Germania ne place mai mult în 2015
Puncte forte
Situația economică a țării, situația propriei companii și cea a propriei branșe sunt apreciate cu ochi mai buni de către firmele germane față de anul trecut, potrivit chestionarului de conjunctură 2015 al Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane.
15% din companiile germane din România participante la chestionar au spus că situația economică a țării ca fiind bună, peste jumătate (56%) sunt de părere că economia românească va evolua mai bine decât anul trecut.
În ceea ce privește situația propriei firme pentru anul în curs așteptările sunt de asemenea pozitive. Numărul celor care consideră situația propriei firme ca fiind bună în prezent a crescut la 54% (2014: 50%, 2013: 36%, 2012: 42%), iar în ce privește situația de anul acesta comparativ cu anul trecut, 75% sunt de părere că aceasta se va îmbunătăți (2014: 54%). Peste jumătate din companiile participante la chestionar (52%) văd pentru anul în curs o îmbunătățire a situației conjuncturale a branșei în care activează față de anul trecut, doar 16% văd o înrăutățire a situației.
Un criteriu important în alegerea amplasamentului investițional îl constituie condițiile de pe piața muncii. Salariile mici în comparație cu alte state ale Uniunii Europene se numără printre avantajele amplasamentului investițional.
Ce s-ar putea îmbunătăți la mediul de afaceri românesc
Rămân încă multe domenii care trebuie îmbunătățite, cum ar fi lupta împotriva corupției, achizițiile publice, predictibilitatea politicilor fiscale, stabilitatea sistemului juridic și infrastructura. Aceste aspecte sunt foarte importante pentru o dezvoltare pozitivă a țării.
43% din companii sunt încă nemulțumite când vine vorba de corupția din România, cu toate că numărul celor mulțumiți de progresele realizate de lupta anticorupție a crescut la 20% (2014: 3%).
Legislaţia, o piedică uriaşă
Stabilitatea juridica, în ciuda faptului că s-a îmbunătățit față de anul trecut, nemulțumește, în continuare, pe 49 % dintre respondenții germani.
Legislația rămâne în multe privințe greoaie și birocratică. Nu doar companiile germane se confruntă cu practice netransparente în privința licitațiilor publice, ceea ce îngreunează considerabil accesul pe piață. Cu toate acestea, gradul de nemulțumire a scăzut cu 11% față de anul trecut, ajungând la 25%, arată sondajul.
Nemulțumirile investitorilor germani sunt legate îndeosebi de infrastructură, în speță cea rutieră. România, cu cei doar 700 km de autostrăzi, se situează la coada Uniunii Europene în această privință. Acest lucru este un dezavantaj important.
Totuși, să privim partea bună a lucrurilor. Dacă nemții sunt mulțumiți, per total, de situația României și au încredere în această țară – e bine. La șosele nu are rost să ne comparăm.