Dasimpex: Misiune indeplinita
Grupul Dasimpex este format din trei companii distincte, fiecare dintre ele fiind partener al unui operator de telefonie mobila: Dasimpex – partener Orange, Lexor – partener Connex-Vodafone si Dasino & IT – partener Zapp. In contextul unei fragmentari puternice a pietei GSM actuale, Dasimpex se distinge ca o afacere matura care a reusit in doar cativa ani sa atinga cota de 10% din piata.
Cu toate ca functioneaza ca trei firme distincte si cu mijloace de administrare separate, Dasimpex, Lexor si Dasino Telecom & IT au magazine cu imagine unitara, ofera acelasi tip de facilitati, iar strategiile comerciale si principiile de business sunt identice. Capitalul social este detinut in intregime de catre Sorin Stoica, cel care este si Directorul General al companiei.
Mobilitate maxima
La doar 36 de ani, Sorin Stoica detine una dintre cele mai prospere afaceri din Romania. In 1998, intr-o perioada in care afacerea cu GSM parea un moft, Sorin Stoica a imprumutat 100 de dolari si a achizitionat cateva telefoane mobile, cu plata la termen. Venise de doar doi ani in Piatra Neamt, urmandu-si sotia care practica medicina in acest oras. S-a decis sa inceapa o afacere pe cont propriu, cu toate ca absolvise Academia Militara din Bucuresti si se ocupase pana nu demult cu repararea MIG-urilor 21, ca locotenent la Regimentul Aviatiei de Vanatoare din Campia Turzii. “Desi am crezut ca oferta mea nu va avea cautare, piata s-a aratat interesata de produsele comercializate de mine. Asa s-a deschis perspectiva a ceea ce avea sa devina, in cativa ani, o afacere prospera – Grupul Dasimpex”.
Cifra de afaceri a grupului de firme se situeaza in prezent la 25 de milioane de dolari, exista 57 de magazine Dasimpex, Lexor si Dasino, iar angajatii au depasit cifra de 250. Compania se afla in plina ascensiune, planurile de viitor fiind la fel de spectaculoase ca si realizarile. Dasimpex urmareste extinderea retelei de magazine, pentru o acoperire cat mai buna a intregului teritoriu al Romaniei: numarul de magazine pe care si l-a propus sa-l atinga in 2006 este de 150 pentru Dasimpex/Orange si 50 pentru Lexor/Connex-Vodafone.
Sorin Stoica explica ascensiunea rapida a companiei prin libertatea si forta pe care le are echipa sa: “Nu sunt vorbe in vant, inca de la inceputurile noastre, de acum sapte ani, m-am inconjurat de oameni tineri. Am deschis oportunitati de promovare unor persoane care au invatat o data cu mine sa gestioneze acest business. In echipa Dasimpex, fiecare membru are puterea si libertatea sa inoveze, sa aduca ceva inedit in domeniul in care activam”.
Misiunea firmei: Sa apropie oamenii din interiorul si exteriorul companiei, sa sustina curajul de a inova si sa promoveze fair-play-ul.
Este esential sa inovezi, afirma Sorin Stoica, atunci cand pornesti o afacere competitiva cum este retail-ul de GSM. Cine nu inoveaza este sortit esecului. O afacere in care concurenta are o activitate dinamica nu poate sa se dezvolte si sa devina competitiva in absenta produselor si a serviciilor noi.
Serviciul de fidelizare Dascount, lansat in octombrie 2002, este un exemplu de inovatie al Dasimpex. El utiliza, pentru prima data pe piata romaneasca, discount-ul si sistemul de puncte acumulate care pot fi schimbate in produse si servicii. De asemenea, sistemul Buy Back era, in momentul aparitiei (aprilie 2004), singurul serviciu de acest tip existent pe piata GSM din Romania: a achizitiona un telefon mobil nou, oferind la schimb vechiul telefon si platind diferenta.
Inovatie in business inseamna si dezvoltare a afacerii: in viitorul apropiat, Dasimpex intentioneaza achizitionarea unor retele concurente, atat pe partea de afacere Orange, cat si pe partea Connex-Vodafone. De asemenea, se urmareste atragerea unui investitor financiar sau a unuia strategic, discutiile cu potentialii parteneri demarand inca de acum sase luni.
“Firma in care parerile sunt ascultate si conteaza”
Valorificarea capitalului uman al companiei se vede cel mai bine in faptul ca majoritatea managerilor de top ai grupului au fost recrutati din randul agentilor de vanzari, pornind, cu alte cuvinte, de la pragul de jos. Luiza Anitei, Import Manager Dasimpex, a inceput ca Agent de vanzari in martie 2001, a avansat, un an mai tarziu, in pozitia de Director de magazin, pentru a ajunge, in 2003, Manager de achizitii. In aceasta postura, se ocupa de achizitiile de marfa din cadrul grupului de firme, fie de pe piata interna, fie din import: telefoane mobile, accesorii pentru telefoane, carduri de memorie. De asemenea, administreaza relatiile cu furnizorii, negociaza conditiile de achizitie, de plata si de livrari. “Dasimpex mi-a oferit oportunitatea sa-mi construiesc o cariera, este o firma in care parerile sunt ascultate si conteaza, care investeste in oameni”, recunoaste Luiza Anitei.
