Leadership-ul intre naturalete si exercitiu
Partial simt innascut si aptitudine, partial experienta si munca, leadership-ul reprezinta un fenomen natural, indiferent de comentariile savante, scientiste ce trateaza asiduu aceasta tema. Un conducator innascut poate deveni, prin acumulare de cunostinte si experienta, un manager de succes. Reciproca insa este absurda, din pacate.
Ca manifestare naturala, spontana, leadership-ul a functionat multa vreme liber de constrangeri (exceptie facand, probabil, zona politicului), in afara celor inerente grupului luat in calcul. Pe masura ce relatiile socio-economice s-au dezvoltat, rafinat si complicat in acelasi timp, viteza de derulare a evenimentelor si presiunile date de notiuni ca “productivitate” si “eficienta” au actionat coercitiv asupra conducatorilor, carora le este uneori extrem de dificil sa ajunga la un echilibru satisfacator in relatiile cu cei pe care ii conduc. Una dintre consecinte este data de aparitia unei suite de manifestari nenaturale, impotriva firii, daca doriti, situate uneori la limita normalului si a bunului simt.
Scopul materialului de fata este de a arata, utilizand o analogie simpla dar, credem noi, sugestiva, care sunt cateva dintre problemele fundamentale ale leadership-ului si cum se transpun acestea in manifestari nenaturale ce trebuie constientizate, controlate si mai apoi eliminate. Analogia la care vom apela, chiar daca are anumite lacune, ne va ajuta sa simplificam interpretarile, aducandu-le la nivelul bunului simt, reusind astfel sa intelegem suficient de bine aspectele puse in discutie.
Insistenta in asumarea rolului de conducator,
in ciuda evidentelor care sustin contrariul
Sunt situatii in care, pentru pastrarea unei imagini pozitive de sine, ne incrancenam in perpetuarea a ceva pentru care nu suntem facuti. Exista persoane care iau carnetul de sofer din prima, observam corpul comun pe care il fac cu masina, nu au nevoie de prea multe repere sau ore de sofat. La fel de bine, exista persoane anti-talent, cu doua-trei sau mai multe examene auto in portofoliu. Persoane care nu reusesc sa scape de tracul sofatului nici dupa ani de zile de la obtinerea permisului si care sunt iritate, tracasate, reusind sa-i irite si pe ceilalti pasageri. In mod similar, un conducator anti-talent va acumula in permanenta frustrari, atat datorita lipsei de lejeritate in asumarea rolului, cat si prin comparatia cu alti omologi, mai de succes. Colaboratorii sai vor fi la randul lor incarcati, anxiosi, reteta insuccesului fiind garantata.
Credinta conform careia un conducator bun
se descurca indiferent de oamenii sau grupul condus
Conducatorul trebuie sa fie “acordat” la grupul condus. Succesul intr-o parte nu garanteaza obtinerea succesului intr-un alt context. Fiecare lider isi formeaza la un moment dat un stil propriu, potrivit pentru un anumit cadru. Nu exista conducator bun si gata, nu putem conduce pe oricine, oricand. Este adevarat, putem incerca si de multe ori reusim, insa doar in masura in care acceptam faptul ca orice schimbare a lider-ului/grupului presupune modificari de abordare si mare grija la compromisuri. Modificari pe care suntem in stare sa le facem sau nu. Cand ne cumparam o masina, ne straduim sa acopere cat mai bine pretentiile sau asteptarile noastre de confort, de performanta, de siguranta si, evident, de pret. Ne obisnuim cu ea si, in timp, devenim fideli marcii respective. Cand trecem la o alta marca, vom intampina initial dificultati datorita disconfortului dat de absenta factorilor cu care ne obisnuiseram. Daca suntem atenti, observam ca la inceput vom incerca sa o abordam exact ca pe cea de dinainte. Fiecare masina, la fel ca si fiecare grup de oameni, reactioneaza insa diferit si are nevoie de o abordare diferita pentru a reactiona optim. Daca nu constientizam acest aspect, apare uzura prematura a mecanismelor.
Lipsa de atentie asupra reglajelor fine
Unul dintre cele mai importante elemente ale eficientei unui conducator consta in capacitatea de a observa cu atentie mecanismele pe care le are la indemana sau care ii sunt puse la dispozitie, de a le testa, cu scopul de a obtine un maxim de performanta cu un minim de uzura. Din pacate, iluzia presiunii timpului si focalizarea excesiva asupra “morcovului” fara a lua in considerare “batul” de care acesta este atarnat, conduc la risipa de energie si la riscul insuccesului. Fiecare leader trebuie sa-si aloce timp pentru a constata unde prinde ambreiajul, cum functioneaza frana, cum reactioneaza “masina” la viraje bruste, la ce viteza atinge consumul optim. Interesul fata de astfel de “amanunte” face diferenta intre un conducator constient si un simplu “sofer”. Abia in momentul in care ajungem sa stapanim parametri de functionare ai oamenilor cu care lucram, sa le cunoastem capacitatile si limitele, registrul de functionare optima “la drum lung”, putem sa le cerem acestora si sa obtinem de la ei tot ceea ce pot oferi mai bun.
Neglijarea nevoilor concrete, firesti, ale oamenilor
Parasirea organizatiei de catre un lider atrage de multe ori dupa sine plecarea “discipolilor”. De mult mai putine ori se intampla acest lucru atunci cand managerul paraseste firma. Un bun conducator este apropiat si fidel oamenilor sai, aplecat asupra nevoilor lor, fapt extrem de apreciat. Discipolii dezvolta un mult mai puternic sentiment al datoriei, combinat cu recunostinta si devotament, in situatiile in care liderul dovedeste ca ii intelege ca oameni in ansamblul lor, acordandu-le grija necesara, protectia si suportul asteptat. Lucruri de bun simt de altfel, dar de suficient de multe ori neglijate si tratate drept fleacuri. Imaginati-va o masina tratata cu sintagma “Masina-i masina, trebuie sa-si faca treaba!”, o masina careia nu i se schimba uleiul la timp, care primeste carburant de o calitate indoielnica si care este dusa la spalatorie o data la trei luni de zile. Pe de alta parte, imaginati-va o masina bine intretinuta, ale carei roti nu fluiera din cauza prafului acumulat, o masina careia i se fac reviziile la timp si care mai primeste din cand in cand un mic “cadou” sub forma unor huse noi. Care dintre cele doua autovehicule credeti ca rezista mai bine in timp, are un randament mai bun si isi face si
treaba in egala masura?
Concluzia scurtei noastre incursiuni este in consecinta urmatoarea:
Daca ai stofa de conducator, daca esti mai putin centrat pe tine si mult mai mult pe conditiile in continua schimbare ale mediului in care activezi, daca esti atent si incerci sa intelegi mecanismele pe care le ai la indemana si daca te straduiesti sa-ti intelegi oamenii, sa-i respecti si sa ai grija de ei, atunci este foarte posibil, fara un efort supraomenesc, sa obtii ceea ce iti doresti.