Eticheta in afaceri (V) – SUA
Cu o populatie de peste 300 de milioane de locuitori, SUA este un creuzet de rase si etnii. In general, statele de pe coasta de est sunt mai conservatoare si mai formale in maniere si imbracaminte decat cele din vest. Cultura muncii este deosebit de dezvoltata, valorile principale fiind: onestitatea, competitia, punctualitatea si succesul prin munca.
Prezentarea
In orasele mari, barbatii poarta costume de culoare inchisa si cravata. Culoarea camasii poate fi alba (pentru intalnirile formale) sau albastru deschis (pentru cele mai putin formale). Pentru o infatisare mai conservatoare, femeile poarta de asemenea un costum inchis la culoare. In concluzie, daca va imbracati mai conservator, cel putin prima impresie va fi buna. In cultura americana, codul tinutei variaza destul de mult, astfel, in orasele mai mici ea poate fi informala, chiar fara sacou sau cu jachete sport si jeans. Daca organizatia nu pretinde o tinuta formala, hainele casual sunt destul de des intalnite, in afara intalnirilor foarte importante.
Salutul
Strangerile de mana dureaza intre 3 si 5 secunde si sunt ferme. Mentineti contactul vizual in timpul salutului si al discutiei, deoarece este perceput drept un semn al sinceritatii, increderii si al interesului. Strangerea de mana este uzuala atat pentru barbati, cat si pentru femei. Imbratisarea si contactul fizic sunt doar pentru prieteni sau familie. Distanta standard intre persoane este de 0,6 m. O distanta mai mica poate genera disconfort. Contactul vizual cat mai des este perceput drept sinceritate, desi nu ar trebui sa fie prea intens. Anumite minoritati s-ar putea sa nu foloseasca un contact vizual direct prea des, dar asta in semn de respect.
La prima intalnire, folositi titulatura si numele de familie, pana cand vi se va indica altfel. De obicei, americanii trec foarte repede la folosirea prenumelor, aceasta fiind o norma culturala care reflecta mai mult stilul informal de afaceri decat intimitatea. Diversitatea culturala se reflecta si in diversitatea numelor. Deseori se folosesc porecle si diminutive (Dick pentru Richard), fapt incurajat si de catre persoanele cu autoritate formala. Sa nu va surprinda adaugiri ca Jr., III sau IV la un nume. Este o indicatie a generatiei din care face parte persoana. Adresati-va cu "Miss" femeilor necasatorite si cu "Mrs." femeilor casatorite. Daca nu cunoasteti starea civila a doamnei ii veti spune Ms. (propuntat miz). Intrebati fara grija cum se pronunta un nume.
Punctualitate
Sintagma "time is money" s-a nascut in SUA acum peste 200 de ani, deci punctualitatea este foarte importanta. De asemenea, aceasta subliniaza si initiativa proprie, dorinta de autorealizare, rapiditatea in luarea deciziilor, asumarea de riscuri si exploatarea oportunitatilor.
Intalnirile de afaceri
Stabilirea intalnirilor de afaceri se face din timp. Conversatia se poarta in limba engleza, chiar daca in SUA exista o puternica minoritate vorbitoare de limba spaniola. Discutiile pot incepe cu intrebari legate de activitatea profesionala. Complimentele sunt foarte des vehiculate, iar simtul umorului este apreciat, mai putin legat de teme precum: religia, etnia sau autodeprecierea.
Ca valoare decizionala, banii constituie cel mai important argument. Statusul, protocolul sau alte formalitati au un rol mai putin important decat in alte culturi. Americanii nu se tem de a spune un "Nu" direct daca nu sunt de acord cu ceva, fapt care ii deranjeaza pe strainii neobisnuiti cu acest stil. O alta caracteristica este persistenta, fapt dat de credinta ca exista solutii pentru fiecare problema. Chiar si in cazul unor negocieri aflate in impas, vor continua sa exploreze cat mai multe optiuni.
Discutii de afaceri mai putin formale pot avea loc in timpul pranzului sau chiar la micul dejun si cina. In aceste intalniri predomina conversatiile sociale, fiind un prilej folosit mai mult pentru cunoastere si construirea raportului personal. Americanii par deranjati de perioadele de tacere si deseori continua sa vorbeasca doar pentru a nu se lasa linistea.
Conversatii de afaceri la masa
Discutiile de afaceri pot incepe de la micul dejun, chiar si de la ora 7 de dimineata. In zilele de weekend, afacerile se pot discuta si la brunch (o combinatie intre micul dejun si pranz, undeva intre orele 11-12). Pranzul se serveste pana la ora 14 si este, de obicei, frugal. Atentie la consumul de alcool, unele companii accepta acest lucru in timpul pranzului, dar majoritatea nu. Daca sunteti invitati la un pranz intr-un restaurant, gazda s-ar putea sa se ofere sa plateasca. Daca nu o face, fiti pregatit sa vi-l platiti singur sau in mod egal. In majoritatea localurilor este interzis fumatul. Acolo unde acest lucru este permis, cereti totusi acordul celorlalti.
Subiecte de discutie care construiesc raportul interpersonal sunt: locul de munca, calatoriile, mancarea, filmele, afacerile, sportul (fotbal american, baschet, golf – un loc in care se si discuta afaceri). Pana cand cunoasteti bine persoana evitati subiecte ca religia, politica sau alte aspecte delicate (avort, rasism).
"Eticheta" bacsisului
La restaurante, bacsisul standard este de 15% din valoarea consumatiei, oferit direct chelnerilor. Pentru localurile mai scumpe acest procent poate creste pana la 20%. La hotel, valorile bacsisului sunt de 1 dolar pe bagaj, aceeasi suma fiind oferita si cameristei pentru fiecare zi de sedere. Pentru servicii speciale se pot oferi portarului intre 5 si 10 dolari.
15% din valoarea serviciului se ofera suplimentar si coaforului, barmanului sau soferului de taxi.
La tururile organizate, suma oferita soferilor de autobuz este de 10$/grup. Pentru un tur mai scurt suma poate fi de 2-5 dolari/persoana, daca ghidul a oferit informatii deosebite. Plasatorii din teatre nu asteapta bacsis pentru serviciul lor.