Experiment revelator: Două antreprenoare au inventat un co-fondator bărbat pentru a vedea dacă reacţiile sunt mai bune
Inegalitatea între sexe pe piaţa muncii e o problemă acută. Chiar dacă unele măsuri pentru a corecta disparităţile au fost luate, tot mai e mult de muncă.
Şi nu e vorba doar de diferenţele salariale între bărbaţi şi femei, ori de faptul ca doamnele ajung mai rar la conducerea unor companii. Femeile întâmpină nişte obstacole mari şi când vor ele însăle să îşi facă o afacere.
Fast Company prezintă un exemplu elocvent.
Anul trecut, două femei din Los Angeles, Penelope Gazin şi Kate Dwyer, au pornit o afacere. Compania lor, numită Witschy, este o platformă online de unde poţi cumpăra opere de artă. Succesul a venit repede: în scurt timp, vânzările au ajuns la 200.000 de dolari. Modelul de business e următorul: un artist îşi poate vinde pe site creaţia şi obţine 80% din preţul de achiziţie, restul revenind proprietarelor afacerii.
Femeile au întâmpina însă piedici în momentul în care au vrut să-şi extindă afacerea.
De exemplu, un dezvoltator web a vrut să şteargă toată munca pe care a prestat-o pentru companie pentru simplul motiv că Penelope Gazin nu a acceptat să ia cina cu el. Mai mult, ele nu erau băgate în seamă de oamenii pe care îi contactau, iar dacă primeau răspunsuri, de obicei erau negative, tardive, vagi sau seci.
Aşa că s-au gândit la o soluţie outside the box. Au inventat un al treilea cofondator al companiei şi l-au botezat Keith Mann. "A fost o diferenţă ca de la cer la pământ", mărturisesc antreprenoarele.
"Dacă eu aşteptat zile întregi pentru a primi un răspuns, la Keith lumea reacţiona imediat şi nu numai atât: adesea era întrebat şi dacă mai are nevoie de ceva în plus", explică Gazin. De asemenea, lui i se spunea pe nume, în timp ce adresarea către ele era formală şi impersonală.
Ceea ce au experimentat co-fondatoarele Witchsy demonstrează încă o dată că femeile nu sunt tratate la fel ca bărbaţii pe piaţa muncii.
SITUAŢIA DIN ROMÂNIA
În România există cel mai mic decalaj din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte salarizarea femeilor şi a bărbaţilor, deşi în ţările occidentale acest subiect este o problemă majoră. Estonia şi Cehia conduc topul celor mai mari diferenţe, potrivit unui studiu al Eurostat.
Statistica arată că bărbaţii români câştigă cu 4,5% mai mult decât femeile, dar regăsim un decalaj mai mic şi în Italia (6,1%) şi Belgia (6,6%).
În plus, cel mai recent raport al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) arată că la nivelul anului 2016, numărul de petiţii a ajuns la 858, în creştere faţă de anul anterior, din care 357 petiţii sunt corelate cu domeniile de angajare şi profesie.
Ideea este că acest lucru nu reflectă neapărat realitatea, căci angajatele din ţara noastră nu apelează de obicei la reclamaţii la CNCD pentru a sesiza discriminările de gen.
„Cifrele sunt ridicol de mici şi ele se justifică inclusiv prin necunoaşterea de către «victime» a căilor legale pe care le au pentru a lupta împotriva discriminării”, spunea recent Mihaela Niţu, avocat avocat senior la Gruia Dufaut, pentru Revista CARIERE.
Însă ce e de făcut? Cel puţin când vine vorba de bani, un studiu realizat de Accenture relevă că diferențele de salariale între genuri ar putea fi eliminate dacă femeile vor profita de trei factori favorizanți.
Primul este reprezentat de competențele digitale – gradul de utilizare a tehnologiilor digitale de către femei pentru a se conecta, a învăța și a munci. Al doilea factor accelerator este o abordare strategică a dezvoltării carierei – nevoia ca femeile să țintească mai sus, să ia decizii bine informate și să își gestioneze proactiv evoluția profesională.
Ultimul îl reprezintă aprofundarea cunoștințelor tehnologice – oportunitatea de a-si dezvolta aptitudini solide legate de tehnologie și digitalizare, pentru a avansa la fel de rapid ca bărbații.
CITEŞTE ŞI:
-
Femeile, la putere? Nu atât de mult pe cât ar trebui: Antreprenoriatul feminin poate fi asul din mânecă
-
A apărut prima astfel de cerinţă legală din lume: O țară din Europa va legifera egalitatea salarială
-
Noua generație de femei are puterea să se dezbrace de frici