Patru idei pentru ridicarea moralului
Suntem bombardati cu stiri negative: criza financiara a ajuns in Romania. Bancile nu mai acorda decat foarte greu credite. Producatorii de autoturisme si electrocasnice, dar si marile lanturi comerciale si-au diminuat vanzarile. Somajul s-a dublat in ultimele doua luni, iar in mediul privat s-a ajuns la un numar de 150.000 de disponibilizati. Blocajul investitiilor si scaderea semnificativa a comenzilor la export au generat o perioada de stagnare in economie. Criza induce ingrijorare si incertitudine in privinta mersului afacerilor in noul an, iar in companii se iau masuri nepopulare in randul angajatilor. Moralul oamenilor depinde de increderea pe care o au in liderul lor si in climatul de lucru pe care acesta l-a creat in organizatie. Ei isi regleaza starea de siguranta si de confort psihic urmarind coerenta dintre afirmatiile pe care le face liderul si actiunile pe care le intreprinde. Daca liderul nu se face vazut si auzit, daca usile biroului sau raman inchise pana tarziu in noapte, oamenii isi vor pierde increderea in capacitatea acestuia de a-i conduce dincolo de actuala criza. Cat de mult conteaza starea de spirit din companie? Cui revine responsabilitatea de a mentine si ridica moralul oamenilor?
Coborati cu picioarele pe pamant!
Isabelle Iacob, Director General Help Net Farma
In orice moment de criza este nevoie de leadership autentic. Intreaga echipa isi va dori sa urmeze un astfel de om cu incredere. Cand zvonurile despre criza financiara, despre un viitor sumbru bombardeaza pe toata lumea zi de zi, mentinerea unei atmosfere de incredere si siguranta este vitala. Cu o comunicare sincera si coerenta, un lider poate contracara criza, care scade si nivelul de performanta si loialitatea echipei, la toate nivelurile. Daca in mod normal diferenta o fac oamenii de calitate, care cred in valorile unei companii la modul cel mai sincer, in momentele dificile oamenii buni sunt coloana vertebrala pe care se structureaza un nou modus vivendi in companie. Da, criza inseamna un nou stil de viata. Este nevoie de multa creativitate pentru a mentine acelasi nivel de performanta in conditii de economisire, de bugete limitate. Calitatea si nu cantitatea ajuta in astfel de momente. Si directia o da, in mod sanatos, un lider consecvent. Daca el mentine deschise caile de comunicare cu echipa sa, fiind un exemplu personal zi de zi, nimeni nu isi va pierde capul si compania va iesi invingatoare, chiar in momentele cele mai dificile.
Daca as avea un glob de cristal, mi-as dori sa vad cat va dura criza si astfel strategia ar fi mult mai usor de conturat. Dar nimeni nu poate sa faca acum previziuni pe termen lung. Sa iesim mai puternici si mai uniti din aceasta perioada este o cauza comuna in care trebuie sa credem, toata echipa. Ca lider, exemplul pe care-l dau este important. Eu cred ca este relevant pentru echipa sa nu creezi discrepante, indiferent daca esti un optimist sau un pesimist. Altfel, iti pierzi credibilitatea.
Tot ceea ce am spus pana acum se aplica deja in Help Net. De ce? Pentru ca 2008 a fost un an de criza in sanatate, motiv pentru care a fost necesar chiar de la inceputul anului sa strangem randurile si sa infruntam furtuna. Faptul ca aceasta criza s-a suprapus peste criza mondiala financiara a facut provocarea si mai mare. Cea mai inspirata decizie de business a fost, inca de la finele lui 2007, oprirea investitiilor. Ne concentram acum pe stabilitate, coerenta si calitate. Daca, in urmatoarea perioada, multe bugete au fost limitate, investitiile in traininguri au ramas la acelasi nivel, pentru ca tocmai calitatea despre care vorbeam sa creasca.
Cumva, sunt ingrijorata de efectul macro pe care il vor provoca cei care nu au sesizat din timp (din trimestrele doi si trei ale anului 2008) ceea ce se intampla si nu au apasat pedala de frana la vreme. Toata piata va resimti efectele alegerilor gresite ale unor companii. Ma refer la investitii, recrutari si asa mai departe. Partea buna a acestei crize este ca ne va aduce pe toti cu picioarele pe pamant. In astfel de momente, se egalizeaza competitia si se echilibreaza raporturile de forte.
Fiti sinceri!
Emil Bituleanu, Presedinte Libra Bank
Rolul moralului oamenilor la bunul mers al lucrurilor intr-o companie este indubitabil. E posibil sa fie chiar driverul numarul 1. Nu imi pot imagina cum poate fi cineva performant, eficient, inovator, exigent, permanent in cautare de solutii, optimist, competitiv, fara un moral ridicat. Ridicarea moralului oamenilor reprezinta deci o responsabilitate prioritara pentru manageri.
