Euromarketingul, o noua directie de studiu
Cei interesati de euromarketing pot alege incepand cu anul 2004-2005 o pregatire la nivel masteral care sa ii ajute sa acceada si sa se mentina la standardele marketingului practicat de specialistii din statele UE. Desi pare destul de tarziu lansat, avand in vedere orizontul de aderare – 2007, Razvan Zaharia este de parere ca procesul de integrare se va mai prelungi ceva timp, in perioada post-aderare. Va fi nevoie de acesti specialisti, in situatia in care actualmente pregatirea universitara in domeniu este deficitara: "La nivelul tuturor universitatilor din tara se resimte o oarecare ramanere in urma vizavi de ceea ce se va intampla in 2007. Nu stiu cat de pregatiti sunt studentii nostri, in ideea ca in 2007 Romania va fi o parte a Uniunii Europene, mai ales ca nu se studiaza suficient de multe discipline orientate din acest punct de vedere".
Sistem de admitere
Candidatii de anul acesta au beneficiat si de un nou sistem de admitere, explicat de Razvan Zaharia: "Sunt patru masterate la nivelul facultatii de marketing, iar la examenul de admitere pe baza unui concurs de dosare, candidaturile au fost pentru toate cele patru masterate. In concurs, a contat media de la examenul de licenta. La toate cele patru mastere exista in acest moment 650 de cursanti, iar la cel in marketing si integrare europeana sunt 99 de cursanti, 8 pe locuri fara plata, finantate de la buget, iar restul sunt platite cu o taxa de 9 milioane de lei pe semestru.
Durata si organizare
Programul dureaza trei semestre, iar cursurile sunt organizate pe module. Razvan Zaharia explica modul de functionare al acestui sistem, construit dupa modelul cursurilor din programul de MBA Romano – Canadian: "Sunt doua discipline – engleza si franceza – care se intind pe durata intregului an universitar, iar disciplinele de specialitate se predau in module de doua sau trei saptamani. La sfarsitul acestei perioade, se da examen pentru modulul respectiv."
Care ar fi avantajele unui astfel de sistem? "Se face diferenta neta fata de facultate. La nivel de imagine, va conta foarte mult. Sistemul responsabilizeaza mai mult si cadrele didactice. Astfel, la sfarsitul fiecarui modul se va face evaluarea profesorului de catre studenti. Modularizarea permite studentilor sa urmeze mai multe discipline, este adevarat insa ca si efortul este ceva mai mare".
Ce competente dobandesc cursantii
"Specializarea principala este in domeniul marketingului international si a euromarketingului", spune Razvan Zaharia. "Cursantii vor deveni specialisti in marketing, cunoscand foarte bine atat ceea ce se intampla in Uniunea Europeana, cat si modul in care companiile romanesti si straine pot si trebuie sa actioneze pe piata europeana. Avem in vedere si componenta administrativ-organizationala, in sensul ca este posibil ca absolventii unui astfel de masterat sa ajunga sa lucreze in structurile europene ca reprezentanti ai statului roman".
Pentru ca este bine stiuta boala de care sufera invatamantul romanesc, adica superteoretizarea, l-am intrebat pe Razvan Zaharia daca exista si proiecte practice care sa ii solicite pe studenti si care sa poata fi implementate in lumea reala. "Fiecare cadru didactic a fost rugat sa insiste pe interactivitate, sa faca studii de caz, sa aiba cel putin un invitat la curs, o persoana din mediul de afaceri care sa vina sa prezinte anumite aspecte. La primul curs a fost deja un invitat, fostul director de cercetari de marketing de la Cora, Tiberiu Danetiu".