Joburi pe cale de dispariție, și în România
Se apropie perioada în care magazinele nu vor mai avea nevoie de vânzători? Dacă ne luăm după ultimele știri, da. Să privim însă problema mai în profunzime.
Adevărul este că foarte mulţi oameni depind de locurile de muncă din comerţ. Inclusiv în România. Potrivit celor mai recente date de la Inspecţia Muncii, citate de Wall-Street.ro, în supermarketuri, hipermarketuri şi în chioşcurile dintre blocuri lucrează 257.000 de oameni.
Într-un magazin, pe lângă rolul de casier, vânzătorul are şi rol de paznic. Se asigură că toate produsele din coş sunt achitate. De aceea, casele cu auto-servire din supermarketuri au fost însoţite mereu şi de riscul furturilor. Însă acest risc este redus considerabil de noile tehnologii, precum cele din conceptul de magazin prezentat de curând de Amazon.
Automatizarea vânzărilor ar putea să aibă un impact puternic asupra acestor locuri de muncă. Totuşi, adoptarea noilor tehnologii va fi un proces îndelungat. Unele magazine mari din România deja au instalat case de marcat cu autoservire, însă vânzările continuă să fie procesate în mare parte de casieri.
Renunţarea la vânzători şi existenţa unor sisteme bune anti-furt ar ajuta comercianţii să îşi micşoreze cheltuielile. Însă casierii mai au un rol. Dau o faţă umană comerţului. Iar asta contează foarte mult.
O analiză Financial Times arată că, în Statele Unite, Walgreens, cea mai mare reţea de farmacii a început să renunţe la casele cu autoservire, deoarece clienţii le-au folosit prea puţin. La fel s-a întâmplat şi în Germania, unde numărul de case de marcat cu autoservire este mic deoarece cumpărătorii vor să fie serviţi de o persoană.
Cei care lucrează în comerţ sunt vulnerabili din punct de vedere profesional şi social. Calificarea nu le permite să îşi găsească uşor o slujbă în alt domeniu. Şi sunt şi oameni care sunt bine pregătiţi, dar au ajuns să lucreze în magazine tocmai pentru că nu şi-au mai găsit de muncă în domeniul studiat.
Concluzionând, încă nu putem vorbi de o "apocalipsă" a locurilor de muncă. În plus, toată puterea stă în mâna cumpărătorilor. Din partea lor ar putea veni “salvarea” acestor mii, miliarde de locuri de muncă.
Tu cum ai vrea să cumperi? Uman sau digital?