Intrebarea este cum poate un manager ridica moralul oamenilor?
Simplificand lucrurile, exista doua medii posibile in care ne desfasuram activitatea; unul propice dezvoltarii si altul mai putin.
Intr-un mediu favorizant, principalul mijloc de a ridica moralul oamenilor este acela de a prezenta o strategie viabila, de diferentiere, bazata pe valori cat mai larg acceptate in organizatie. Cu cat gradul de implicare si sentimentul utilitatii sunt mai mari, cu cat recunoasterea valorilor este aplicata mai corect, mai consecvent si mai rapid cu atat moralul oamenilor va fi mai sus. In mod uzual, setul de valori si constructia strategica sunt chestiuni intime unui CEO, puternic legate de experienta si valorile personale. De aceea, nu este chiar atat de greu sa le promovezi in organizatie. Vin natural. Este greu de crezut ca un CEO poate propune organizatiei ceva foarte indepartat de propriile valori.
Intr-o situatie mai putin favorabila sau intr-o situatie de criza, lucrurile se schimba radical. Numai gandul ca o situatie de criza iti poate da peste cap ceea ce ti-ai propus ca manager si ceea ce ai promis oamenilor, ca deja ai o stare de disconfort.
In situatii de criza, orizontul se apropie, strategiile pe termen mediu si lung devin chestiuni secundare, asa cum atunci cand este epidemie si te-ai imbolnavit, prioritar este sa scapi teafar.
Ca urmare, si modalitatile de ridicare a moralului oamenilor difera.
Sunt doua variante de ridicare a moralului oamenilor intr-o situatie de criza: calea sinceritatii si calea exagerarii in bine.
Eu am mers intotdeauna pe calea sinceritatii. Am optat pentru transparenta totala, pentru ca oamenii sa aiba la randul lor incredere in ceea ce le spun. Si cred 100% in ceea ce le spun oamenilor.
Le spun ca este un moment dificil si ca le inteleg ingrijorarile. Si ii indemn sa constientizeze ca este o problema globala, nu doar a Romaniei sau a Libra Bank. Nu cred ca in lume, in acest moment, exista un loc in care oamenii au alte ingrijorari decat ale lor. Aceasta este imaginea generala. Le explic ori de cate ori am ocazia ca avem cateva avantaje certe care trebuie, in mod normal, sa ofere un grad mai ridicat de confort si sa le mentina un moral bun: dimensiunea bancii este cea potrivita contextului de azi, iar nisa de piata in care activam (profesiile liberale, sectorul medical cu preponderenta) este mai putin expusa turbulentelor. Faptul ca am promovat intotdeauna simplitatea, ca am ales la nivelul organizatiei sa ne desfasuram activitatea intr-un mod simplu si direct, evitand complicatiile, a adus actiunilor noastre un grad mare de transparenta atat in organizatie, cat si in afara.
Daca in momente de avant poti lasa mai multa libertate in organizatie, rolul CEO fiind mai mult strategic, in momente de criza rolul sau trebuie sa fie unul mult mai vizibil. Implicarea managerului, dincolo de faptul ca este necesara, contribuie, de asemenea, si la ridicarea moralului oamenilor. Pentru ca simt ca managerul este acolo, langa ei, si nu undeva departe, intr-un turn de fildes.
Daca in perioadele de avant intuitia si imaginatia fac parte din arsenalul unui manager bun, in momente de criza este cazul sa le ia locul logica rece.
In situatii de criza, punerea diagnosticului si gasirea medicatiei potrivite sunt cele doua chestiuni care ridica moralul oamenilor. Si implicit, contribuie esential la depasirea situatiei.
Comunicati!
Dragos Petrescu, CEO City Grill Restaurants
Ce comportament optim vad eu pentru a ridica starea de spirit ? Comunicarea activa, atitudinea calma si indicarea solutiilor de iesire din criza.
Comunicarea in timpul unei crize este foarte importanta. Solutiile trebuie enuntate si argumentate foarte atent pentru a intruni suportul echipei. Este responsabilitatea CEO-ului sau a managerului general sa mentina si sa ridice moralul oamenilor printr-o atitudine pozitiva si responsabila. El va analiza noua situatie si va crea contra-actiunea necesara in scopul limitarii pierderilor, dar si cel al dezvoltarii ulterioare.
Ca sa fiu mai concret, o sa va dau un exemplu. Daca avem o problema legata de scaderea vanzarilor, pentru a o rezolva, vom stabili noi obiective. Vom crea echipe de criza (de control al costurilor) alaturi de echipele de marketing si vanzari si vom trasa planurile de actiune ale fiecareia. Rezultatele obtinute de aceste echipe se vor comunica periodic.
