Outplacement sau reinsertie profesionala
Obiectivele generale ale unui astfel de program vizeaza, de regula:
- asistarea participantilor in a suporta mai usor stresul generat de situatia conjuncturala in care se afla si pregatirea lor pentru a beneficia de noi oportunitati in cariera;
- punerea in valoare, pentru fiecare participant in parte, a acelor atuuri care-i sporesc sansele de reusita;
- reintegrarea participantilor in piata fortei de munca (mod de abordare, metodologie, atitudini si comportamente dezirabile) si prezentarea lor unor angajatori potriviti.
Din punctul nostru de vedere, procesul in sine este unul complex si sensibil, iar etapele care trebuie parcurse, in principiu, sunt urmatoarele (evident, cu ponderi si timpi alocati in functie de conditiile obiective si de cerintele concrete ale fiecarui angajator):
- crearea unei atmosfere destinse si a unei relatii bazate pe incredere;
Participantilor le sunt comunicate informatii legate de specificul si continutul programului de outplacement, de obiectivele si rezultatele asteptate. Se urmareste explorarea resurselor de implicare personala a fiecarei persoane in parte si stimularea participarii lor.
- Evaluarea participantilor;
Pentru fiecare persoana in parte sunt evaluate capacitatile si potentialul privind realizarile si obiectivele/aspiratiile profesionale, abilitatile si caracteristicile de personalitate.
- Consilierea ocupationala si de cariera;
Evaluarea punctelor tari si a punctelor slabe pentru fiecare dintre cei implicati in program, in raport cu oportunitatile si amenintarile din piata fortei de munca; agrearea celor mai bune solutii pentru dezvoltarea in plan profesional a persoanei respective.
- Pregatirea;
Transmiterea de cunostinte si dezvoltarea unor aptitudini si abilitati adecvate privind cautarea unui loc de munca si auto-marketarea.
- Marketarea participantilor;
Prezentarea participantilor la program catre un numar de potentiali angajatori, dupa ce, in prealabil, au fost explorate necesitatile acestor angajatori in ceea ce priveste posturile considerate vacante.
- Plasarea;
Consultantii pastreaza permanent legatura cu fiecare participant, asigurandu-le un numar cat mai mare de interviuri la angajatorii contactati.
- Evaluarea programului;
Evaluarea rezultatelor obtinute si identificarea aspectelor care reclama introducerea unor corectii; redactarea raportului final.
Abordarea noastra diferentiaza, in principiu, doua categorii mari de programe:
- programele care cuprind manageri si specialisti – acestea sunt practic complet individualizate, accentul fiind pus pe secventele de evaluare, consiliere/coaching si marketare; u programele care vizeaza personal cu calificare medie sau scazuta – acestea cuprind secvente importante de activitati de grup si sunt orientate preponderent catre transmiterea de informatii si generarea acelor aptitudini si abilitati care sa poata spori numarul oportunitatilor si al sanselor reale de reangajare.
Din perspectiva succesului unui program de outplacement, nu trebuie sa uitam onestitatea, realismul si echilibrul ca reprezentand adevarate pietre de incercare carora consultantii trebuie sa le faca fata.
In ceea ce ne priveste, incercam sa adaugam experientei bunul simt, judecata, creativitatea, compasiunea, flexibilitatea si abilitatile fara de care munca cu oamenii, implicit in contextul unei misiuni de outplacement, este lipsita de sanse reale de reusita.