Feminitatea. Dimensiune culturala a organizatiei
In urma cu mai multi ani, managerul era numit pe baza rezultatelor profesionale, cel mai bun inginer era directorul fabricii, cel mai bun medic, director de spital, si cel mai harnic muncitor, sef de echipa. Coordonatorul unei echipe nu se rezuma insa doar la atat, este nevoie de talent in lucrul cu oamenii. Sa stii sa-i certi atunci cand gresesc, sa ii si lauzi atunci cand au rezultate bune, sau pe scurt, sa-i motivezi.
In perioada care urmeaza, tipul de management va fi orientat catre maximizarea activelor intangibile, cum ar fi: incredere, inspiratie, emotii – lucruri greu de cuantificat si pe care oamenii de business le pot considera improbabile sa aiba impact comercial. Parerea mea este ca emotiile reprezinta o parte relevanta in procesele de trasformare la care este supusa Romania, in special in conditiile in care economia trece de la "minte" la "suflet", adica de la procese la standarde de calitate, de la cantitate la calitate, de la low tech la high tech si e-business. Cu alte cuvinte, important nu e logo-ul unei companii, ci modul in care managerul intelege esenta capitalului emotional, impactul pe care oamenii il au asupra brand-ului.
Managerul coborat din turnul de sticla
Cred ca peste tot in lume exista companii care au culturi organizationale influentate puternic de cea nationala (asa cum este in Japonia, de exemplu), dar si societati comerciale care au depasit-o. Nu stiu in ce masura am fost eu influentata de cultura noastra nationala, dar pot spune ca organizatia pe care am construit-o odata cu prima farmacie m-a format ca manager de succes. Am inteles ca performanta depinde de echipa, nu este in exclusivitate rezultatul muncii managerului general. Cred ca stilul care ma caracterizeaza este cel "situational", capacitatea de a conduce prin adaptarea la particularitatile activitatilor si oamenilor care le desfasoara. Este foarte important sa fii flexibil, pentru ca cei din jurul tau sa aiba incredere in tine, trebuie sa stii cum sa ceri oamenilor ca lucrurile sa se intample fara sa ai in cap un model de la care sa nu te abati.
Exista persoane foarte bune profesional, care se pierd din cauza ca nu au gasit punctul comun de comunicare cu superiorul ierarhic sau angajati noi care parasesc repede compania pentru ca nu au fost incurajati la inceput. Este important sa te adaptezi fiecarei situatii, sa cobori din turnul de sticla in care esti tentat sa te inchizi din cauza pozitiei tale si sa comunici cu oamenii din jurul tau, astfel incat sa obtii de la ei cele mai bune rezultate. Pentru a explica mai bine caracteristica feminina a culturii organizationale a companiei pe care o conduc, am sa pornesc de la valorile companiei. Profesionalismul, implicarea sociala, respectul, spiritul de echipa, sunt valori in care credem si dupa care ne ghidam in businessul nostru. Munca noastra inseamna grija fata de oameni, raspuns la problemele lor si comunicare permanenta. Mesajul nostru este pozitiv si prietenos, avem o vorba buna sau un sfat pentru fiecare persoana care vine in farmacia noastra. Poate si faptul ca in organizatia noastra suntem in majoritate femei ne ajuta sa facem fata mai bine stresului de la serviciu sau problemelor personale si sa putem pastra o legatura stransa cu clientii nostri.