Eticheta in afaceri (III) – Italia
Italia si italienii
A fi la moda si a te prezenta cu haine bune este un semn distinctiv pentru italieni, fiind si un prilej de a semnala succesul. Ceea ce italienii numesc "bella figura" nu se refera doar la calitatea hainelor, ci la toata tinuta, la care se apreciaza increderea, stilul si conduita. Din acest motiv, prima impresie poate deveni o impresie pe termen foarte lung.
Barbatii poarta costume de calitate, camasi colorate asortate cu cravate, preferabil de design italian. Hainele femeilor sunt caracterizate de o eleganta discreta. Impresia buna este intarita de pantofii si accesoriile de calitate.
Salutul
Entuziasmul din salut este foarte important, el fiind mai putin formal. Strangerea mainilor este comuna pentru ambele sexe, el poate include si o strangere calduroasa cu ambele maini. Chiar daca salutul este foarte apropiat, asteptati pana sunteti invitati sa folositi prenumele persoanei.
Punctualitate
In cultura italiana, fraza "time is money" nu este una comuna, atitudinea fata de timp fiind relativ relaxata. Totusi, chiar daca executivii italieni se mai lasa asteptati, e recomandabil sa fiti punctual. In nordul Italiei, punctualitatea este mai importanta decat in sud.
Conversatii informale
La intalnirile sociale, a intreba un proaspat cunoscut despre profesie este considerata o insulta. La intalnirile de afaceri, persoana cea mai in varsta trebuie tratata in mod special. La intalniri (chiar si cele formale) nu se obisnuieste sa fie luate decizii, ele avand doar scopul de a discuta cat mai multe subiecte.
Destul de des, se poate intampla ca in timpul unor intalniri, sociale sau de afaceri, participantii sa vorbeasca simultan, suprapunandu-se.
Cartile de vizita nu se schimba in cadrul ocaziilor sociale, dar este o norma la intalnirile de afaceri. Deseori, italienii au doua carti de vizita diferite, una pentru relatiile formale si alta cu informatii personale pentru relatiile mai apropiate.
Conversatii de afaceri la masa
La o invitatie acasa, cadourile recomandate sunt: vinul (atentie, de buna calitate), produse de patiserie sau flori in numar par (exceptand trandafirii, crizantemele sau orice flori care se ofera in numar de sase si 12). Nu impachetati cadourile in hartie de culoare neagra (utilizata in scop funerar) sau violet (aduce ghinion). Subiecte de discutie recomandate: cultura italiana, arta culinara, vinuri, familie si filme. Subiecte care trebuie evitate: religie, politica sau al doilea razboi mondial.
"Eticheta" bacsisului
Marimea bacsisului variaza in functie de regiunea in care va aflati in Italia. In orasele mai mici, mai ales din nord, sumele sunt reduse sau nu se ofera deloc.
Urmatoarele "reguli" se aplica pentru orasele mari. In restaurante, desi bacsisul este inclus in nota de plata (aproximativ 15%), se ofera suplimentar cca. 5-10% direct chelnerului, in functie de calitatea mesei si a servirii.
La fel si pentru hoteluri, nota de plata contine deja valoarea suplimentara. Totusi, personalul hotelului (de trei stele) apreciaza micile recompense (hamal 0,5-1 euro/bagaj, camerista 0,75 euro si room service 0,5 euro – toate pentru fiecare zi, oferite la sfarsitul sejurului). Pentru chemarea unui taxi de catre portar, 25 eurocenti reprezinta o suma satisfacatoare. In hotelurile de lux, aceste valori cresc cu circa 40%.
Desi italienii nu ofera prea des bacsisuri taximetristilor, acestia se vor bucura pentru 5-10% din valoarea bonului.
Portarii si hamalii de la gara sau aeroporturi au o taxa fixa pentru fiecare bagaj, dar un bacsis suplimentar de 0,25 euro este apreciat.
La benzinarii, pentru servicii suplimentare, 0,5 euro sunt suficienti.
Serviciile ghizilor se recompenseaza suplimentar cu 1 euro/persoana, pentru un tur de grup de jumatate de zi.