Limbajul trupului la interviu. 5 aspecte de bază
Comunicarea este de trei forme: verbală, paraverbală şi nonverbal. Ca importanță, în procesul de comunicație, comunicarea verbală contează în proporţie de 7%, cea paraverbală, 38% şi cea nonverbală, 55%. Concluzionând, în comunicare, 7% contează ce spui, 38% – cum spui şi 55% – componenta nonverbală.
Mesajul din spatele cuvintelor ţine de comunicarea paraverbală. Aceasta are în vedere tonul şi volumul vocii, viteza vorbirii, pauzele, ritmul rostirii, particularităţile în intonaţie.
Aşadar, este cert că limbajul corpului este o componentă importantă de care trebuie să ţinem cont în timpul unui interviu de angajare. Iată cum:
1. Contactul vizual
Acesta te ajută să stabilești o conexiune „personală” cu interlocutorul. Este importantă, vitală chiar, încă de când dați mâna. Stabilind această legătură, dai de înțeles că ești de încredere, că știi să asculți și că poți fi atent.
Desigur, nu este indicat nici să cazi în cealaltă extremă, în care parcă te holbezi, căci riști să fii de-a dreptul înspăimântător.
În plus, cu toate că nu prea poți controla „ce spune” privirea ta, trebuie să știi că ea exprimă următoarele:
– Privirea în stânga sus = îţi aminteşti vizual;
– Privirea în stânga median = îţi aminteşti auditiv;
– Privirea în stânga jos = ai un dialog interior;
– Privirea în dreapta sus = îţi imaginezi vizual;
– Privirea în dreapta median = îţi imaginezi auditiv;
– Privirea în dreapta jos = trăieşti o serie de emoţii, sentimente.
2. Datul mâinii
Această formă de (prim) contact transmite și ea un foarte important mesaj. Pentru a părea de încredere, este necesar să fii ferm atunci când dai mâna. Dar nici prea ferm, că iar nu e bine. Ar fi bine să exersezi asta înainte de interviu, cu prietenii sau familia, pentru a îți forma un reflex corect al acestei acțiuni.
Secretul este contactul palmelor. Aplică tot atâta presiune ca și interlocutorul tău.
3. Postura
Felul în care stai (pe scaun) influențează într-o mare măsură cum vor comunica cei din jur cu tine și cum te vor eticheta. De exemplu, dacă stai lăsat pe spate și foarte relaxat, interlocutorul va crede că ești o persoană leneșă și dezinteresată de întâlnirea la care te afli. La polul opus, dacă stai prea aplecat în față, spre interlocutor, vei da senzația că intri în spațiul celui cu care dialoghezi.
Stai cu spatele drept! Pentru a îți fi ușor să stabilești această poziție, caută să ai scaunul cât mai apropiat de masa, dacă te afli în fața uneia.
4. Mâinile, brațele
Oh, veșnica problemă. Recunoaște că niciodată nu ai știut ce să faci cu ele, cum să le ții. Cele două membre scot primele în evidență nervozitatea și emoțiile. Nu le ține încrucișate în dreptul pieptului decât dacă ești la un interviu pentru postul de agent de pază. Nici măcar atunci, abia după ce obții jobul poți să abordezi această poziție intangibilă.
Experții în comunicarea nonverbală recomandă să ții mâinile pe picioare, genunchi, atunci când stai jos sau, pe lângă corp, dacă stai în picioare. Ai o oglindă acasă? Exersează.
5. Datul din cap excesiv
Da, vrei să pari comunicativ și atent și instinctul îți spune să faci asta. Dar nu este deloc bine, că doar nu ești cățelul de pe polița din spate a mașinii, care dă din cap la fiecare mișcare a automobilului.
Trecând peste această comparație, încearcă să simulezi interviul cu un prieten. Filmează toată acțiunea, apoi vizionează momentul, pentru a te vedea și a știi ce să corectezi ori controlezi.
În speranța că vei începe să exersezi aceste 5 aspecte, noi, cei de la CARIERE, îți urăm succes la următorul interviu.