Levi Strauss Si-a inceput cariera cu capsa pusa
Povestea aceasta este una dintre multele versiuni despre cum au aparut blugii Levi's. Adevarata poveste a fost ingropata sub daramaturile sediului companiei Levi Strauss & Co. din San Francisco, in urma cutremurului din 1906. Iata insa ce se stie sigur despre parintele blugilor, cel mai popular articol vestimentar din lume. Nascut in 1829, Loeb a fost mezinul familiei Strauss, evrei germani din Bavaria. Tatal sau, Hirsch Strauss, vanzator ambulant, a murit de tuberculoza cand baiatul avea 16 ani. Mama si-a luat copiii si a emigrat in New York, unde doi dintre fiii lui Hirsch din prima casatorie deschisesera un magazin de tesaturi. Tanarul Loeb a deprins arta comertului cu postavuri si, in 1850, si-a schimbat prenumele in Levi. A presimtit ca "goana dupa aur" putea fi profitabila nu numai pentru mineri, ci si pentru comercianti. Dupa ce a primit cetatenie americana, in 1853, s-a indreptat spre agitatul San Francisco, impreuna cu sora lui, Fanny, si sotul acesteia, David Stern. Avea misiunea de a extinde afacerea fratilor din New York si pe coasta de vest a Americii. Magazinul cu unelte pentru minerit si tesaturi se numea simplu Levi Strauss. In zece ani, magazinul a devenit o adevarata companie – Levi Strauss & Co. – care si-a stabilit sediul central in strada Battery, unde se va gasi timp de 40 de ani.
Levi Strauss s-a facut treptat cunoscut nu numai ca om de afaceri cinstit, dar si ca filantrop. S-a implicat in viata culturala a orasului si a facut numeroase donatii comunitatii evreiesti. A fost membru al primei sinagogi din San Francisco si a sprijinit cu bani Casa de copii evrei "Pacific". Din 1897, a finantat acordarea a 28 de burse la Universitatea Berkeley, din California. In ciuda acestei aluri de om de afaceri important, Strauss insista ca angajatii sa i se adreseze cu numele mic. Compania sa era printre cele mai bine amenajate din perioada aceea; avea candelabre cu gaz si lifturi pentru transportul marfurilor.
Si-a dovedit din nou flerul pentru afaceri in 1872, cand a primit o scrisoare de la unul dintre clientii sai. Jacob Davis era croitor in Nevada si gasise solutia perfecta pentru ca buzunarele de la pantalonii muncitorilor sa nu se mai rupa: capsele metalice aplicate la colturi. Problema lui Davis era ca nu dispunea de cei 68 de dolari necesari ca sa-si patenteze inventia. De teama sa nu-i fure altcineva ideea, croitorul a apelat la Levi Strauss, propunandu-i un parteneriat. Ziua de 20 mai 1873, cand cei doi afaceristi au patentat capsele, a devenit si ziua de nastere a blugilor. Timp de 20 de ani, Levi Strauss & Co. a fost singura companie autorizata sa produca haine prevazute cu capse. Abia in 1891, patentul a devenit domeniu public. Inventia a fost un mare succes. Cowboy-ii cumparau Levi's pentru ca rezistau plimbarilor in sa, muncitorii erau multumiti ca materialul facea fata murdariei si nisipului. Nu a mai trecut mult pana cand creatorii de moda au descoperit in blugi un articol vestimentar pentru toate gusturile si varstele.
Spre sfarsitul secolului al XIX-lea, creatorul blugilor a inceput sa se retraga de pe scena afacerilor, indreptandu-si tot mai mult atentia spre filantropie. Pentru ca nu se casatorise niciodata si nu avea urmasi directi, si-a lasat compania in mainile nepotilor. In 1902, cand a murit, averea lui se ridica la sase milioane de dolari. Cea mai mare parte a impartit-o familiei, dar a lasat si donatii pentru institutii culturale si evreiesti. Desi, dupa anul 2000, si-a inchis sase dintre cele opt fabrici din America, precum si centrele de productie din Spania, Belgia, Franta si Scotia, Levi Strauss & Co. ramane piatra de temelie a productiei de blugi. Reprezentantii ei spera sa scape de problemele financiare cu ajutorul recentei asocieri cu numele artistului Andy Warhol. Blugii, puloverele, jachetele si bluzele marca Levi's vor fi impodobite cu simbolurile artei pop ale lui Warhol. Colectia Warhol Factory X Levi's va fi lansata pe piata din SUA si Canada in primavara lui 2006.
Profil de blue jeans
Confectionati initial din panza de facut corturi, pantalonii Levi's au devenit cunoscuti in randurile minerilor pentru rezistenta lor. Treptat, materia prima a fost inlocuita cu o tesatura din bumbac la fel de rezistenta, dar mai putin aspra: panza de doc, denumita si "denim", de la numele localitatii frantuzesti de unde era importata – de Nime. Pana prin 1950, blugii se numeau overall – "salopeta" – si erau purtati in general de mineri si muncitori. Apoi, tinerii au devenit principalii clienti ai Levi's & Co., impunand articolului vestimentar denumirea de jeans, titulatura adoptata oficial de producator prin 1960. Etimologic, numele provine din italienescul genovese, termen ce desemna pantalonii marinarilor din Genova. Oricat de umila ar fi originea blue jeansilor, inventati initial de Strauss pentru a rezista mizeriei din mine, ei au devenit treptat un fenomen international. O marca a culturii americane. Au ajuns pe cele mai mari podiumuri de moda, in toate colturile lumii. Au cunoscut sute de forme, croieli si culori. Sunt folositi atat de omul de rand, cat si de cei bogati, atat ca tinuta sport, cat si ca toaleta de seara. Si nu sunt semne ca vor iesi vreodata din gratiile modei.