Mai mult decat cifre
Ce inseamna Head of Accounting?
Titulatura romaneasca este cea de contabil sef sau de director contabilitate. In general, contabil sef, pentru ca titulatura de director de contabilitate este folosita mai mult in legatura cu CFO (Chief Financial Officer). In cadrul Piraeus Bank, toata activitatea de contabilitate (inclusiv la nivel de unitati teritoriale) se realizeaza la nivel centralizat, spre deosebire de alte banci, care pot avea contabili sefi si la nivel de sucursale.
Care sunt responsabilitatile dv.?
Responsabilitatile mele pornesc de la coordonarea operatiunilor ce tin strict de contabilitate – achitarea facturilor furnizorilor, inregistrarea cheltuielilor administrative, reconcilierea conturilor interne – si continua cu supravegherea inregistrarilor care se fac automat in sistem, reprezentand operatiuni aferente activitatilor din centrala si din sucursale. Trebuie sa ai mare grija ca, la sfarsitul lunii, balanta sa reflecte fidel tot ceea ce s-a intamplat in cursul lunii in banca. In principiu, partea de contabilitate mai cuprinde, ca responsabilitati principale, pe langa intocmirea unor situatii financiare fidele, relatia cu BNR – care se bazeaza pe un pachet de raportari destul de complex – si relatia cu autoritatile fiscale. Daca nu ai grija de aceste lucruri, poti pune banca in situatia existentei unui risc operational, fata de BNR, si a unui risc fiscal, fata de autoritatile fiscale, din care cauza poti avea penalizari. Nu in ultimul rand, trebuie sa furnizezi informatii managementului, pentru ca managementul isi fundamenteaza deciziile pe baza rapoartelor zilnice, lunare, trimestriale sau anuale intocmite de colegii de la control financiar, pe baza situatiei existente in contabilitate.
In ce consta bugetul unei banci si ce se intampla in momentul in care nu va incadrati in acesta?
Exista un buget planificat, care se face la inceputul fiecarui an, iar toate veniturile si cheltuielile sunt urmarite in raport cu acesta. Astfel, in fiecare luna, comparand situatia actuala cu cea planificata, rezulta un minus sau un plus. Evident, e mai bine sa se faca economii, decat cheltuieli. Sunt bugetate atat resursele, cat si plasamentele. De asemenea, sunt urmarite toate veniturile si cheltuielile ocazionate de activitatea unei banci. Urmarind bugetul, reusesti sa tii sub control cheltuielile, deoarece se stie in timp real nivelul acestora, si aceasta pentru ca fiecare director de departament isi stie foarte bine activitatea si trebuie sa-si bugeteze aceasta activitate pe parcursul unui an.
In cazul neincadrarii in buget, exista proceduri speciale de analiza a cauzei si de aprobare a respectivei neincadrari.
Participati si dv. la realizarea acelui buget?
In general, informatiile care se folosesc la realizarea bugetului sunt aduse din toate departamentele. Bugetul este administrat de cei din departamentul Control Financiar si supervizat de CFO. Practic, ei genereaza catre toate departamentele bancii ce anume au nevoie, ca informatii, pentru a se introduce in acel buget. Dupa care toate specificatiile sunt centralizate in prima versiune a bugetului respectiv. Sunt si informatii pe care le putem calcula noi, dar si lucruri pe care trebuie sa le cerem de la departamente: planificarea creditelor – Cate vor fi? Cat vor fi cheltuielile de investitii? Vrem sa deschidem, de exemplu, zece sucursale pana la sfarsitul anului. Departamentul de Investitii stie exact cat va costa acest lucru si face un buget, pornind de la simplul cost de autorizare de functionare si mergand pana la tot ce inseamna un sediu de banca: mobila, chirie etc.
Aveti acces la cheia de la tezaur?
Problematica accesului la cheia de la tezaur se pune in sucursale, cand, la inceputul si la sfarsitul fiecarei zile, trebuie sa descui, respectiv, sa incui tezaurul. In sucursale, exista anumite persoane care sunt desemnate ca purtator de chei pentru tezaurul respectiv. In Centrala, contabilul sef, nu are nici o legatura cu acest lucru, detinerea cheii de la tezaur cazand in sarcina directorului de sucursala, pentru ca el raspunde patrimonial de tot ceea ce se intampla in sucursala lui. Noi avem foarte multe sucursale in tara, si nu poate contabilul sef, care se afla in Head Office, sa detina toate cheile de tezaur.
In ce gen de activitati sau in ce directii aveti putere decizionala?
In banci, totul trebuie sa fie foarte strict, pentru a putea fi controlat si pentru a nu exista riscuri, de nici o natura. De aceea, este foarte normal sa trebuiasca sa obtii anumite aprobari, inainte de a demara un anumit proiect. Normal ca la contabilitate, daca iti vine, de exemplu, o factura de plata a energiei electrice pe luna in curs, pentru un sediu, si ai un contract, nu te duci sa obtii o aprobare pentru a o plati. Exista, bineinteles, si exceptii, cheltuieli care nu se incadreaza sau nu au fost prevazute in buget si este normal ca, inainte de a fi efectuata plata respectiva, sa avem o aprobare de la conducere.
Cum se mai face contabilitate, in zilele noastre? Tot cu teancuri imense de hartii?
Tendinta, in special in companii mari si in banci, este de automatizare. Bineinteles, exista si lucruri care se fac manual. In fiecare luna, avem proiecte derulate in colaborare cu departamentul de IT, pentru a informatiza sistemul. Tendinta este ca activitatea sa fie informatizata in proportie de 100%. Calculele ocazionale, facute pe hartie, notele contabile facute de mana nu reprezinta o problema. Normal, hartie exista. Vin facturi, documente, dar nu trebuie sa aduni cu pixul 1 plus 2, sa tragi linie si sa faci totalul, cu banda de la masina.
E o munca de rutina cea de contabil sef?
Nu. Desi pare, nu este o munca de rutina, pentru ca, in special in domeniul bancar, unde ritmul este foarte alert, in fiecare zi apare ceva nou, un nou produs si trebuie sa stii exact ce implica acel produs. Nu se pune problema ca esti contabil si vezi doar cifre. Trebuie sa stii totul, de la primul pas, de cand vine clientul la banca, pana la a vedea care este circuitul si ce ofera acel produs, pentru a-l putea inregistra bine, din punct de vedere contabil. Trebuie sa ai o privire de ansamblu, sa intelegi tot timpul ce se intampla in departamente, sa fii o persoana organizata si sa prinzi totul foarte repede. Aceasta este si cea mai mare satisfactie profesionala a mea: lucrez intr-un departament care imi ofera o privire de ansamblu asupra bancii. Daca stii unde sa "te uiti", vei afla multe lucruri despre activitatea bancara: activitatea trezoreriei, creditare, operatiuni cu clientela, cheltuieli, venituri… Reprezinta o satisfactie, pentru ca, in general, contabilul este vazut ca cel care buchiseste. Ei bine, nu e chiar asa. Nu sunt numai cifre pe care le pui intr-un loc. Stii ce inseamna acele cifre si, daca stii sa le interpretezi, intelegi multe despre activitatea companiei in care lucrezi.