Organizația Salvați Copiii a lansat 37 de grădinițe estivale pentru copiii din mediile defavorizate
Intitulat “Educație preșcolară pentru copiii din medii defavorizate”, programul se va desfășura în perioada iulie-septembrie 2013, și include instituții preșcolare din București și alte 30 de județe – Alba, Argeş, Bacău, Botoşani, Brăila, Braşov, Buzău, Călăraşi, Constanţa, Covasna, Dâmboviţa, Dolj, Galaţi, Giurgiu, Gorj, Harghita, Ialomiţa, Iaşi, Mehedinţi, Mureş, Neamţ, Olt, Prahova, Sibiu, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vâlcea, Vaslui şi Vrancea. Beneficiarii sunt 740 de copiii din medii defavorizate.
”Salvați Copiii consideră că pentru a reduce stigmatizarea și discriminarea copiilor romi și pentru a le oferi acestora o nouă șansă pentru integrare este nevoie de încurajarea accesului acestora la educație, cu un accent special în perioada preșcolară, când pot învăța abilităţi de bază pentru socializare. Programul “Educație preșcolară pentru copiii din medii defavorizate” urmărește îmbunătățirea nivelului de pregătire pentru școală, facilitarea accesului la educație preșcolară și diminuarea absenteismului și a abandonului școlar. De asemenea, își propune să contribuie la reducerea discriminării împotriva copiilor romi și la creşterea interesului părinţilor faţă de educaţie”, a declarat presei Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii.
Combaterea stigmatizării copiilor romi
La eveniment a participat, din partea Ministerului Educaţiei Naţionale, dna Secretar de Stat Învăţământul Preuniversitar Ştefania Duminică, care a subliniat importanţa pregătirii preşcolare în vederea unei mai bune integrări a copiilor în activitatea şcolară. Din partea Ambasadei Suediei în România, dna Consilier Kerstin von Hedenberg a vorbit despre nevoia investiţiilor din partea companiilor suedeze în proiecte de responsabilitate socială care să sprijine educaţia copiilor din comunităţile defavorizate. Domnia sa a menţionat că „educaţia trebuie să înceapă de la o vârstă cât mai mică, ştiute fiind beneficiile uriaşe ale debutului educaţional timpuriu pentru toţi copiii.”
“Educație preșcolară pentru copiii din medii defavorizate” se înscrie în eforturile organizației pentru combaterea stigmatizării copiilor romi. Etichetările copiilor pe criterii de etnie, fără să le fie asigurat un sprijin pentru educație și pentru învățarea abilităţilor sociale de bază îi izolează și îi condamnă la eșec. Pentru a răspunde nevoilor specifice ale copiilor dezavantajați, Salvați Copiii a organizat înainte de începerea programului și un curs de pregătire pentru 74 de cadre didactice și de mediatori școlari ce vor facilita implementarea activităţilor educaţionale cu copiii.
În România, 70% dintre copiii din medii defavorizate sunt de etnie romă. Un studiu realizat în 2009 pentru Agenţia Europeană pentru Drepturile Omului arată că grupul etnic Roma este cel mai expus tratamentelor discriminative. Percepţia generală cu privire la populaţia romă este construită pe mai multe stereotipuri: comportament violent şi ilegal, precum şi lipsă de interes pentru educaţie. Un studiu dat publicității de UNICEF, în 2011, referitor la participarea și absenteismul școlar în rândul copiilor romi arată că 76% dintre cei care au abandonat școala nu au frecventat grădinița. Studiul arată de asemenea că procentul de înscriere la grădiniţă creşte odată cu vârsta. Astfel, dacă la vârsta de 3 ani procentul de înscriere este de 12 ori mai mic decât media națională, la vârsta de 4 ani este de 7 ori mai mic, iar la 5 ani de 5 ori mai mic.
Rezultatele programului de educație preșcolară, pentru anul 2012 confirmă importanța educației timpurii pentru copiii defavorizați:
• La sfârşitul grupelor estivale, copiii au fost înscrişi la şcoală sau la grădiniţă normală în proporţie de 100%: 133 de copii au fost înscrişi în ciclul primar – 55 de copii la grupa pregătitoare şi 78 de copii în clasa I -, iar 67 de copii au fost înscrişi la grădiniţă.
• 91% dintre copiii înscrişi la şcoală sau grădiniţă au finalizat anul şcolar, 82% dintre aceştia având o frecvenţă bună şi rezultate peste medie. Dintre copiii incluşi în învăţământul preşcolar 89% s-au înscris în anul şcolar următor, iar 85% dintre copiii înscrişi la şcoală au absolvit clasa.
• Ca urmare a participării la grupele de pregătire, copiii au reuşit să se adapteze mai uşor la mediul educaţional, obţinând rezultate şcolare bune şi îmbunătăţindu-şi abilităţile sociale care le-au permis să interacţioneze cu profesorii şi colegii de clasă. În același timp, gradul de încredere al părinţilor în mediul educaţional a crescut considerabil, aceştia conştiintizând rolul important pe care educaţia îl are în viaţa copiilor.