FARA RESTRICTII pe piata muncii in UE
Motivul pentru care unele state au fost trimise in judecata de catre Comisie este ca nu au transpus Directiva 2006/100/EC in legislatia interna. Aceasta presupune ca tarile comuni-tare sa actuali-zeze lista califica-rilor profesionale care beneficiaza de recunoastere automata prin completarea sa cu profe-siile corespondente din tarile nou intrate in Uniunea Europeana.
Directiva in cauza a intrat in vigoare odata cu Tratatul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana si toate statele membre aveau obligatia de a transpune acest act normativ astfel incat sa poata fi aplicat de la 1 ianuarie 2007.
Atata vreme cat aceasta Directiva nu este transpusa in legislatia nationala a statelor UE, consecintele sunt suportate atat de specialistii romani si bulgari (care risca sa se confrunte cu proceduri birocra-tice si lente in cadrul eforturilor de a-si exercita dreptul de munca in Uniune), cat si de potentialii angajatori (care n-ar mai putea beneficia de experienta acestora).
Motivatia nerecunoasterii calificarilor profesionale ale romanilor si bulgarilor difera de la o tara la alta. Petru Filip, euro-parlamentar in Comisia pentru ocuparea fortei de munca si afaceri sociale, consi-dera ca "in contextul politic actual anumite state comunitare isi manifesta rezerva fata de imigratie, rezerva motivata de probleme economice. Odata cu trecerea invatamantului superior din Romania la sistemul Bologna, e putin probabil ca aceste elemente de discriminare sa continue", crede el, "dar pana atunci vor crea o stare de iritare, nemultumire si frustrare in randul cetatenilor romani".
Ramane problema romanilor care au obtinut diplomele inaintea intrarii in vigoare a noului sistem. La randul lor si ei au dreptul de a li se recunoaste studiile si pregatirea. Trebuie amintit faptul ca implementarea sistemului Bologna este o conditie impusa Romaniei la aderare. Acesta presupune introducerea studiilor de trei ani, insa acest lucru nu se aplica si la facultatile cu profil tehnic. Drept urmare, acest sistem a dus la producerea simultana, pentru prima data in 2008, a cel putin doua generatii de absolventi, care vor concura pentru un loc de munca.
Reactii
Reprezentantii Departamentului pentru Afaceri Externe considera ca "actiunea Comisiei Europene reprezinta un demers obisnuit in contextul misiunii acestei insti-tutii, aceea de gardian al tratatelor comu-nitare. Potrivit acestei misiuni, Comisia trebuie sa vegheze la aplicarea corecta a dreptului comunitar."
In schimb, Ministerul Educatiei si Cercetarii nu doreste sa-si afirme pozitia in legatura cu acest subiect. "Este o problema intre Comisia Europeana si tarile respec-tive, care nu au adoptat directiva. Nu ne-au cerut o pozitie in acest caz, asa ca nu dorim sa ne implicam", au declarat reprezentantii ministerului.
Europarlamentarul Petru Filip consi-dera ca ingrijorarea Comisiei Europene este justificata, in conditiile in care imple-mentarea Directivei 2006/100/EC nu reprezinta o favoare pe care UE o face romanilor, ci o proba de intrare in normali-tate. "Este, in definitiv, un demers firesc de aparare a unor valori fundamentale ale Uniunii, si ma refer aici, in special, la principiile soli-daritatii si libertatii de miscare si ale pietei comune a muncii".
Petru Filip este de parere ca deschi-derea unei actiuni in fata Curtii Europene de Justitie este, in acest caz, "un semnal politic puternic de care, in mod cert, toate tarile care nu au implementat pana acum directiva vor trebui sa tina seama". Astfel, procedura de incalcare isi va urma cursul ei normal, insa este limpede ca statele euro-pene nu pot sa-si permita neaplicarea prevede-rilor legale in vigoare.
Tarile care nu au aplicat pana acum directiva incearca sa castige timp, crezand ca in felul acesta isi vor putea proteja propriii cetateni in fata concurentei de pe piata comuna a muncii. Decizia isi poate gasi o justificare doar daca privim lucrurile din punct de vedere nationalist, si nu in spirit european. Pe de alta parte, aceste incercari de protejare reflecta si criza economica prin care trece Europa. Cu toate acestea, in prezent exista si tari care au implementat Directiva in termenul legal, iar acestea sunt Bulgaria, Finlanda, Lituania, Olanda si Slovenia.
Ecouri internationale
Cotidianul britanic "The Independent" e de parere ca autoritatile de la Londra au comis o mare greseala cand au decis sa restrictioneze accesul imigrantilor romani si bulgari pe piata muncii interne. Aceasta masura este considerata una populista si ridicola, dupa cum mentioneaza cotidianul, si are consecinte semnificative in special in sectorul agricol, unde exista un deficit in ceea ce priveste forta de munca sezoniera. Astfel, cotidianul mai arata ca britanicii incep sa simta efectele negative ale masu-rilor dure impotriva imigrantilor.
Pe aceeasi pozitie se afla si organizatia britanica Work Foundation, care a realizat un raport potrivit caruia economia tarii a profitat de pe urma imigratiei. Astfel, guvernul britanic este sfatuit sa ceara anularea restrictiilor impuse la angajare romanilor si bulgarilor.
Documentul respectiv este in opozitie cu un raport emis de Camera Lorzilor care arata ca standardul de viata al popula-tiei nu a crescut de pe urma imigratiei si propune introducerea unui numar limita de imigranti care pot fi acceptati anual in Marea Britanie, arata BBC Romania in editia sa electronica.
Sistemul Bologna a fost implementat in europa pentru armonizarea sistemelor de invatamant superior. In acest proces se evidentiaza zece linii de actiune cu privire la spatiul european al invatamantului superior, printre care: adoptarea sistemului bazat pe doua cicluri de studiu (licenta si masterat – implementarea acestei actiuni in Romania a demarat pe baza legii 288/24.06.2004 privind organizarea studiilor universitare), adoptarea unui sistem de diplome simplu si comparabil (realizarea unui sistem de diplome comparabile, care faciliteaza recunoasterea diplomelor absolventilor universitari) sau sustinerea si promovarea mobilitatii si a cooperarii in spatiul european. Datorita sistemului de credite transferabile (ECTS), studentii se pot transfera de la o universitate la alta, chiar si din tari diferite.