In perceptia ei, dezvoltarea spectaculoasa a firmei tine de implicarea totala in business a celor care alcatuiesc echipa Dasimpex si, mai ales de tratarea cu seriozitate a relatiilor cu partenerii si clientii: “La inceperea colaborarii cu un reputat partener extern, acesta mi-a spus ca relatia noastra va fi reusita cata vreme, pe langa aspecte contractuale, ne vom implica si sufleteste. Am fost surprinsa, fireste, dar am realizat ca intr-adevar aceasta este cheia reusitei. Relatiile si parteneriatele firmei Dasimpex au avut intotdeauna si o puternica parte interumana, care explica succesul de pana acum”.
“O excelenta scoala de afaceri”
Bogdan Muraru, Directorul de Dezvoltare, isi aminteste cu exactitate ziua in care s-a alaturat echipei Dasimpex, 23 octombrie 2000, deoarece cu doar doua zile in urma se casatorise. Luna de miere a coincis, asadar, cu integrarea in noul colectiv. Acomodarea s-a produs firesc si cu rapiditate, deoarece media de varsta a colegilor sai era sub 26 de ani. Privind in urma, Bogdan Muraru ramane uimit de cat de mult au evoluat lucrurile, intr-un timp atat de scurt. “Fiind o companie creata din nimic, cu munca si pasiune”, marturiseste el, “nu intotdeauna lucrurile s-au inscris in tipare profesioniste, dar dinamica extraordinara a organizatiei a facut-o sa se adapteze permanent la ultimele tendinte”.
Dinamica a caracterizat si traiectoria personala a actualului Director de Dezvoltare, el lucrand initial in departamentul de vanzari, pentru ca in prezent sa fie si consilier al Directorului General. Acest lucru inseamna ca este implicat in toate problemele companiei, indiferent de natura si complexitatea lor, chiar daca sarcinile sale explicite sunt legate doar de dezvoltarea magazinelor si de identificarea de noi oportunitati de business. Unul dintre lucrurile pe care Bogdan Muraru le apreciaza cel mai mult la Dasimpex este impulsionarea spiritului antreprenorial al fiecarui angajat din core-business. “Am senzatia adeseori ca Dasimpex este o excelenta scoala de afaceri. Cred ca incurajarea asumarii de noi proiecte si mediul liberal din companie constituie doua valori pe care s-a construit si dezvoltat compania”.
Directorul de Dezvoltare de la Dasimpex aduce in sprijinul convingerii sale amintirea unui episod de referinta pentru cariera sa: “A existat un moment in care, din anumite convingeri, am hotarat sa parasesc echipa. O data luata hotararea, am solicitat o intrevedere cu Sorin Stoica, pentru a-i explica decizia. A urmat un dialog de peste doua ore, in care am discutat in contradictoriu destul de dur, dar argumentat. La finalul acelei discutii, Sorin Stoica a lansat o provocare: <
O stare de bine
Mihaela Bulichi, Directorul de Marketing al Dasimpex, lucreaza de trei ani in firma de la Piatra Neamt. Departamentul pe care il conduce gestioneaza toate problemele de imagine ale firmei, de la hartia personalizata pentru corespondenta, pana la pagina web si de la imaginea magazinelor, pana la conceperea si supravegherea campaniilor promotionale. Directorul de Marketing incearca sa transpuna in cuvinte cat mai plastice imaginea companiei: “Reactionam rapid, inovam in permanenta, ne surprindem competitia si clientii”. Clientii sunt mai ales surprinsi de solicitudinea angajatilor Dasimpex. Mihaela Bulichi crede ca diferentierea fata de celelalte companii de profil se datoreaza tocmai atentiei cu care oamenii sunt tratati, clienti si angajati deopotriva. “Aceleasi produse se pot cumpara din mai multe locuri, bani se pot castiga din mai multe locuri, dar relatiile pe termen lung si o anume caldura se gasesc, credem noi, numai in Dasimpex”, apreciaza, nu fara indrazneala, Mihaela Bulichi.
Ce inseamna pentru dumneavoastra, faptul ca lucrati la Dasimpex? a fost una dintre intrebarile pe care le-am adresat tuturor celor cu care am discutat. Raspunsul Mihaelei Bulichi a fost fermecator si dezarmant: “O stare de bine”.