Mentalitatea părinţilor, unul dintre principalele obstacole pentru învăţământul profesional
Peste 100 de persoane au participat la evenimentul “Germans and French meet Brasov”, organizat de Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) și Camera Franceză de Comerț și Industrie din România (CCIFER). Manifestarea a adus în discuție tema învățământului profesional și a debutat cu prezentarea rezultatelor studiilor desfășurate de fiecare dintre cele două Camere bilaterale.
În cadrul evenimentului, reprezentanții companiilor prezente (Schaeffler România, Star Transmission, Total România și Industrial Montaj) au subliniat că succesul unei cooperări între mediul privat și o școală profesională nu s-ar putea atinge fără susținerea inspectoratului și a administrației locale.
S-a subliniat în același timp că sistemul de învăţământ profesional actual este încă departe de a fi unul perfect și ar fi nevoie de îmbunătățiri: curricule, calificări, pregătirea profesorilor, rute de formare etc. S-a ajuns la concluzia că sistemul ar trebui restructurat, legislația ar trebui modificată pentru a construi un sistem de învățământ de calitate: “Şcoala profesională trebuie să funcționeze ca o întreprindere”. Acest mesaj a fost susținut și de Inspectorul școlar general din Brașov, dna. Ariana Bucur, care a precizat că: “Susţinerea și dezvoltarea educației și pregătirii profesionale nu e un lucru ușor, dar prețul eșecului este mult mai mare decât ne putem permite”.
Discuțiile au fost urmate de intervenția dlui. Dragoș Cosma, Inspector General și reprezentantul Ministerului Educației, care a prezentat documentul concept: «Opțiunile de formare profesională după clasă a VIII-a », introducerea învățământului profesional dual, care în acest moment se află în proces de consultare până la mijlocul lunii iunie. Propunerea Ministerului a trezit ulterior discuții diverse și în mare parte nemulțumiri în rândul participanților, măsurile propuse fiind considerate insuficiente și nu întrunesc așteptările și necesitatea de schimbare a sistemului. Nemulțumirile manifestate de reprezentanții mediului de afaceri prezenți au fost legate și de faptul că aceștia nu au fost implicați în procesul de elaborare a acestui concept, deși ei sunt principalii beneficiari. Mai mult, potrivit acestora, unele companii au făcut în ultimii ani mai multe propuneri de îmbunătățire, însă acestea nu a fost luate în seamă.
În cadrul evenimentului cele două asociații au prezentat studiile pe care fiecare le-a realizat în domeniu.
AHK România a analizat experiențele companiilor germane active în învățământul profesional și a constatat că agenții economici, deși au proiecte de succes și sunt în mare parte mulțumiți de absolvenții învățământului profesional angajați, au identificat puncte nevralgice ale sistemului, care trebuie îmbunătățite, precum: adaptarea curriculelor la nevoile pieței, introducerea de noi calificări necesare pe piață muncii, implicarea intensivă a agenților economici în toate procesele sistemului. Și nu în ultimul rând este nevoie de VIZIUNE, STRATEGIE și STABILITATE.
Ancheta realizată de CCIFER în rândul membrilor săi în perioada martie – aprilie pune în evidență că 86 dintre cei 97 de respondenți doresc să recruteze, 65 doresc să recruteze rapid și 32 intenționează să recruteze mai mult de 11 salariați.
Din totalul respondenților, 57 intenționează să recruteze personal calificat și 79 au dificultăți în a găsi profilurile de care au nevoie.
Profilurile cele mai căutate sunt cel de operator, tehnico comercial, tehnicieni, electricieni, mecanici, sudori. De asemenea, companiile întâmpină dificultăți în a recruta personal pentru primul nivel de încadrare : șefi de proiect, șefi de echipă și șefi de șantier.
De asemenea, respondenții sunt deschiși să privilegieze stagiile de practică și formarea în alternanță.