McCann Erickson: “Atentie! Se lucreaza”
McCann Erickson Romania
– mai mult decat o agentie,
un conglomerat
Pentru neinitiati, McCann Erickson poate insemna numai o agentie de publicitate de succes. Putini stiu ca in Romania exista cinci divizii specializate ale McCann: McCann Erickson – agentie de publicitate, Universal McCann – agentie de media, Momentum – agentie de BTL, MRMPartners – CRM si online marketing, FutureBrand – consultanta de brand si McCannPR – relatii publice. In McCann lucreaza 150 de oameni insa, potrivit Rebecai Atakul, Human Resources Manager, agentia de publicitate are cea mai specializata structura interna, cel mai larg portofoliu de clienti si cel mai mare numar de angajati, ceea ce explica perceperea McCann in principal ca agentie de publicitate. Desi aceste divizii fac parte dintr-un grup international, cultura organizationala este bazata pe o libertate totala. “Nu avem constrangeri”, spune Bogdan Enoiu, directorul McCann Erickson Romania.
Omul din McCann –
o marca de succes
Premiile luate de cei din echipa McCann au trezit probabil intrebarea: ce ii face pe cei care lucreaza acolo atat de speciali, incat sa functioneze asa de bine ca echipa? In holul McCann este agatat pe perete premiul pentru cel mai bun poster in anul 2000, luat la Festivalul AdPrint. Pe placuta de lemn, cineva din agentie a schimbat titlul premiului din “Cel mai bun” in “Cei mai buni”. Un semn ca echipa este la mare pret in McCann.
Contrar asteptarilor, Bogdan Enoiu nu alege pe nimeni pentru echipa. Cei care se ocupa de asta sunt cei de la resurse umane. Ca sa se poata integra in aceasta companie, spune Rebeca Atakul, creativitatea nu este de ajuns. “Cel mai bine se integreaza oamenii placuti, simpatici, deschisi si neaparat cu un dezvoltat simt al umorului”, spune ea.
Filosofia McCann in materie de oameni este: “Omul sfinteste locul! Imaginea agentiei depinde de oamenii care o reprezinta. Un angajat valoros este intotdeauna unul motivat si satisfacut din punct de vedere personal si profesional”, explica Rebeca Atakul. Colegul perfect in viziunea lui Bogdan Enoiu? “Simpatic, dar bun profesionist!”.
Rebeca Atakul spune insa ca pasiunea pentru publicitate este cel mai important atribut al celor ce lucreaza in McCann: “In momentele de stres si oboseala acumulate, pasiunea este combustibilul care ne ajuta sa continuam”.
Dupa munca, si distractie
Imaginea idilica a oamenilor de publicitate care vin la munca imbracati cum le trazneste prin cap, mustind de idei geniale pentru campanii si tinand-o tot intr-o petrecere e doar un mit. Intr-adevar, tinuta e casual, dar nu si modul de lucru. In McCann Erickson, creativitatea este organizata si pusa la munca serioasa.
Pe Bogdan Enoiu, directorul McCann Erickson Romania, l-am intalnit pe fuga. Se grabea, ca de obicei. A intrat in firma si in 20 de secunde era deja in sedinta, de unde a mai iesit doua ore mai tarziu. Doar pentru a intra in alta sedinta. Asa arata o zi obisnuita in agentie: multa miscare si multa munca. Si nu este valabil doar pentru Bogdan Enoiu.
La intrarea in departamentul de Creatie exista un semn de avertizare: “Atentie, se lucreaza!”. Nu este pus acolo intamplator. In publicitate nu se castiga usor banii, iar distractia vine doar dupa multa, foarte multa truda.
“Cu totii lucram mult, dar, ceea ce este esential, ne place sa stam impreuna”, adauga Dana Bulat, Head of Media Planning.
Raluca Bob, Group Account Manager, PR, spune ca atmosfera este foarte relaxata.
