O “poveste” care abia începe: Mark Zuckerberg va fi audiat de Congresul SUA
“Sensul” acestei audieri este ca Zuckerberg să dea explicații despre rolul companiei în exploatarea de către firma de consultanță Cambridge Analytica a datelor persoanele a milioane de utilizatori ai rețelei, după cum notează agențiile de știri dpa, AFP și Reuters.
„Va fi o ocazie importantă de a face lumină asupra unor probleme critice privind protecţia datelor consumatorilor şi de a-i ajuta pe toţi americanii să înţeleagă mai bine ce se întâmplă cu informaţiile lor personale online”, a precizat Comisia pentru energie şi comerţ, într-un comunicat emis miercuri.
Mark Zuckerberg, fondatorul şi directorul general al companiei Facebook, a admis de curând că au existat unele "erori", în prima reacţie după apariţia informaţiilor privind utilizarea ilegală a datelor în scop electoral de către firma Cambridge Analytica. "Vreau să fac o actualizare a datelor despre situaţia cu firma Cambridge Analytica, inclusiv despre măsurile pe care le-am luat deja şi pe care le vom lua.
Avem responsabilitatea de a proteja datele utilizatorilor, iar, dacă nu putem, nu merităm să vă oferim servicii. (…) Am luat măsuri pentru a înţelege ce s-a întâmplat şi pentru a mă asigura că nu se va repeta. Vestea bună este că cele mai importante măsuri pentru a evita repetarea acestor lucruri au fost luate deja acum câţiva ani. Dar am făcut şi greşeli, mai avem de făcut lucruri şi trebuie să intensificăm măsurile", a explicat Mark Zuckerberg. (http://money.cnn.com/2018/03/21/technology/mark-zuckerberg-cambridge-analytica-response/index.html?iid=EL)
"Pentru a evita aplicaţiile abuzive, în anul 2014 am anunţat modificarea întregii platforme pentru a limita semnificativ cantităţile de date pe care le pot accesa astfel de aplicaţii", a spus Zuckerberg, referindu-se la sistemul software dezvoltat de expertul Aleksandr Kogan şi de firma Cambridge Analytica.
Pe scurt: o firmă specializată în analizarea datelor online implicată în campania preşedintelui SUA Donald Trump şi în cea pro-Brexit a exploatat în scop electoral datele de pe Facebook a zeci de milioane de cetăţeni americani în ceea un membru al echipei lui Steve Bannon a numit drept "război psihologic".
Un activist pentru transparenţă, Christopher Wylie, a dezvăluit pentru publicaţiile The New York Times şi Observer că firma Cambridge Analytica, deţinută de miliardarul specializat în tranzacţii speculative Robert Mercer şi condusă la acea vreme de Steve Bannon, a participat la campania electorală a lui Donald Trump folosind fraudulos profilurile Facebook a milioane de alegători americani pentru a construi un puternic program software în scopul anticipării şi influenţării preferinţelor electorale. Aceeaşi companie de analize a fost implicată în campania pentru ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană (Brexit). Steve Bannon a devenit în august 2017 director al echipei de campanie a lui Donald Trump.
Firma Cambridge Analytica a utilizat date sustrase în 2014 din conturile Facebook pentru a stabili profilurile alegătorilor americani şi a le trimite reclame politice personalizate. Christopher Wylie, care a colaborat cu un profesor de la Universitatea Cambridge pentru obţinerea datelor, a declarat pentru publicaţia Observer: "Am exploatat platforma de socializare online Facebook pentru a obţine milioane de profiluri ale alegătorilor. (…) Aceasta a fost baza pe care a fost construită compania".
În 2015, Cambridge Analytica a început să lucreze pentru campania prezidențială a lui Ted Cruz. Când campania a eșuat, compania s-a reprofilat în favoarea lui Trump și a procesului de ieșire a Marii Britanii din Uniunea Europeană. Poate prea lung. https://www.youtube.com/watch?v=FXdYSQ6nu-M
Senatorul democrat Mark Warner a spus că adunarea de date la scară atât de largă în scopuri politice arată nevoia Congresului de a îmbunătăți reglementările. „Această poveste este o dovadă în plus că piața reclamelor politice online este de fapt Vestul Sălbatic”, a spus el.
„Indiferent dacă le permite rușilor să cumpere anunțuri politice sau micro-vizarea extensivă bazată pe informații ale utilizatorilor luate pe nedrept, este clar că, dacă rămâne nereglementată, această piață va continua să fie predispusă la înșelăciuni și lipsă de transparență”.