Masterate online – o premiera semnata FCRP
Cand s-a nascut ideea lansarii unor
astfel de programe?
Decizia propriu zisa a fost luata de Consiliul Restrans al Facultatii in iarna. La momentul respectiv, era in plina implementare proiectul Universitatea Virtuala de Afaceri, care va reincepe sub o alta forma, pentru ca s-a incheiat faza de pionierat a proiectului cu cofinantare si acum va trebui sa se sustina singur ca un business separat. In momentul respectiv s-a realizat, in primul rand, ca exista o piata, in al doilea rand, ca suntem cei mai in masura sa intram pe aceasta piata si, in al treilea rand, daca tot avem acest know-how, atat din punct de vedere tehnic, cat si didactic, sa incercam sa facem ceva nou pentru piata romaneasca, ceva eficient. Incercam sa facem cu adevarat niste cursuri foarte profesioniste, practice, actuale si bazate pe realitate, tot ceea ce faceam la Universitatea Virtuala de Afaceri, insa la un nivel mult mai ridicat, pentru ca deja masteratele reprezinta o specializare, targetul lor sunt cei care deja lucreaza in aceste domenii.
Imi puteti explica ce inseamna masterat online in contextul programelor pe care le-ati lansat?
Masteratele online sunt o forma noua de invatamant, in primul rand datorita canalului prin care se desfasoara. Nu este genul de masterat la zi in care vii la ora 17 disperat, alergand de la serviciu ca sa faci prezenta si stai pana seara tarziu, dar nu este nici un masterat ID unde primesti la inceputul anului un CD cu cinci cursuri si te mai vezi cu profesorul abia la examenul grila. Este o forma alternativa de invatamant, o forma de invatamant cu frecventa.
Ce tip de frecventa?
Simplu: studentul la master primeste un cont de utilizator in momentul in care s-a inmatriculat. Din acel moment, studentul, atunci cand isi acceseaza contul care i-a fost alocat, poate constata activitatile pe care le are de facut in semestrul respectiv, prezentarea programului, a profesorilor, calendarul de examinare, resursele suplimentare. Din acest cont va putea accesa si salva cursuri si caietul de aplicatii, bazat pe constructii si exemple din piata romaneasca. La o anumita ora, in anumite zile se desfasoara si cursuri, si seminarii, online. Intr-un sistem similar chat-ului, studentul se intalneste cu profesorul si cu colegii de grupa. In momentul respectiv, la curs va fi o discutie lamuritoare: se predau notiuni suplimentare fata de ceea ce se afla in caietul de curs pe care l-a descarcat deja. La seminar, se lucreaza aplicatii, pe grupuri, asemanator unui seminar care se desfasoara pe viu, doar ca fiecare este la calculator la el acasa sau unde are acces la internet. La fel de important este faptul ca, din acest moment, masteratul se schimba, pentru ca noi nu mai credem ca un simplu examen la final demonstreaza ca studentul stie sau ca a inteles foarte bine. Drept urmare, examinarea va fi continua. Studentul va avea niste deadline-uri pe care nu le poate depasi, cand trebuie sa trimita studii de caz, aplicatii, exercitii, se da un test grila. Nota la o disciplina reprezinta o medie a mult mai multor note.
Ce se intampla daca un cursant nu poate ajunge la seminarul sau cursul online, daca nu are acces la internet in acel moment, spre exemplu?
Cursantul se poate loga oricand in contul respectiv si, daca nu a putut sa intre in ziua respectiva la seminar sau la curs, poate sa vada ce s-a lucrat si s-a discutat, ceea ce prin sistemul actual de invatamant nu este posibil (in sistemul de invatamant la distanta nu este posibil nici macar seminarul). Studentul poate posta si el un raspuns si, foarte important, profesorul, respectiv asistentul, sunt obligati sa raspunda mesajelor studentilor pe probleme relevante, in sensul ca, daca un cursant nu a inteles o aplicatie si pune o intrebare asistentului de curs sau profesorului, acestia ii vor raspunde. Asta schimba foarte multe, pentru ca, in peisajul romanesc, invatamantul este inca vazut in mod traditionalist – se preda, studentul invata si raspunde la niste intrebari grila la examen.
