Întâi a zburat, apoi a rulat pe sol. „Trotineta lui Batman” are origini arădene
„Este vorba de un octocopter (un tip de dronă comercială) pentru filmări aeriene, cam cu un an înainte ca multicopterele să intre în mainstream. Proiectul se numea KopterX", povestește el. Doar că, în același an, Federal Aviation Administration (FAA) interzicea în Statele Unite zborul cu multicoptere în scop comercial.
Așa că, și-a dat seama că piața pentru produsul lui s-a îngustat considerabil și a abandonat proiectul, dar s-a gândit că motorul electric de 300W al octocopterului ar putea fi folosit într-un alt proiect.
„Motorul nu era mai mare decât o ceașca de cafea. Cu toate astea, dezvolta destulă putere să împingă o trotinetă și să încăpă în roata ei. Așa a început ideea Scooterson", spune Mihnea.
Un an mai târziu s-a alăturat proiectului și Flavius Balaj, proprietarul Mr. Fab, un grup de firme ce activează în domeniul investițiilor și construcțiilor industriale. Cei doi l-au adus în proiect și pe Ionuț Predescu, designer industrial, care să se ocupe de design-ul scooterului.
Aceștia știau că este nevoie să aducă ceva nou în piață și din punct de vedere tehnologic. Drept urmare, au apelat la doi programatori, George Poenaru, care a devenit developer IOS și hardware al proiectului și Pavel Kiss, care este "full stack developer" al back-endului din cloud și al aplicației web.
Ce este Rolley Scooterson și unde va fi el produs
Rolley Scooterson este un vehicul electric, care are și o componentă software.
Scooterson are mai multe „cetățenii”. Astfel, șasiul și componentele din materiale compozite, mai exact aripile și carenele, se vor produce în România, într-o fabrică proprie. Motorizarea va fi produsă de o companie germană, Heinzmann, iar asamblarea se va face la început în România și Anglia și probabil mai târziu, în Statele Unite și Germania, acestea fiind cele mai mari trei piețe pe care arădenii le vizează.
Acest control inteligent înțelege viteza dorită, analizând mișcările corpului celui care îl conduce. Iar viteza sa maxima este de 25 de kilometri pe oră.
„Produsul nostru propune o abordare cu totul nouă a vehiculului pe doua roți, prin adăugarea unui layer software inovativ și inteligent”, spune Vrieș.
„Trotineta inteligentă” nu are consumul în litri, ci într-un kilowat pe oră – adică doar 50 de bani la 25 de kilometri parcurşi.
Autonomia variază în funcție de mai mulți factori, precum: greutatea utilizatorului, stilul lui de condus, tipul terenului pe care rulează, temperatura exterioară sau vântul. Constructorii scuterului estimează o autonomie de circa 50 de kilometri după o încărcare. Vehiculul are un încărcător extern și are nevoie de aproximativ 3 ore pentru o încărcare completă.
Fiind un vehicul electric, este gândit în baza conceptului de tehnologie verde, tehnologie curată, urmărind eliminarea folosirii de combustibili fosili și diminuarea efectului de seră, un produs care dorește să promoveze și să inspire consumatorii și societatea, în abordarea unui mod de viață sustenabil și ecologic.
Scooterson își asteaptă omologarea și fondurile pentru a intra în producție
În octombrie 2014, echipa Scooterson a început prototiparea și este aproape de finalizarea modelului de serie, urmând să obțină și omologarea de tip. Din luna aprilie a acestui an, au început și testele în teren. Pentru a intra însă în producția de serie, este nevoie de finanțare.
Inițiatorii proiectului și-au propus să vândă 1.000 de scutere și speră ca până în 2017 să amortizeze investițiile făcute până acum.
„Fiind un produs din clasa premium, vom limita producția la un număr care să-l mențină într-o nișă pe targetul vizat, probabil doar câteva mii de vehicule pe an. În viitor, intenționam să mai avem un model la un preț mai mic, dar care să nu dilueze percepția brandului Scooterson și să-l scoată din zona premium", spune co-fondatorul companiei.
Ce condiționează producția
Peste circa 8 luni, după ce sunt gata și departamentele de vanzări și marketing și se fac ultimele „retușuri” se va încerca o finanțare de 200.000 de Euro, prin ofertă de „convertible equity” potențialilor investitori, atât în România cât și în Anglia.
„La fel de important ar fi ca cei fare fac legile în EU, să se miște mai repede cu modificările necesare, astfel încât să permită circulația cu vehiculele electrice. În acest moment, legislația este cu mult în urma inovării și efectiv blochează creativitatea producatorilor”, subliniază Vrieș.
Ați văzut vreun proiect care să fie lipsit de piedici?
Prototiparea a fost cea mai mare provocare de până acum. "În Romania e foarte greu să ai acces la utilajele industriale necesare, fără să faci serii mari. Majoritatea fabricilor românești din domeniul "automotive" produc subansamble și piese pentru export și nu au timp pentru proiecte de prototipare", susține reprezentantul
Scooterson.
Conceptul are și o parte socială
Scooterul poate fi folosit în comun de mai mulți utilizatori. „Prietenii sau colegi pot cere accesul proprietarului prin aplicația mobilă, iar dacă-l primesc pot utiliza vehiculul pentru o perioadă de timp predefinită”, spun dezvoltatorii.
Cum arată viitorul
Astfel de vehicule, electrice, sunt viitorul. Piața va fi într-o continuă creștere, până la eliminarea totală a vehiculelor pe combustie internă. Posibilitățile de inovare în acest domniu vor crește pe măsură ce vehiculele „conectate” vor intra în mainstream. „Cred că în 10 ani, numărul vehiculelor electrice va fi aproape de 50% din totalul vehiculelor aflate în circulație”, a încheiat Mihnea Vrieș.