Noua roluri – o singura piesa: Echipa Belbin
Rezultatele acestui demers consta in noua modele comportamentale numite “roluri de echipa”, grupate astfel: roluri orientate spre actiune, roluri orientate spre oameni, roluri cerebrale.
Pe scurt, cateva caracteristici ale fiecarui rol:
1. Cel care formeaza (Shaper). Gaseste modalitatile prin care sa fie canalizate eforturile echipei, atrage atentia asupra obiectivelor si prioritatilor si impune o anumita imagine a echipei. Este provocator, rezistent la stres, stie sa depaseasca obstacole, insa poate rani sentimente.
2. Cel care implementeaza (Implementer). Transforma idei si concepte in actiuni practice, duce la bun sfarsit planurile. Bun organizator, stie sa planifice, dar este relativ inflexibil, nu agreeaza noul.
3. Cel care finalizeaza (Completer Finisher). Este cel care se asigura ca echipa este cat se poate de bine ferita de greseli, cauta permanent aspectele care necesita atentie sporita si mentine activismul echipei. Responsabil cu tratarea erorilor si cu controlul de calitate, are tendinta de a munci prea mult si de a respinge noutatea.
4.Coordonatorul (Co-ordinator). Controleaza modul in care echipa inainteaza spre indeplinirea obiectivelor, stie care sunt punctele forte si punctele slabe ale echipei si se asigura ca este valorificat potentialul fiecarui membru. Bun conducator, stie sa delege eficient, insa poate fi socotit ca manipulativ.
5.Lucratorul in echipa (Team Worker). Bun camarad, faciliteaza comunicarea si hraneste spiritul de echipa. Stie sa rezolve conflicte, incapabil sa ia decizii rapide.
6.Cel care cauta resurse (Resource Investigator). Exploreaza idei, posibilitati, resurse in afara grupului, creeaza un sistem de contacte si relatii, bun negociator. Optimist, isi poate pierde din entuziasm prea repede.
7.Creatorul (Plant). Avanseaza idei si strategii, are viziune de ansamblu si poate descoperi solutii neobisnuite. Inventiv, rezolva probleme dificile, dar ignora detaliile, nu comunica eficient.
8.Evaluatorul (Monitor Evaluator). Analizeaza probleme, evalueaza solutiile astfel incat echipa sa ia cele mai bune decizii. Analitic, rational, nu se entuziasmeaza si nu stie sa motiveze.
9.Specialistul (Specialist). Furnizeaza informatii tehnice, intr-o discutie se afla pe pozitia profesionistului. Isi aduce contributiile intr-un domeniu restrans de activitate, foarte specializat.
Eficienta unei echipe depinde nu numai de performanta individuala a membrilor sai, ci si de calitatea interactiunii dintre acestia. Modelul propus de M. Belbin ajuta la depistarea punctelor forte si a punctelor slabe individuale si la descoperirea combinatiei optime a membrilor intr-o echipa, a combinatiei care duce spre succes. In plus, el poate fi utilizat si in procesul de planificare a carierei.
Si nu uitati: “Nobody’s perfect, but a team can be”!