Master in constructie politica si management electoral
Suntem in plin an electoral.
Cum credeti ca vor decurge campaniile?
Modul in care vor arata campaniile depinde foarte mult de strategiile pe care le aleg competitorii.Partidul de guvernamant incearca sa minimalizeze costurile campaniei si incearca sa legifereze o campanie foarte putin agresiva. Ceea ce pot sa spun este ca va fi o campanie mult mai scumpa decat cea din 2000, costurile pot fi chiar duble. Sigur ca exista mai putina campanie, va exista probabil o atenuare pe aceasta latura, dar cu siguranta partidele vor incepe munca de campanie independent de durata ei propriu-zisa. Toate miscarile sunt actiuni de imagine, de campanie.
Ce rol are vizibilitatea
in comportamentul de vot al romanilor?
Vizibilitatea este importanta, evident, pentru ca e greu sa votezi un necunoscut.Conteaza insa si alte elemente-modul in care este definita imaginea unei anumite personalitati – pentru ca exista personalitati in Romania care au o notorietate mai mare decat multi politicieni, dar nu vor avea nici un scor electoral. Nu conteaza pur si simplu vizibilitatea cuiva, ci vizibilitatea ca politician.
Ce abilitati le dezvolta masteranzilor
acest program?
Acest master este un program de pregatire in domeniul analizei electorale, a studiilor de tip electoral si a marketing-ului politic, implicit electoral. Este vorba de o pregatire centrata pe aceste doua directii, pentru ca acesti oameni sa aiba competentele care se cer pe piata fortei de munca. Dimensiunea nu este strict electorala, pentru ca analiza electorala sau marketing-ul politic nu sunt activitati care se fac doar in campanie, sunt activitati care se fac in permanenta, atunci cand cineva vrea sa-si construiasca o imagine, sa-si cunoasca electorii, sa stie daca acestia se departeaza sau se apropie de formatiunea politica sau de actorul politic X ori Y. Daca un partid sau un candidat apeleaza la profesionisti in campanie, sansele de reusita sunt minime. E un lucru normal sa-ti construiesti imaginea in permanenta, sa-ti cunosti electorii, simpatizantii.
Cand a fost lansat acest program de master?
Programul s-a lansat acum un an, am avut deja o generatie de absolventi, acesta este al doilea an.
Sunt implicati absolventii dv.
in campania din acest an?
O parte dintre ei provin de la partide politice, deci lucreaza deja. Partidele mai active care au aflat de acest master – unul similar nu exista in Romania – si-au trimis oamenii la un asemenea program. In plus, le-am inlesnit studentilor un
seminar special in care se intalnesc cu personalitati politice. Este si aceasta o posibilitate ca absolventii sa ii cunoasca, sa se duca la partide si sa isi ofere serviciile.
De ce era nevoie de un astfel de program?
Pentru ca este o zona de specializare care, din pacate,
este dominata de neprofesionisti, atat in ceea ce priveste analiza electorala, cat si marketing-ul politic. Din acest punct de vedere, este o incercare de profesionalizare a unor oameni care fie lucreaza deja in domeniul politic si au nevoie de specializare, fie sunt oameni tineri care nu lucreaza momentan, dar vor sa isi faca o cariera in
acest domeniu.
Va adresati in principal celor
care deja lucreaza in domeniu?
Nu, nu avem nici un fel de restrictii. Admiterea se bazeaza pe un nivel de competente, de motivatie pe care il au subiectii, nu ne intereseaza daca au sau nu experienta in domeniu. Ne dorim candidati motivati si care au un nivel de competenta ridicat, din orice domeniu. Ei trebuie sa faca dovada ca au o oarecare aplecare asupra domeniului social-politic. Avem oameni din tot felul de domenii, ingineri, medici si matematicieni, cu conditia ca acestia sa aiba un oarecare background in domeniul social. Un matematician, de exemplu, poate face, cu o anumita pregatire, o foarte buna cercetare sociala, mai ales in domeniul statistic.
Cum se face admiterea?
Candidatii sunt selectati pe baza unui colocviu de admitere. Ei depun o lucrare, scrisa pe baza unei bibliografii, apoi are loc o discutie in care trebuie sa sustina lucrarea respectiva. De asemenea, exista o scrisoare de intentie in dosarul care se depune.
Cate locuri puneti la
dispozitia celor interesati?
Avem putine locuri pentru ca, fiind vorba de chestiuni foarte aplicative, nu vrem sa lucram decat cu 10-15 oameni. Se lucreaza individual mult, toate intalnirile sunt interactive, nu exista distinctie intre curs si seminar.
Exista si locuri subventionate
sau numai cu plata?
Exista un numar de locuri fara taxa (10 locuri anul acesta), iar cu taxa mai luam cativa candidati despre care consideram ca merita. Restul pana la 15-16 platesc o taxa de 400 de euro.
Care este durata totala a programului?
L-am proiectat pentru un an de zile, incercam sa fie un
master foarte aplicativ, care sa conduca la competente concentrate. Inca testam programul, vom vedea daca ii dam o dimensiune mai mare, de cel mult un an si jumatate.
Puteti enumera temele studiate de masteranzi?
Masteranzii studiaza analiza electorala, institutiile politice, doctrinele politice, organizarea de partid, marketing-ul politic si electoral, analiza de campanie electorala s.a.m.d.
Sunt studiate exclusiv din perspectiva pietii romanesti?
Nu ii pregatim decat pentru piata romaneasca. Avem teorii generale, studii comparative cu Uniunea Europeana sau cu Statele Unite, dar ei trebuie sa invete aplicat pe piata romaneasca.
Exista si activitati practice?
Analizele, studiile, referatele pe care ei trebuie sa le faca, pe date concrete, curricula este centrata pe competente care se transpun rapid in realitate.Ei sunt invatati sa lucreze in echipe care fac campanii, nu se apuca nici unul dintre ei sa faca o campanie singur, e foarte multa munca de echipa cu care trebuie sa ii obisnuim.