O echipa de ELITA – Eficienta si creativitate
Ce motive au stat la reconstructia echipei de marketing din Elite?
Restructurarea echipei de marketing nu a fost un obiectiv in sine. Ceea ce m-a atras la aceasta companie si obiectivul meu esential au fost constructia unei noi strategii pentru marcile Elite. Fata de situatia de acum patru sau cinci ani, piata a devenit foarte competitiva. A pastra pozitia de lider presupune mai mult decat a face produsele potrivite pentru consumatorii potriviti, la pretul potrivit. E o etapa prin care trec toti jucatorii de pe piata fast moving, mai devreme sau mai tarziu. Pe de-alta parte, cand vom intra in Comunitatea Europeana, nivelul de competitie va creste si mai mult. Ceea ce facem la Elite este sa ne pregatim pentru urmatorii ani. La venirea mea in Elite, au fost formulate niste obiective strategice generale, vizand locul unde vrem sa ajungem pe termen lung. Felul in care se ajunge acolo depinde de management. E vorba de un management prin obiective, si nu de unul prin task-uri. Am realizat ca felul in care interactiona departamentul de marketing cu celelalte departamente-cheie (productie, vanzari, financiar) trebuie sa se schimbe. Si am mai inteles ca e mai eficient sa o iei de la zero, decat sa reconstruiesti. Au urmat angajarile, o perioada foarte interesanta. E un subiect dur.
De ce? Aveati niste standarde foarte inalte?
Aveam niste asteptari… Dar am descoperit cu aceasta ocazie ca nu exista o competitie reala pe piata fortei de munca in zona de seniorat. Oferta e mica si cea mai mare parte din ea o constituie oamenii care se muta de la o firma la alta, care au doar un plan de cariera foarte bine desenat. Am avut experiente suprarealiste. De exemplu, un Brand Manager, venit dintr-o corporatie importanta, (dar cu numai vreo doi ani de experinta in spate) a inceput sa vorbeasca din momentul in care a intrat la interviu. Timp de zece minute ne-a povestit cum n-ar trebui sa fie jobul, fara sa intrebe ce fel de job e si ce se asteapta de la viitorul angajat. Nu am apucat sa-i spunem nimic. Cand am reusit totusi sa o intrerupem, i-am atras atentia ca, daca ne-ar intreba cum e jobul, s-ar lamuri. N-a auzit ce-am spus, si-a continuat discursul. Intr-un moment de “inspiratie divina”, i-am explicat ca la noi e o structura ierarhica plata si ca nu va avea oameni in subordine. A raspuns prompt: “In cazul acesta, nu ma intereseaza!” S-a ridicat si a plecat. Acum, e anecdotic, dar un om care dupa doi ani de experienta intr-o corporatie are o asemenea mentalitate ridica niste semne de intrebare. Exemple apropiate de acesta am mai intalnit. Semnificativ este faptul ca oamenii buni pe care i-am angajat pana la urma nu vin din corporatii sau, daca vin din corporatii, sunt foarte tineri si inca nu le-a intepenit mintea in proceduri.
Care a fost criteriul eliminatoriu?
Hotaratoare a fost capacitatea de a asculta si de a intelege inainte de a se pronunta. In cazul nostru, era foarte important sa vedem cum se descurca daca i se pune o problema de marketing in fata. Cum gandeste, ce solutii gaseste. Am depistat un sindrom care bantuie Romania. Mai ales cei mai tineri, cei formati dupa 1990, au uitat ce se intampla, de fapt, intr-o firma. Acest gen de oameni sunt, de fapt, niste functionari. Aplica regulile, executa. Daca nu le spui ce trebuie sa faca, nu fac nimic. Cei angajati de noi sunt genul care vor sa construiasca ceva, sa rezolve ceva. Marketingul inseamna, in esenta lui, sa fii creativ, sa explorezi tot timpul limitele, sa ai o deschidere foarte mare in a asculta, sa-ti iei riscuri, sa gasesti solutii noi. Cum poti
sa-ti intelegi consumatorii daca tu nu esti in stare sa-l asculti pe cel care te angajeaza?! Un alt lucru pe care l-am constatat este ca, in Romania, nu se intelege ca cel mai bine se invata din experienta. Mai mult, se invata din greseli. Trebuie sa-ti lasi oamenii sa greseasca. Atata vreme cat nu e vorba de o situatie care sa duca compania
intr-o directie eronata, trebuie sa-i lasi pe oameni sa-si asume decizii proprii chiar cu riscul sa greseasca.
Cum va caracterizati oamenii din echipa?
Sunt foarte buni. Au intrat in job cu motoarele functionand in plin, din prima zi a angajarii lor. Nu a existat induction sau s-a facut pe parcurs. E vorba de o echipa de sase oameni, de toate varstele. Sunt persoane foarte diferite, si ca personalitate, si ca tipuri de experienta acumulata. Prioritatea mea este formarea unei echipe. Aceasta nu este o colectie de oameni perfecti, ci un grup in care membrii se completeaza. Mai precis, e o echipa de oameni care-si suplinesc defectele. Nimeni nu e bun la toate, fiecare exceleaza in ceva. Din acest punct de vedere, cred ca e un avantaj sa ai o echipa de oameni foarte diferiti. E mult mai greu sa-i faci sa lucreze impreuna, dar, cand reusesti, obtii o echipa performanta. Asteptarile mele se focalizeaza pe capacitatea echipei de a gasi repede solutiile cele mai bune si mai creative. Individual, cred ca fiecare dintre membrii echipei e foarte performant. Ca echipa, e alta discutie. Vorbim peste un an.
Cum va vedeti rolul in dezvoltarea acestei echipe?
Un bun prieten de-al meu, manager si consultant, spunea ca treaba unui manager este sa nu faca nimic. Treaba lui e sa conduca. In acest sens, le-am prezentat oamenilor din echipa viziunea mea: in doi ani, vom fi cel mai performant departament de marketing din fast moving in Romania. Le-am mai spus ca obiectivul lor este sa-si cunoasca marca si pe consumatorii ei mai bine decat oricine din firma, inclusiv mai bine decat mine. Eu nu vreau sa devin expert in fiecare marca. Astept ca ei sa ma depaseasca prin expertiza si prin cunostinte. Un director de marketing are foarte multe lucruri de facut, de inventat, de gandit impreuna cu celelalte departamente, daca are timp. Daca traiesti in operational, in vartejul proiectelor si totul ajunge sa depinda de tine si de aprobarea ta, acolo ramai. Cred ca asta inteleg toti cei care functioneaza, ca si mine, in piete foarte competitive.