Gânduri toxice care ne sabotează cariera
Toată lumea face greșeli, aşa că nu fi prea dur cu tine, atunci când faci câteva mici greșeli la birou. Raportări, şedinte, prezentări, întâlniri, deadline-uri etc. toate acestea te fac să te simţi copleşit de volumul de muncă. Nu lăsa ca acest lucru să îţi scadă moralul.
Blochează aşadar cele cinci gânduri toxice care ţi-ar putea sabota cariera (sfaturi de la un career coach) .
1.„Merit această avansare !”
Acest mod de a gândi, deşi tentant, trebuie evitat în orice moment al carierei. În timp ce s-ar putea să simți că esti îndreptăţit la o oportunitate de avansare pentru că ai muncit din greu, şefii şi colegii vor avea resentimente dacă atitudinea ta sugerează că esti „special”. Lipsa de modestie atunci când obţii un post de conducere poate crea colegilor falsa impresie fie că esti îngâmfat şi ai o atitudine de dictator, fie că nu meritai promovarea. Acest lucru ar putea afecta activitatea echipei. În aceste condiţii va fi nevoie să îţi dedici fiecare minut din munca ta pentru a-i convinge pe cei din jur că nu ai obtinut avansarea decât în condiții de concurență echitabile.
2. „Trebuie să fi facut ceva rău”
A-ţi asuma ce e mai rău pentru tine va crea presiune asupra ta şi a echipei. Dacă şeful/şefa ta trece prin birou şi nu te salută, nu o lua în nume de rău, nu înseamnă că are ceva cu tine. Poate e doar îngândurat(ă) în problemele lui (ei). Când angajaţii apreciază gestul celorlalţi ca cel mai rău lucru posibil, situaţia le genereaza dificultăţi în a avea relaţii productive de muncă cu ceilalţi. Cel mai bun mod de a ieși din acest tip de gândire este de a te întreba ce alte explicații exsită pentru modul în care a reacţionat şeful/şefa, înainte de a-ţi asuma că ai făcut ceva rău.
3. „Am călcat pe bec şi o să fiu concediat”
Fiecare zi de lucru poate aduce situaţii neprevăzute, iar micile imperfecţiuni în activitatea unei companii sunt uzuale.
Dacă greşeala pe care ai făcut-o nu e ceva care poate afecta serios compania şi situaţia poate fi reglată, ceilalţi colegi vor înţelege că oricare s-ar fi putut confrunta cu această situaţie. De aceea este bine să eviti să crezi că eşti pe marginea prăpastiei de fiecare dată când ceva nu merge bine în ceea ce faci. În condiţii de termen limită şi concurenţă este logic ca oamenii să se gândească că pot fi concediaţi atunci când sunt în imposibilitatea de a-şi finaliza lucrările. A intra în panică nu te va ajuta să te concentrezi în ceea ce ai de făcut, iar doza de scepticism privind capacitatea ta de muncă te va afecta pe termen lung.
4. „Nu voi reuşi să termin tot ce am de făcut !”
Multe companii au de-a face cu angajați copleșiti de volumul mare de muncă, aşa că nu e cazul să laşi ca acest lucru să îţi scadă moralul. Consultanţi în carieră care ajută lideri de succes pentru a-şi maximiza performanța sugerează că angajații ar trebui să se gândească dacă pot împărţi munca lor pe bucăți mai ușor de gestionat atunci când se simt supraîncărcaţi. Dacă în continuare simţi că nu vei reuşi să finalizezi este mai bine să discuţi cu şeful despre a delega o parte din lucrările tale altor colegi sau să prioritizezi lucrurile în aşa fel încât să rezolvi ceea ce este mai important în acel moment pentru echipă/companie.
5. „Nu sunt la fel de bun ca ceilalţi colegi !”
Atunci când se confruntă cu o sarcină dificilă, cu o situaţie nouă, e posibil ca angajaţii să se simtă neîncrezători în abilitățile lor. De fapt, mulți oameni – în special femeile – se îndoiesc de propria competență și pot suferi chiar de "sindromul impostor", ceea ce-i face să se simtă că nu sunt la fel de buni la locul de muncă, aşa cum cred ceilalţi despre ei. A crede despre ceilalţi că sunt mai buni decât tine, de multe ori te face să nu te apreciezi la adevărata valoare. Consultanţii în carieră sugerează să cauţi întotdeauna emoţia din spatele acestor gânduri. Ideea e că frica şi nesiguranţa te fac să crezi lucruri neadevărate despre tine. Adevărul e ca nu ai fi fost în acel job dacă nu ai fi competent. Dacă acest gând nu-ţi dă pace, cel mai bine e să te înscrii într-un program de training sau de mentoring şi aminteşte-ţi întotdeauna că eşti destul de bun în ceea ce faci.