business. În Statele Unite de exemplu, mari corporaţii precum Shell Oil, General Motors sau Hilton Hotels folosesc metoda pentru a-şi forma angajaţii, la fel şi zeci de Agenţii Guvernamentale şi Ambasade.
Sunt o mulţime de cărţi şi resurse despre Învăţarea Accelerată, dar voi continua să scriu acest articol din experienţa proprie, despre cum aplicăm noi această metodă în training-urile pentru clienţi din domeniile diferite: IT, automotive, vânzări directe, retail, call center, medical dar şi în training-urile de tip open.
2005 a fost anul în care am luat contact prima dată cu această metodă, în cadrul unui program de formare şi certificare pentru folosirea Învăţării Accelerate în training-urile pentru adulţi.
Ca şi practicieni ai aceste metode , este nevoie de mult exerciţiu şi dezvoltare personală, ajungând în punctul în care să putem „citi” grupul dincolo de ceea ce ne lasă să vedem. Într-un training în care oamenii vin cu propriile experienţe, credinţe, convingeri şi pattern-uri de viaţă este nevoie să ajutăm oamenii să fie confortabili cu ambiguitatea, să acordăm timp pentru reflecţie personală şi, în final, să conducem cu grijă către acele „Aha moments”.
În cadrul programelor de training create de noi la Humans, aplicaţiile practice reflectă situaţiile reale de viaţă şi muncă, astfel încât participanţii văd, înţeleg şi experimentează modul în care comportamentul lor se poate modifica pentru a influenţa în mod semnificativ şi pozitiv performanţa de zi cu zi.
Pentru acest scop, design-ul procesului de învăţare şi mediul creat de noi în sala de training sunt factori determinanţi pentru dezvoltarea capacităţii de învăţare şi dorinţa de schimbare a oamenilor.
Etapele procesului de învăţare în training – metodologie validată la nivel internaţional
Modul în care noi abordăm fiecare subiect de training este conform unui ciclu natural de învăţare, proces care este universal, indiferent de vârsta, poziţia în organizaţie sau domeniul de activitate din care vin participanţii.
Acest proces de învăţare este structurat în 4 etape:
Etapa 1. Motivarea pentru învăţare – etapa ce determină cantitatea şi calitatea pentru participanţii care vin la training.
Scopul acestei etape
1. Scoatem participanţii dintr-o stare mentală pasivă sau refractară, dacă este cazul.
2. Stimulăm curiozitatea participanţilor pentru subiectul abordat.
3. Ajutăm participanţii să înţeleagă de ce învaţă şi la ce le foloseşte, şi implicit creştem motivaţia pentru a învăţa.
4. Creem relaţii de siguranţă şi încredere, dezvoltăm un mediu de lucru securizant, pozitiv, energic.
Etapa 2. Fundamentarea de cunoştinţe – livrarea informaţiilor într-un mod structurat, uşor de urmărit şi integrat.
Această etapă ocupă max. 30% din durata training-ului, presupune implicarea mentală activă a participanţilor, ţinând cont de toate stiluri de învăţare ale adulţilor.
Scopul acestei etape
1. Aducem informaţii despre subiect, pentru a construi o bază, un fundament. Răspundem la întrebarea „Ce trebuie SĂ ŞTIE participanţii despre acest subiect după ce pleacă de la training?”
2. Dacă participanţii au deja experienţă şi au cunoştinţe la un nivel mai ridicat decât basic despre subiect, această etapă are rol de a aduce la un numitor comun ceea ce se cunoaşte deja.
Noi urmărim în această etapă să îmbinăm într-un mod eficient expertiza noastră cu expertiza participanţilor, în aşa fel încât să creem plus valoare pentru fiecare participant în parte.
Etapa 3. Aplicarea şi testarea noilor informaţii – este momentul cel mai valoros al training-ului şi ocupă 70% din timp.
Un principiu fundamental al Învăţării Accelerate spune că „Ceea ce spun şi fac participanţii este mai important decât ceea ce spun şi fac trainerii.” Cu alte cuvinte, experienţa şi practica personală este cea mai puternică modalitate de învăţare.
