Eticheta in afaceri (VIII) – Finlanda
Cultura finlandeza are un grad mediu al evitarii incertitudinii (toleranta fata de incertitudine si ambiguitate), fapt care explica toleranta fata de opiniile diferite. De asemenea, inclinatia spre drepturile individuale descrie legaturile mai relaxate intre oameni si faptul ca se asteapta ca individul singur sa-si poarte de grija lui si familiei sale. Distanta fata de putere (acceptarea diferentelor de putere si bogatie) si masculinitatea sunt reduse. Caracteristice acestei culturi sunt egalitatea in cadrul relatiilor, reprimarea emotiilor in public, o viata privata care nu se suprapune peste cea profesionala, stilul de lucru individualist si modestia considerata ca o virtute.
Prezentare
Prezentarile urmeaza regulile generale europene, cu mentiunea ca finlandezii sunt mai retinuti in exprimarea emotiilor. Barbatii si femeile practica strangerea de mana in mod frecvent. Strangerea mainilor de la inceputul intalnirii este scurta, iar cea de la final nu face parte din ritualul formal. La discutii, introducerile sunt scurte, dupa care se trece direct la subiectul intalnirii.
Salutul
Mentinerea contactului vizual in timpul salutului si al discutiilor este importanta, intreruperea acestuia fiind un indiciu al lipsei de onestitate. Salutul este formal, cu o strangere ferma a mainilor, contact vizual direct si un zambet discret. Daca se saluta un cuplu, femeia are prioritate. Folosirea prenumelui este uzuala, exceptie facand relatiile in care diferenta de rang sau varsta este semnificativa. Cartile de vizita se schimba fara un ritual formal, la inceputul intalnirii.
Conversatii informale
Numarul de complimente este mic. Acestea sunt privite cu suspiciune si percepute ca o incercare de flatare fara o baza reala. Interesant este ca sondajele realizate au aratat, totusi, ca finlandezii se plang de lipsa feedback-ului. Finlandezii evita contactul fizic si discutiile "marunte". La intalniri, ei ofera si primesc informatii care prezinta realitatea. Prezentarile au acelasi mod de desfasurare, cele focalizate pe date si fara intreruperi din partea publicului fiind uzuale. Auditoriul analizeaza aceste informatii mai ales sub aspect tehnic. O intelegere finala se materializeaza imediat intr-un contract scris. Politicile si procedurile organizatiei sunt urmate intocmai, exceptiile fiind foarte rare. Daca aceste proceduri nu mai corespund, sunt modificate in mod transparent si public.
Punctualitate
Programul de lucru este 9.00-16.00, cu pauza de pranz in jurul orei 12.00. Saptamana de lucru are aproximativ 37 de ore, iar orele suplimentare sunt facute doar cu incuviintarea angajatului. Finlandezii sunt foarte punctuali si asteapta acelasi lucru de la straini. Telefonati imediat daca observati ca veti intarzia chiar si cinci minute. Punctualitatea este apreciata nu numai la venire, dar si la incheierea unei intalniri care este programata sa aiba o anumita durata. Intalnirile se programeaza inainte, prin intermediul telefonului sau email-ului. Este recomandabil sa trimiteti inainte o agenda a discutiei, iar daca veniti in grup, o scurta biografie a membrilor grupului.
In public
Atragerea atentiei prin gesturi largi sau printr-o exprimare verbala intensa este considerata o impolitete. Ascultarea celuilalt pana cand termina ce are de spus, fara intreruperi, constituie o norma culturala. La discutiile despre afaceri, finlandezii sunt formali si nu dau o mare importanta relatiilor personale. Ei prefera discutiile succinte, deschise si focalizate pe afaceri, minimizand discutiile marunte. Va puteti astepta la discutii directe, sincere, in care vi se va comunica mai mult ceea ce se gandeste despre dv. sau subiect si mai putin despre ce ati vrea sa auziti. Divergentele nu sunt considerate atacuri personale. Construirea relatiilor personale de lunga durata sunt facilitate de intalnirile informale, la restaurante, baruri si la sauna (invitatia la aceasta din urma nu trebuie niciodata refuzata).
Conversatii de afaceri la masa
Intervalul 11.00-13.00 este rezervat pranzului, iar cina are loc undeva intre orele 18.00-21.00. Nu este deloc neobisnuit ca inainte de cina sa fiti dusi la sauna (in Finlanda exista circa 2 milioane de saune), unde conversatia poate continua intr-un mod informal.
Asezarea la masa urmeaza regulile nord-europene, o pozitie aproape de gazda constituind o onoare. Gazda este si cea care face primul toast. Refuzul de a consuma alcool nu va fi luat in mod personal, insa oferta nu va fi reluata. De retinut este ca finlandezii se asteapta sa mancati tot ce s-a oferit. Cadourile oferite de straini sunt apreciate, cata vreme nu sunt foarte scumpe. In situatii de afaceri, cadourile promotionale (genti, stilouri, umbrele, etc.) cu logo-ul companiei sunt cele mai frecvente.
Daca mergeti in vizita la un finlandez, va recomand sa luati flori (evitandu-le pe cele albe sau galbene, dedicate funeraliilor), ciocolata sau vin. Cadourile se deschid la primire. Fiti punctuali si nu uitati sa va descaltati la intrarea in casa. Asteptati pana vi se indica locul in care sa va asezati. La masa, tineti intotdeauna mainile la vedere. Doar painea si crevetii sunt luati direct cu mana. Pentru celelalte feluri, inclusiv fructele, se folosesc cutitul, furculita sau lingura, dupa caz. Incepeti sa mancati cand sunteti invitati sa incepeti. Cand oferiti sarea sau piperul, asezati-le aproape de persoana care le-a cerut, dar nu direct in mana. Barbatii isi pastreaza sacourile, exceptie cazul in care gazda procedeaza altfel. Un sfat important: nu discutati afaceri la cina!
"Eticheta" bacsisului
Portarilor de hotel nu trebuie sa le oferiti bacsis, insa celor care se ocupa de bagajele dv. le puteti da intre 0,8 si 1,7 euro. Taximetristilor si coaforilor le puteti da 10% din suma de pe bon. La hotel, comisionul oferit (pentru fiecare obiect) sau serviciul de room service va fi recompensat suficient cu suma de 1,5 euro.
La restaurant, bacsisul nu este un standard. Daca sunteti multumit de serviciul si mancarea oferita puteti lasa pana la 10% din valoarea consumata, un bacsis de 10 eurocenti fiind considerat o insulta.