Forța de muncă a viitorului: Dacă mai vrem să avem job, atunci va trebui să ne recalificăm complet
Aproape trei sferturi (74%) dintre persoanele care au participat la un sondaj realizat de PwC sunt pregătite să învețe noi abilități şi cunoștințe sau să se recalifice pentru a-şi menține șansele de angajare, văzând acest lucru ca pe o responsabilitate proprie, nu a angajatorilor.
La cercetarea de piață au participat 10.000 de persoane din Marea Britanie, Germania, India şi Statele Unite.
Raportul arată schimbarea de paradigmă în ceea ce priveşte formarea forţei de muncă şi trecerea la un sistem bazat pe învăţare continuă în perioada angajării, pentru ca lucrătorii să poată ţine pasul cu impactul tehnologiei asupra pieţei muncii.
Majoritatea respondenţilor (65%) sunt de părere că tehnologia va îmbunătăţi perspectivele de angajare, chiar dacă angajaţii din Statele Unite (73%) si India (88%) sunt mult mai încrezători în impactul benefic al tehnologiei în comparație cu cei din Marea Britanie (40%) şi Germania (48%). În general, aproape trei sferturi dintre respondenți sunt de părere că tehnologia nu va fi capabilă să înlocuiască în întregime mintea umană (73%) şi majoritatea (86%) spun că abilităţile umane vor fi întotdeauna căutate pe piaţa muncii.
“Realitatea de zi cu zi i-a învăţat pe angajaţi că este important să continue să înveţe pe întreg parcursul vieţii profesionale. Potrivit raportului, 60% dintre respondenţi sunt de părere că puţini oameni vor avea locuri de muncă stabile în viitor. Oamenii trec de la paradigma unei calificări iniţiale suficiente pentru întreaga carieră, la cea a acumulării de noi cunoștințe şi aptitudini odată la fiecare câțiva ani, corelat cu dezvoltarea unor abilități personale precum managementul riscului, leadership şi inteligența emoțională”, a declarat Ionuţ Simion, Country Managing Partner, PwC România.
În timp ce respondenții la sondaj sunt optimiști în legătură cu impactul tehnologiei, 37% dintre aceștia fiind chiar entuziasmați de viitoarea lume a muncii ca fiind una plină de posibilități, aceștia sunt îngrijorați că automatizarea va pune anumite locuri de muncă în pericol.
Tot 37% dintre respondenți sunt de părere că automatizarea le pune locurile de muncă în pericol, în creștere faţă de nivelul de 33% înregistrat în 2014. Peste 56% sunt de părere ca guvernele ar trebui să ia măsuri pentru a proteja locurile de muncă de impactul automatizării.
CITEȘTE o analiză despre cum poți să te reinventezi profesional fără să îți schimbi jobul
Meseriile pe care roboții nu ni le vor fura niciodată
Cu toate că minţile luminate nu se pot pune încă de acord în ceea ce priveşte impactul revoluţiei tehnologice, probabil pentru că e încă devreme pentru o astfel de evaluare, un singur lucru e cert: nimeni nu va putea înlocui munca celor care lucrează direct cu oamenii.
Lee Rainie, director la institutul de cercetare Pew Research Center, susţine că există unele domenii ce vor rezista aşa-numite invazii a roboţilor, pe care le denumeşte "high touch jobs".
De exemplu, coafezele, medicii, asistentele si alţi profesionişti de acest gen nu vor fi înlocuiţi cu totul de tehnologie.
"Absolut tot ce implică contactul direct cu alţi oamenii (mai ales dacă ai grijă de ei)", nu are cum să fie substituit, susţine Lee Rainie.
Potrivit acestuia, joburile S.T.E.M., care implică ştiinţa, tehnologia, ingineria şi matematică, sunt puse la adăpost. Similar, şi profesorii şi cei ce se ocupă de traininguri sunt feriţi de automatizare.
Însă într-o piaţă a muncii ce suferă transformări conduse de tehnologie, cea mai mare presiune o resimte sistemul educaţional, care trebuie să se reinventeze.
Universităţile sunt nevoite să îşi regândească modul în care îşi pregătesc studenţii, căci o parte din joburile actuale vor dispărea şi va fi nevoie de specialişti în domenii noi.
Lee Rainie susţine că şi muncitorii în fabrici se pot pune la adăpost de "apocalipsa roboţilor" prin dezvoltarea unor calităţi precum gândirea critică şi să îşi îmbunătăţească abilităţile de comunicare.
"Roboţii nu pot face totul şi trebuie să ne gândim la abilităţile pe care ei nu le pot învăţa şi să ne axăm pe ele", mai spune acesta.