De ce nu s-a văzut reducerea TVA în preţurile de la raft
Cea mai importantă măsură de relaxare fiscală a acestui an, reducerea cotei generale de TVA, de la 24% la 20%, a generat, în prima lună de la aplicarea sa, o scădere a indicelui preţurilor de consum la produsele nealimentare de 1,56%, potrivit ultimelor date puse la dispoziţie de Institutul Naţional de Statistică (INS). Aceasta în condiţiile în care, dacă micşorarea TVA s-ar fi transmis integral în preţul final, în buzunarul românilor s-ar fi resimţit o reducere de preţ de 3,3% pentru fiecare produs achiziţionat.
De ce nu au scăzut preţurile
În mod teoretic, transmiterea integrală a reducerii TVA în preţul final s-ar putea observa doar în condiţiile în care toate elementele care alcătuiesc preţul final al unui produs rămân constante, a explicat pentru ECONOMICA.NET un profesor de economie care a dorit să îşi păstreze anonimatul. Altfel spus, producătorul ar trebui să îşi păstreze costurile de producţie şi marja de profit, iar comerciantul ar trebui să rămână la aceleaşi adaosuri comerciale. Atunci, reducerea TVA, care este o taxă pe consumul final şi nu un element de cost pentru desfăşurarea activităţii, s-ar fi reflectat proporţional în preţul final.
În al doilea rând, preţul este rezultatul întâlnirii dintre cerere şi ofertă, astfel că modificările de taxe şi impozite au influenţe în preţ, dar nu neapărat în mod proporţional. "Diferenţele apar din cauza faptului că scăderea unei taxe nu produce o scădere proporţională a preţurilor. Dacă s-ar întâmpla acest lucru, consumatorii ar rămâne cu bani în plus disponibili pentru alte achiziţii. Cheltuind mai mult pentru aceleaşi bunuri şi servicii sau pentru bunuri şi servicii diferite, creşte cererea şi preţul. Or, în mod practic, nu vedem că se întâmplă acest lucru. În practică, agentul economic conştientizează realitatea economică, astfel că acţiunile lor se bazează pe anticipare. Ei înţeleg că datele economice nu justifică o scădere proporţională a preţurilor astfel încât vom asista la o scădere sau o menţinere a preţurilor pentru ca acestea să corespundă tot timpul cererii şi ofertei", a declarat pentru ECONOMICA.NET Bogdan Glăvan, profesor universitar la Universitatea Româno-Americană.
Citeşte mai mult pe ECONOMICA.NET