Prioritati manageriale
Convingerile, obiceiurile si stilurile de munca ale angajatilor autohtoni sunt, alaturi de calitatea managementului, parte a ecuatiei care genereaza profilul cultural "de sinteza" al companiilor dintr-o anumita tara. Profilul culturii organizationale dorit de catre management este intotdeauna departe de ceea ce exista in realitate. Insa, tot mai multi manageri inteleg ca una dintre prioritatile lor trebuie sa fie apropierea culturii prezente de cea la care aspira.
Conform sintezei facute de Adrian Stanciu in articolul "Mentalitatea muncii la romani" din CARIERE nr. 92/25 ianuarie, angajatii din Romania sunt determinati de catre managementul companiilor in care lucreaza sa se comporte hiper-competitiv, sa dezvolte o gandire dependenta si sa se opuna constant.
Tinand cont de concluziile acestui articol, voi incerca sa arat cum pot actiona managerii de la orice nivel al unei companii pentru a transforma aceste caracteristici culturale in puncte tari. Precizand ca profilul cultural al unei companii este determinat in primul rand de stilul zilnic de lucru al managerilor cu subordonatii lor, trec in revista cateva solutii si actiuni pe care managerii le pot pune imediat in practica.
Reamintesc ca hiper-competitivitatea se refera la modul in care angajatul este "educat" si determinat sa lucreze pentru "a iesi cel mai bine", comparandu-se mai degraba cu cei din jur, decat cu obiectivele pe care le are de indeplinit. Dependenta in gandire se refera la felul in care un angajat este "educat" sa astepte intotdeauna o decizie de la superiori, fara de care nu face nimic, indiferent cat de negative sunt consecintele lipsei de actiune. Opozitia defineste modul in care angajatul este "educat" sa iasa in evidenta, aratandu-si scepticismul fata de solutiile altora sau fiind cinic si neincrezator cu planurile de lucru propuse de catre colegii sai.
Hiper-competitivitatea
Managerii trebuie
- Sa orienteze atentia subordonatilor catre obiectivul comun agreat si sa scada frecventa conversatiilor de genul: "George, chiar nu esti in stare sa fii inaintea Ioanei?!", exersand un dialog de genul: "George, vad ca ai facut progrese importante! Ai mari sanse sa finalizezi analiza astfel incat sa putem preda proiectul departamentului nostru la finalul saptamanii".
- Sa incurajeze si sa recompenseze succesul proiectelor care cer competente complementare. In loc de: "Iuliana, as vrea sa termini inaintea lui Bogdan de la Tehnic partea ta de raport, ca sa nu se zica despre noi ca suntem in urma", poate sa spuna: "Iuliana, lucreaza impreuna cu Bogdan de la Tehnic, pentru ca raportul sa reflecte excelent felul in care am implementat noul sistem".
- Sa vorbeasca deschis despre esecurile pe care le-au avut si despre cum au recunoscut valoarea altora din organizatie.
Dependenta in gandire
Managerii trebuie
- Sa urmareasca si sa aprecieze situatiile in care indivizi din organizatie au actionat si au avut rezultate bune, chiar daca nu aveau "toate" aprobarile: "Mihaela, m-ai surprins placut cu initiativa de a finaliza selectia furnizorului. Am vazut propunerea ta pe e-mail si criteriile de selectie. Datorita initiativei tale, am reusit sa ne incadram in termenul stabilit pentru departament".
- Sa pregateasca bine si sa defineasca obiectivele si sarcinile pentru care va face transferul de decizie catre subordonat. Sistemul de management situational ofera o metodologie autentica, extrem de precisa si practica de a creste responsabilitatea, initiativa si autonomia subordonatilor. Companiile romanesti care au implementat acest sistem ii confirma impactul.
Spiritul de opozitie
Managerii trebuie
- Sa-si arate deschis satisfactia si sa se lase placut surprinsi atunci cand munca realizata s-a incadrat in standarde: "Sanda, am observat cu bucurie ca este a treia oara consecutiv cand finalizezi la timp materialele. Felicitari!"
- Sa scada frecventa situatiilor in care se folosesc de pozitia ierarhic superioara pentru a indica ce solutie "merita" sa fie pusa in practica. In loc de: "Costin, vad cine sunt cei cu care ai vrea tu sa lucram, dar mie nu-mi convin", ar putea opta pentru: "Costin, daca asta este decizia ta, spune-mi ce pot face ca sa avem o relatie de succes cu furnizorii pe care i-ai selectat."
- Sa accepte mai des solutiile propuse de catre subordonati si sa arate un angajament ridicat pentru punerea lor in practica, chiar daca, in calitate de manageri, ar fi avut solutii mai potrivite. Cu alte cuvinte, sa se lase mai frecvent influentati de catre subordonati, nu sa-si doreasca doar sa-i influenteze.
Pentru a putea transforma punctele slabe analizate (hiper-competitivitatea, dependenta si opozitia) in caracteristici culturale sanatoase, este obligatorie o buna pregatire manageriala a celor care conduc. Programele de dezvoltare a abilitatilor manageriale pot indeparta consecintele periculoase ale unei culturi care are punctele slabe vazute mai sus. Si pot ajuta la retinerea in companie a celor mai buni profesionisti.