Noile tehnologii in sprijinul invatarii
Motivele sunt numeroase: nu s-a ajuns inca la o abordare legislativa coerenta si majoritar acceptata a formarii profesionale livrata prin mijloace traditionale, constrangerile importante legate de dotarea tehnologica minima pe care numai cateva companii mijlocii si companiile mari si-o pot permite deocamdata si, nu in ultimul rand, efortul sustinut de popularizare pe care il presupune introducerea eLearning intr-o organizatie avand in vedere lipsa de precedent si, implicit, rezistenta din partea angajatilor.
Interesul personal pentru eLearning, tema pe care la inceputul acestui an o investigam in vederea definitivarii unei lucrari de disertatie, m-a facut sa imi doresc sa pot avea un dialog cu reprezentanti ai companiilor din Romania care folosesc un sistem de gestiune a invatarii sau eLearning. Din aproape in aproape, mi-am dat seama cat de restrans era campul meu de cercetare. Puteam numara pe degetele de la o mana companiile care mi-ar fi putut raspunde la intrebari. In plus, nici una dintre ele nu avea capital romanesc 100%, dimpotriva era vorba in exclusivitate de multinationale. Intalnirile directe pe care le-am avut apoi au fost o surpriza foarte placuta. Mai intai pentru ca am primit raspunsuri directe la toate intrebarile pe care mi le formulasem si in al doilea rand pentru ca in lucrarea pe care o pregateam ma puteam baza pe experiente concrete ale unor companii activand in Romania.
Am avut ocazia sa cunosc diferite variante de sisteme de gestiune a invatarii
(pagini web interactive accesibile prin Internet din orice filiala a companiei in lume si structurate in general sub forma unei baze de date), sa descopar cursurile care se tin la o anumita data intr-o locatie oarecare, sa incerc “pe viu” un curs online si sa vad un exemplu de parcurs de invatare al unui angajat. In doar una dintre multinationalele care mi-au oferit informatii, catalogul de cursuri disponibile prin eLearning in reprezentantele din toata lumea cuprinde peste 1000 de titluri (si numarul promite sa se dubleze in curand), ceea ce transforma aceasta metoda de livrare intr-una preferata de companie, datorita cel putin catorva avantaje importante:
- reduce costurile de deplasare si elimina barierele referitoare la raportul numar de participanti/spatiu fizic alocat.
- ofera acces imediat la informatie (atunci cand ai nevoie, fara amanare).
- permite cursantului sa decida singur asupra continutului relevant pentru el, asupra timpului pe care il poate dedica invatarii si ritmului in care parcurge informatia.
- asigura evaluarea cunostintelor la sfarsitul fiecarui modul si chiar redarea unor statistici asupra calitatii acestora.
- continutul de curs, precum si rezultatele participantilor pot fi stocate si consultate oricand.
- continutul se poate actualiza usor (cu exceptia materialelor multi-media).
Dintre mediile posibile prin care angajatii pot avea acces la eLearning (televiziune, cursuri online si suport media de tip CD-ROM) cele mai folosite sunt cursurile online disponibile prin intermediul unei interfete virtuale care le grupeaza, ordoneaza in functie de arii de interes sau profile de post. Mai exact, vorbim despre un instrument de gestiune a invatarii care permite accesul sapte zile din sapte la o baza de cunostinte si la o multime de cursuri pe tematici foarte largi, unele fiind cursuri introductive disponibile intr-o forma preponderent tip text careia ii sunt asociate exercitii practice, altele facand uz de toate solutiile de interactivitate disponibile eLearning pentru a reda un continut dinamic care sa implice cat mai mult cursantul.
De notat ca dintre cele peste 1000 de titluri existente se disting cursuri de baza la care accesul se face imediat si altele care aprofundeaza anumite tematici pentru care participarea se agreeaza mai intai cu managerul direct. Regula enuntata mai sus pare mai restrictiva decat este in realitate. In fapt, este vorba de o metoda de a selecta pentru un angajat acele cursuri care il vor ajuta sa-si atinga setul de obiective anuale stabilite in acord cu managerul direct si care vor avea in consecinta impact semnificativ asupra performantei sale.
Pentru a exemplifica, in primele saptamani de lucru la o companie multinationala,
pe langa informatiile dobandite cu ocazia unei formari specifice postului si orientarea permanenta oferita de colegii mei, de mare ajutor pot fi cursurile de tip eLearning dedicate noilor angajati pe care oricine le poate accesa in orice moment. Cursul online de orientare pe care l-am parcurs eu la angajare raspundea tuturor intrebarilor pe care le-as fi putut avea in legatura cu istoricul companiei, produsele, politicile si regulile interne, comportamentul pe care il recompenseaza, evenimentele importante de-a lungul anului, persoanele de contact in diferite arii ale activitatii pe care urma sa o am etc. Cursul se parcurge de regula in aproximativ opt ore, dar am putut trece mai rapid peste continutul care imi era deja cunoscut, dozandu-mi singura informatia, o libertate pe care nu ti-o poti permite la un curs in clasa.
Multi utilizatori de eLearning sunt nemultumiti de continutul aproape exclusiv text al programelor de formare livrate in acest fel, de lipsa interactivitatii care duce la plictiseala, de dificultatea de a manevra pagina web care da acces la structura de cursuri si, foarte adesea, de factori demotivatori externi cum ar fi lipsa timpului. Ca in majoritatea cazurilor, exista un adevar in aceste argumente mai ales ca este nevoie de consecventa si o planificare atenta a timpului din partea cursantului.
Totusi, desi nu se poate pretinde ca eLearning poate acoperi toate nevoile de formare pe care le-ar putea avea o organizatie sau un individ, a avea la indemana oricand o sursa atat de bogata de informatie, structurata dupa arii de interes si impartita in module din care cursantul poate selecta ceea ce il intereseaza si la care se poate referi oricand are nevoie, este o oportunitate care merita luata in seama.