Cum isi poate optimiza CEO-ul insusi starea de spirit? De la el se cere sa joace rolul responsabilitatii mai mult ca oricand. De la el se asteapta sa identifice, pe langa pierderi sau situatii dificile si oportunitatile aparute. Acestea din urma pot deveni sursa sa de optimism. Daca pana acum a folosit consultanti externi, probabil ca acum, cu atat mai mult, organizatia sa va avea nevoie de unul.
Moralul oamenilor este extrem de important. Ei sunt creatorii proiectelor de succes. Un coleg demotivat poate distruge orice proiect bun. De aceea, in calitate de CEO este important sa ii identifici, sa ii re-motivezi sau sa ii indepartezi rapid din organizatie pe aceia care nu mai cred in succes!
Nu va inchideti in birou!
Lavinia Rasca, Director general ASEBUSS – EXEC-EDU
Fara indoiala, cel putin in 2009, Romania va traversa o perioada dificila, plina de provocari pentru cei care conduc companii: actionari, clienti, angajati. Un leadership performant, bazat pe comunicare, incredere si cooperare, care da frau liber creativitatii, poate diminua efectele crizei asupra companiilor, dar si asupra moralului angajatilor, care se vor simti utili si respectati.
In loc sa se inchida in birou si sa incerce sa rezolve totul singuri sau impreuna cu unul, doi subalterni, managerii intelepti vor utiliza toate energiile creative din organizatie, deschizand canalele de dialog cu angajatii. Impreuna vor analiza ce pericole trebuie sa ocoleasca si ce oportunitati sa exploateze pentru a minimiza efectele crizei. Vor identifica metode de crestere a eficientei companiei, fara a reduce cheltuielile strategice. Managerii vor prezenta onest situatia. Vor pune intrebari care sa-i incurajeze pe angajati sa vina cu propriile solutii de depasire a crizei. Vor asculta cu atentie toate punctele de vedere si vor aplica ideile valoroase.
Colaborarea si schimbul deschis de informatii si opinii intre angajati sunt obligatorii, competita interna fiind acum si mai nociva. Exemplul personal al liderilor, un sistem de recompense adecvat si, nu in ultimul rand, sesiuni de team building bine conduse ii pot convinge de beneficiile lucrului in echipa chiar si pe cei mai solitari high performeri.
Pentru a avea un dialog fructuos cu angajatii, managerii vor incuraja exprimarea de opinii noi, creative. Participand la conferinte, targuri si expozitii, angajatii vor fi expusi la idei si abordari diferite de cele vehiculate in organizatie. Cursurile deschise bine alese le vor da ocazia schimbului de informatii si opinii intre profesionisti din companii diferite ca profil. Astfel va creste diversitatea de experiente si puncte de vedere in cadrul echipei.
In situatii dificile, liderul trebuie sa fie realist, optimist, dinamic si empatic. Forta sa pozitiva se transmite angajatilor. Faptul ca este preocupat de balanta dintre viata lor profesionala si personala si incearca sa gaseasca solutii pentru a le imbunatati situatia ii face recunoscatori si dedicati. Evident, managerii sunt si ei oameni si sunt supusi pericolelor stresului. Avand responsabilitati atat de mari fata de angajati, trebuie sa fie in primul rand atenti cu propriul echilibru, sa invete sa-si recunoasca si sa-si controleze emotiile, sa duca o viata sanatoasa care sa-i incarce pozitiv. Numai astfel pot ramane sanatosi si performanti. In cele mai multe cazuri, este benefic sfatul obiectiv si competent al unui specialist.
Corolar
Este important ca top managerii sa comunice personal presiunile la care este supusa compania si masurile care se vor lua. Noi va incurajam sa iesiti in fata si sa aratati modalitatile prin care situatia actuala se poate depasi. Angajatii au nevoie de o idee in care sa creada si care sa le mentina spiritul treaz. Impartasiti oamenilor care lucreaza pentru dumneavoastra ideea in care credeti. Daca nu reusiti singuri sa va inarmati cu doza necesara de optimism, inconjurati-va de oameni pozitivi. O modalitate de a promova optimismul este sa angajati oameni noi, cu atitudine pozitiva. Numiti manageri care sa aiba capacitatea de a-si ridica moralul propriu si pe al celor din jur. De la ei se cere sa aseze omul potrivit la locul potrivit, sa incurajeze pe fiecare sa isi atinga adevaratul potential. Metaforic vorbind, traim vremuri in care oamenii trebuie sa simta bratul protector al managerului pe umarul echipei.