Managerul public
Un manager public are obligatia de a asigura sprijin pentru politicile de reforma ale Guvernului in ceea ce priveste proiectarea, managementul si implementarea – de la nivelurile strategice, la cele operationale – a procedurilor menite sa accelereze reforma administratiei publice, precum si implementarea legislatiei armonizate cu acquis-ul comunitar.
In mod concret, acest sprijin inseamna coordonare de programe, proiecte si activitati care vizeaza cresterea calitatii actului administrativ si a serviciilor publice furnizate cetateanului, in vederea armonizarii cu standardele Uniunii Europene.
Comisia pentru manageri publici
Dispozitiile legale referitoare la modalitatile de acces la aceasta functie si la mecanismele de promovare rapida vor fi puse in practica de Comisia pentru managerii publici. Aceasta este alcatuita din cel mult 17 reprezentanti ai autoritatilor si institutiilor publice, ai organizatiilor neguvernamentale, ai institutiilor de invatamant superior si ale organizatiilor profesionale din mass-media, membrii fiind desemnati de superiori.
Comisia are ca atributii evaluarea, incadrarea in trepte, repartizarea, promovarea, precum si solutionarea contestatiilor si a excluderii din categoria managerilor publici.
Secretariatul Comisiei este asigurat de catre Ministerul Administratiei si Internelor, iar finantarea cheltuielilor ocazionate de exercitarea atributiilor Comisiei si Secretariatului se suporta din bugetul aceluiasi minister sau prin programe cu asistenta externa.
Care sunt formele de pregatire
a managerilor publici?
- programe de formare specializata cu durata de doi ani – cursanti;
- programe de formare specializata pentru tinerii functionari publici in varsta de pana la 35 de ani – stagiari.
Cele doua forme de pregatire adresate persoanelor care doresc sa acceada intr-o functie de manager public sunt organizate de catre Institutul National de Administratie.
Care sunt atributiile Agentiei Nationale a Functionarilor Publici
in acest domeniu?
- colaboreaza cu INA si cu Comisia referitor la stabilirea numarului maxim de functii publice care pot fi ocupate de managerii publici;
- stabileste anual functiile publice care, potrivit legii, revin managerilor publici, in concordanta cu planul anual de ocupare a functiilor publice;
- propune numirea managerilor publici sefului autoritatii sau institutiei publice in al carei stat de functii exista postul de manager public, tinand cont de rezultatele evaluarii finale realizate de Comisie;
- asigura transferul managerilor publici, in colaborare cu institutiile publice in cauza.
Infiintarea posturilor de manager public in cadrul institutiilor din administratia publica centrala se face cu avizul sau la solicitarea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici. De asemenea, si autoritatile, si institutiile din administratia publica locala pot crea asemenea posturi, cu avizul aceleiasi agentii.
Pe perioada stagiilor in administratia publica, stagiarii si cursantii nu beneficiaza de drepturi banesti din partea autoritatilor si institutiilor la care acestea se desfasoara.
Cine poate fi manager public?
- absolventii programului de formare specializata cu durata de doi ani;
- absolventii programului de formare specializata, specific pentru tineri functionari publici, cu durata de 1 an;
- absolventii programului de burse speciale “Guvernul Romaniei”, numai in situatia in care urmeaza un program intensiv de formare specializata in administratia publica, in Romania, organizat de Institutul National de Administratie sau de alte institutii de formare continua.Pentru a deveni manager public, fata de conditiile specifice enumerate mai sus, trebuie obligatoriu indeplinite si conditiile generale cerute pentru ocuparea unei functii publice, reglementate de Legea nr.188/1999 privind statutul functionarilor publici:
- cetatenie romana si domiciliu in Romania;
- cunoasterea limbii romane, scris si vorbit;
- varsta de minimum 18 ani;
- capacitate deplina de exercitiu (adica poate exercita toate drepturile civile si isi poate asuma obligatiile corelative; nu au, de pilda, capacitate deplina de exercitiu cei care au primit interdictie printr-o hotarare judecatoreasca);
- stare de sanatate corespunzatoare functiei pentru care candideaza, atestata pe baza unui certificat medical de specialitate;
- intrunirea conditiilor de studii prevazute de lege pentru ocuparea unei functii publice;
- indeplinirea conditiilor specifice pentru ocuparea functiei publice (de exemplu, pentru ocuparea functiei de manager public);
- sa nu fi existat o condamnare pentru savarsirea unei infractiuni contra umanitatii, contra statului sau contra autoritatii, de serviciu, care impiedica infaptuirea justitiei, de fals ori a unor fapte de coruptie sau a unei infractiuni savarsite cu intentie, care ar face-o incompatibila cu exercitarea functiei publice, mai putin in cazul in care a intervenit reabilitarea;
- sa nu fi fost destituit dintr-o functie publica in ultimii sapte ani;
- sa nu fi desfasurat activitate de politie politica.
De asemenea, pentru a deveni manager public, persoana in cauza va semna un angajament cu Ministerul Administratiei si Internelor, prin care se obliga sa lucreze, dupa finalizarea programelor de formare, in administratia publica pentru o perioada de 5 ani, sub sanctiunea rambursarii cheltuielilor ocazionate de pregatire. Contractul individual de munca al persoanelor care urmeaza aceste forme de pregatire va putea fi suspendat pana la incheierea pregatirii.
Care sunt treptele profesionale
de incadrare a managerilor publici?
- treapta 1 – sistem de promovare foarte rapida;
- treapta 2 – sistem de promovare rapida;
- treapta 3 – sistem de promovare accelerata.
Dar gradele profesionale?
- Asistent – echivalent functiei de sef birou;
- Special – sef serviciu;
- Principal – director adjunct;
- Superior – director;
- General – director general adjunct.
Ipoteze de excludere de la
programele de formare specializata:
- absenta nemotivata;
- cererea cursantului sau a stagiarului de a renunta;
- abateri disciplinare;
- rezultate nesatisfacatoare.
Aspecte pecuniare
Pe durata stagiilor in administratia publica, cursantii si stagiarii nu beneficiaza de drepturi banesti din partea autoritatilor si institutiilor publice la care acestea se desfasoara. In schimb, in timpul derularii programelor de formare specializata, inclusiv pe durata vacantei si a stagiului, sunt platiti de la bugetul Institutului National de Administratie, intr-un cuantum lunar de 10 milioane de lei, conform HG nr. 1175/2004.
Sporurile salariale ale celor care detin functii de conducere si au devenit manageri publici:
- manager public treapta 1 – 60%;
- manager public treapta 2 – 55%;
- manager public treapta 3 – 25%.