In Romania exista inca o reticenta fata de invatamantul online. Cum v-ati propus sa invingeti aceasta reticenta?
Studiile online sunt la inceput in Romania, dar nu sunt la inceput in lume. In America exista o universitate online care are foarte multe facultati si foarte multi cursanti. Reticenta a fost invinsa inclusiv atunci cand a fost lansat detergentul in loc de sapun de rufe in Romania! Exista un public care are nevoie de asa ceva, este receptiv, avem o posibila cursanta care ne-a apelat din China, alta care lucreaza in Franta.
Cum se face admiterea in acest program?
Studentul poate veni la sediul facultatii, fie la sediul central din Bucuresti, fie intr-una din filialele din tara, isi depune dosarul cu actele necesare – lista cu aceste acte este disponibila, ca si alte informatii, pe www. comunicare.ro. Ulterior, el va sustine un interviu pornind de la trei capitole din cartea “Gestiunea resurselor umane” de Stefan Stanciu si ceilalti colaboratori ai nostri, disponibile in format “pdf” si pe site-ul nostru. Bibliografia este aceeasi pentru toate cele trei masterate, este practic un punct de pornire pentru o discutie.
Care considerati ca este punctul forte al acestor programe?
In afara de noutatea platformei online, un punct forte este reprezentat de continut. Programele nu se bazeaza numai pe o teorie greu de digerat si de aplicat, ci pe o teorie imbinata foarte mult cu practica. Avem si un curs care in Romania, spre exemplu, nu s-a facut pana acum, “Afaceri in medii instabile”.
Ce raport exista intre teorie si practica?
Teoria va fi in proportie de 40 % din ceea ce studentii vor citi si practica va fi de minimum 60%. Vor fi cursuri cu multe exemple practice de la noi din tara, dar si din alte state. Vor exista si caiete de aplicatii care au fizic dimensiunile cursului unde sunt exercitii, intrebari, studii de caz pe care cursantul trebuie sa le rezolve. S-a procedat de asemenea la o aerisire a programei, in trei semestre – cat dureaza un program de master – se fac in total 8-9 cursuri, pentru ca am dorit sa ne concentram pe calitate.
V-ati gandit la un public tinta in momentul conceperii acestor masterate?
Pentru masteratul de Managementul Proiectelor, de pilda, ne-am gandit la toti cei care au nevoie de know-how si vor sa candideze pentru proiecte cu finantare europeana si nu numai, sau cei care fac parte din organele de decizie ale agentiilor care se ocupa de asa ceva in Romania. Masteratul de Management si comunicare in afaceri are ca public tinta managerii din diverse zone, intreprinzatorii, dar si actualii licentiati pe domeniul economic. La Management educational, target-ul este reprezentat de toti directorii de licee, de scoli generale. Pentru acest program, curriculum-ul a fost gandit impreuna cu specialistii de la Institutul Roman de Management Educational. Candidatii pot veni din orice domeniu, singura conditie este sa fie licentiati ai unei facultati.
Cat plateste un student pentru un astfel de masterat?
Pentru programele de master in Managementul proiectelor si Management si Comunicare in Afaceri costul este de 480 de euro pe an, per total pe trei semestre costul este de 720, iar pentru cel de Management Educational costul este de 400 de euro pe an, adica 600 de euro in total pentru trei semestre. In aceste preturi intra accesul la cursuri, la seminarii, cursurile si caietele de aplicatii, materialele suplimentare.
Avand in vedere ca se desfasoara online, mai exista restrictii in privinta numarului de locuri?
Da, avem maximum 200 de locuri per program, pentru ca studentii sunt impartiti pe grupe, la fiecare grupa se lucreaza cu alt asistent.
Proiectul acestor masterate
va continua si anul viitor ?
Da, si chiar mai mult: in februarie 2005 vor fi organizate si cursuri online de scurta durata sub umbrela fiecarui masterat. In cazul in care cel care le urmeaza se decide sa urmeze mai tarziu un program de master, aceste cursuri scurte vor fi recunoscute in cadrul programului de master.