“Relatiile dintre oameni sunt destinse si posibilitatea de a te afirma profesional nelimitata. Acest lucru ma stimuleaza mult pentru ca imi da destula libertate, dar ma si obliga sa imi fac treaba cat stiu eu de bine”.
“E un colectiv ca un intreg, care se auto-regleaza in functie de starea de spirit a fiecaruia. Iar acest lucru este rezultatul <
Spatiul de lucru deschis permite comunicarea “in varianta shortcut”, dupa cum spune Rebeca Atakul. “Imposibil, dar imposibil de pastrat un secret!”, marturiseste ea. “E haos in perioadele foarte aglomerate, iar in cele mai putin aglomerate ne punem la curent cu ultimele susanele! Este loc de foarte multa munca, dar stim sa ne si distram, atunci cand prindem ocazia!”.
“Putem sa barfim oricand impreuna, in aproape orice combinatie de colegi. (Explicatia stiintifica: barfa e un indicator bun de coeziune, fiind un liant social)”, spune Ileana Serban Parau, Human Insight Director.
Daca nu sunt in birouri trudind la vreo campanie, pe cei din McCann Erickson ii poti gasi impreuna la o bere pe undeva sau, daca este weekend, pe partia de schi. “Chiar in weekendul trecut s-a mers, in grup (dez)organizat, la munte, la schi”, povesteste Rebeca Atakul.
Bogdan Enoiu concluzioneaza simplu si concis: “E o atmosfera buna!”.
Exista fidelitate in publicitate?
Industria publicitatii este una dintre cele mai dinamice existente pe piata romaneasca: oamenii din agentii vin si pleaca intr-un ritm nebunesc. McCann Erickson a reusit insa performanta de a-si pastra oamenii pe termen lung. Ce ii motiveaza pe acestia sa ramana?
Salariile, fiind confidentiale, va lasam sa le aflati singuri. Ceea ce se poate spune insa despre motivatiile extramateriale ale oamenilor care lucreaza in cadrul grupului este ca se leaga tot de…oameni. Alexandru Dumitrescu spune ca il motiveaza “pasiunea fata de oameni – mostenita probabil de la mama mea, care este profesoara – si respectul fata de valoarea oamenilor”. Ileana Serban Parau crede ca un mare avantaj este si “faptul ca poti sa-ti reinventezi si redefinesti job-ul”.
Semnul de interzis pentru rutina este ceea ce a facut-o si pe Dana Bulat sa ramana sase ani in agentie. “Ma motiveaza mediul dinamic in care actionam, faptul ca nu am simtit niciodata ca ma plafonez “, spune ea.
Seful are rolul sau in motivarea angajatilor. “Cred ca insusi Bogdan Enoiu e o sursa de motivatie pentru mine. Ma stimuleaza stilul lui de lucru cu oamenii, modul in care isi exprima parerile, atitudinea dezinhibata si sincera, relaxarea cu care abordeaza business-ul”, spune Raluca Bob.
Am intrebat-o pe Rebeca Atakul cum sunt fidelizati angajatii. “Exista un program de dezvoltare profesionala care include training-uri, seminarii si workshopuri de specialitate locale si in retea. In plus, participam in fiecare an la evenimentele de publicitate din Romania si din afara. Exista bonusuri de performanta si exista, bineinteles, charisma lui Bogdan Enoiu!”.
Acesta din urma spune despre el insusi ca are un stil managerial care nu se prea regaseste in manualele de profil. “Fiecare om cu stilul lui. Eu am un stil mai aparte, mai smucit. Incerc sa ii induc omului ambitia de a fi cel mai bun, sa il motivez sa se perfectioneze mereu.”
Pentru Ramona Sima (Client Service) , factorii motivationali cel mai importanti sunt relatia pe care si-a construit-o cu oamenii din agentie si nivelul ridicat al “produselor” McCann.” Ramona Sima explica: “Am lucrat o foarte scurta vreme intr-o alta agentie. Nu stiu daca sunt diferente majore in proceduri, insa cei din McCann au o anumita atitudine, o mandrie specifica datorata, cred, rezultatelor constant bune ale agentiei.