Noi nu suntem în sala de training să „strălucim pe scenă” şi să arătăm ce deştepţi suntem şi cât de puţin ştiu participanţii noştri. Adulţii sunt responsabili pentru propria învăţare, de aceea uneori, un pas înapoi din partea noastră şi facilitarea unui spaţiu personal pentru participanţi, îi ajută să conştientizeze consecinţele acţiunilor lor şi să facă schimbări din propria iniţiativă.
Scopul acestei etape
1.însuşire de abilităţi practice
2.dezvoltarea de atitudini pozitive
Pasul 4. Verificarea şi transferul competenţelor dobândite în timpul training-ului
Auzim de multe ori nemulţumiri cu privire la eficienţa şi rezultatele unui training, şi faptul că ceea ce s-a întâmplat în sală nu are aplicabilitate la locul de muncă. Sunt nemulţumiri reale, şi multe motive nu au nimic de-a face cu training-ul în sine. Totuşi, trebuie să fim realişti şi să admitem că unul din motivele pentru care se întâmplă aceste lucruri este şi faptul că unele programe nu implementează exact această Etapa 4, fără de care celelalte 3 etape îşi pierd eficacitatea şi procesul de învăţare se deteriorează.
Etapa presupune crearea unor experienţe corelate cu situaţiile din viaţa reală, astfel încât să oferim participanţilor oportunitatea de a-şi evalua propriile progrese şi competenţe dobândite, şi să fixeze informaţiile.
Scopul acestei etape:
Ajută participanţii să îşi clarifice eventuale nelămuriri, să-şi confirme, să aplice şi să extindă noile cunoştinţe sau abilităţi în munca lor. Acest lucru adaugă plus valoare pentru ei înşişi, pentru organizaţie şi pentru clienţii companiei lor.
În acest context de training, am convingerea că oamenii învaţă mai mult din experienţe urmate de debriefing şi cu feedback constructiv, decât din materiale şi prezentări.
Pentru a folosi cu succes metoda Învăţării Accelerate, pe lângă programe de formare, este nevoie de multă implicare trup şi suflet. Şi asta pentru că Învăţarea Accelerată nu este doar un set de tehnici isteţe şi jocuri creative cu care să umplem sesiuni de training. Este nevoie să învăţăm să gândim, să simţim şi să trăim cu adevărat principiile Învăţării Accelerate.
Sunt aproximativ 8 ani în care echipa noastră practică în mod constant această metodă, am testat fiecare principiu, am conceput propriile noastre aplicaţii şi am urmărit rezultatele lor pas cu pas. Am conceput cel mai original program de formare în meseria de trainer, programul Training of Trainers, care are până acum peste 300 de participanţi bucuroşi să înveţe despre cum să folosească Învăţarea Accelertă şi să aplice în munca lor.
Una dintre cele mai puternice concluzii la care am ajuns analizând şi practicând Învăţarea Accelerată este aceea să evit să fac pentru oameni ceea ce pot ei înşişi să facă, pentru ei şi pentru ceilalţi din jurul lor.
Noi, trainerii, nu avem puterea (şi nici dreptul) să implantăm idei în mintea oamenilor. Cred că rolul nostru este să fim profesionişti, foarte bine pregătiţi, să creem un context plin de viaţă, de unde participanţii noştri să plece încurajaţi, încrezători în capacităţile lor, inspiraţi şi pregătiţi să implementeze planuri concrete de acţiune care să le aducă rezultate mai bune în muncă şi în viaţa lor în general.
Sunt Felicia Stoica, gândesc independent, îmi plac oamenii și muncesc din plăcere. Încerc să înțeleg lumea și să cresc odată cu ea. Am studiat procesele de învățare ale adulților, am lucrat cu echipe internaționale, cred în schimbare de atitudini și comportamente, știu că oamenii au un potențial uriaș și îmi place să îi ghidez către descoperirea propriilor resurse.
Sunt aproape 13 ani de când lucrez cu oamenii ca psiholog, trainer sau facilitator și în urmă cu 5 ani am contribuit la fondarea companiei Humans.
Am găsit soluția prin care să aduc concepte din psihologia adleriană în viața organizațională și implementez proiecte complexe pentru nivele de execuție, middle și top management din diferite industrii: financiară, IT, asigurări, medicală, consultanță, marketing și publicitate, call center, telecom, producție și alte servicii.