General Manager
De obicei, echivalenta in limba romana a denumirii acestui post este director general, dar traducerea directa implica si sensul de administrator, de gestionar al afacerii. Alte titluri in limba engleza sunt Chief Executive Officer, Chief Operating Officer. Din aceasta perspectiva, GM-ul nu este doar cel care da ordine tuturor angajatilor si ii trage la raspundere pentru faptele lor; GM-ul devine cel care raspunde atat in fata autoritatilor si a partenerilor, cat in fata consiliului de administratie, presedintelui sau actionarilor pentru rezultatele tuturor. Asadar, promovarea sau angajarea pe un post de GM nu este intotdeauna sfarsitul tuturor problemelor si happy end-ul mult visat; de multe ori, este doar inceputul grijilor, al programului supraincarcat, al situatiilor surprinzatoare care necesita decizii prompte si riscante, al prioritatilor din domenii diverse care isi cer fiecare intaietatea in agenda zilnica. Pentru a fi pregatit si a gusta placerile unui astfel de post, este necesara o pregatire temeinica, atat teoretica, cat si practica si, in primul rand, cunoasterea amanuntita a responsabilitatilor.
Postul de General Manager poate avea o multitudine de "forme", in functie de domeniul si anvergura afacerii gestionate. Principiile sunt insa aceleasi, fie ca este vorba de o agentie de publicitate, o fabrica de confectii, o firma de distributie, un lant de restaurante sau oricare alt domeniu de activitate. Postul imbina activitati de marketing, productie, financiar-contabilite, vanzari, logistica, resurse umane, relatii publice, administrativ, din punct de vedere al trasarii directiei generale de dezvoltare si al coordonarii persoanelor care se ocupa in mod special de aceste domenii.
Cat timp firma este mai la inceput, directorul general se implica mai mult in executia propriu-zisa a acestor activitati. Pentru un astfel de post, se cauta de obicei oameni cu initiativa, dinamici, cu "simtul pietei" si capacitatea de a convinge si coopta parteneri si angajati noi pentru dezvoltare. Aparent, cu cat numarul de angajati creste, GM-ul se elibereaza de o multime de responsabilitati. De fapt, caracterul responsabilitatilor se schimba, de la cele de executie la cele de coordonare, ceea ce inseamna nu doar a da sarcini subalternilor, ci si a organiza activitatea in asa fel incat actiunile fiecaruia in parte sa se armonizeze in final intru realizarea eficienta a unor obiective – lucru nu usor de realizat. Pentru astfel de posturi, este necesara mai degraba o gandire strategica, cunostinte solide de management general si abilitati de interrelationare mult dezvoltate. De aceea, GM-ul este nevoit sa se dezvolte profesional o data cu firma sau sa isi aleaga un post la conducerea unei companii aflata la acelasi nivel de dezvoltare cu a sa, pentru a creste impreuna.
In general, ocupantul acestui post este necesar sa aiba experienta vasta in cel putin unul dintre departamentele esentiale pentru dezvoltarea afacerii, pe un post de conducere: director financiar, director de vanzari sau marketing, mirector de logistica (mai ales in firmele de distributie), director de filiala. Este necesara de asemenea implicarea lui anterioara in managementul strategic al companiei si intelegerea tuturor proceselor implicate in conducerea unei afaceri.
Obiectivul:
Planifica, organizeaza, coordoneaza si controleaza toate activitatile companiei, reprezinta compania in relatiile cu partenerii-cheie, este responsabil pentru stabilirea si mentinerea unei operari eficiente a afacerii.
Responsabilitati:
- implementeaza planul de afaceri al companiei, in urma elaborarii acestuia impreuna cu sefii de departamente;
- stabileste obiective specifice pentru fiecare departament, supervizeaza si ofera suport pentru implementarea planurilor, politicilor si procedurilor;
- negociaza si administreaza contractele cu partenerii cheie ai companiei (furnizori, clienti);
- cerceteaza si dezvolta metode si proceduri noi de management, pentru eficientizarea activitatii;
- reprezinta compania in cadrul intalnirilor la nivel inalt, cu autoritatile, grupurile de afaceri si potentialii parteneri;
- se informeaza permanent cu privire la noile reglementari ce privesc activitatea companiei si face modificarile necesare;
- supervizeaza pregatirea si administrarea bugetului, este responsabil pentru eficientizarea activitatii si cresterea profitului;
- analizeaza si monitorizeaza raportarea financiara din punctul de vedere al conformitatii cu planul de business elaborat initial;
- coordoneaza activitatea zilnica a subordonatilor si identifica si solutioneaza problemele aparute;
- participa la nivel decizional in procesul de recrutare, integrare, instruire si evaluare a performantelor pentru personalul in subordine;
- supravegheaza mentinerea in conditii bune a bunurilor si utilitatilor companiei.
Experienta necesara:
- studii de specialitate (economice sau tehnice – specifice domeniului);
- experienta de middle management de minimum 3 ani;
- abilitati de coordonare a unei echipe (experienta anterioara de coordonare);
- cunostinte si simt economic, intuitie in domeniul afacerilor;
- cunoasterea pietei din domeniul de activitate al companiei;
- cunostinte IT (MSOffice, MSOutlook, baze de date, management de proiect);
- cunostinte avansate de limbi straine.
Profil:
- abilitati de conducere de nivel foarte ridicat;
- perseverenta, gandire practica, orientata spre rezultate;
- gandire strategica, intuitie;
- toleranta crescuta la risc, situatii neprevazute, efort intelectual prelungit;
- obiectivitate, abilitatea de a lua decizii importante in timp scurt;
- orientare catre client, interes pentru binele angajatilor.
Pachet salarial:
Pentru un post de General Manager, salariul este direct proportional cu volumul de business pe care il construieste prin realizarea obiectivelor pe care si le propune. Bineinteles, exista factori exteriori, ca forta financiara a companiei in momentul angajarii, nivelul salarial din domeniul respectiv, marimea companiei (ca numar de angajati sau complexitate a activitatii). El poate varia de la aproximativ 500 de euro pentru o companie mica, intr-un domeniu mai putin profitabil, pana la aproximativ 5000 euro pentru o companie multinationala, cu un numar foarte mare de angajati, unde responsabilitatile si riscurile asumate de ocupantul acestui post sunt extrem de numeroase. La acest nivel, este inclus de asemenea si un pachet de beneficii complex (masina, sofer, asigurare medicala, plan de pensie privata, abonamente pentru diferite servicii de sanatate si intretinere, posibilitatea de a deveni actionar etc.), pentru a putea compensa efortul depus si a cointeresa persoana in aducerea unui profit mai mare.