Purtăm cultura: De la Coco Chanel la portul tradiţional românesc – Descoperă piese deosebite într-un muzeu virtual
"Moda nu înseamnă că purtăm doar nişte haine, ci purtăm cultura" – cam aşa poate fi descris proiectul We Wear Culture, dezvoltat de Google Arts & Culture. Platforma găzduieşte poveşti care au făcut istorie, cum ar fi rochia neagră care a devenit un "must have" graţie lui Coco Chanel sau tocurile stileto promovate la rang de feminitate de Marylin Monroe.
Tehnologia joacă un rol important pentru ca utilizatorul să aibă o senzaţie cât mai apropiată cu cea a vizitării efective a unui muzeu, aşa că sunt combinate fotografiile care arată piesele în cel mai mic detaliu, pozele realizate la 360 de grade şi videoclipuri de prezentare, precum şi posibilitatea de a face un tur în realitate virtuală.
De asemenea, vizitatorii pot explora milenii de evoluție a stilului, de la mătasea care dă numele bine cunoscutei rute comerciale Drumul Mătăsii, la moda de la Versailles și până la punk-ul britanic și povestea blugilor.
Expozițiile cuprind tendințele care au schimbat moda de-a lungul timpului, momente de cotitură și personaje care au și-au pus amprenta decisiv: Alexander McQueen, Marilyn Monroe, Cristóbal Balenciaga, Coco Chanel, Audrey Hepburn, Christian Dior, Helmut Newton, Irving Penn, Yves Saint Laurent, Manolo Blahnik, Gianni Versace , Oscar de la Renta, Pierre Balmain, Vivienne Westwood, Miyake Issey și mulți alții.
Iată că acum şi Muzeul Naţional al Ţăranului Român (MNŢR) se alătură acestui proiect.
Colecția „Haina țărănească” prezentată de MNȚR în cadrul proiectului „We wear culture” este dedicată portului tradițional din zona României. Expoziția virtuală cuprinde 27 de artefacte vestimentare, care se adaugă colecțiilor deja existente pe platforma Google Arts & Culture.
“Fără pretenția de a fi exhaustivă, expoziția <Haina țărănească> este o călătorie virtuală și în același timp una simbolică, care recuperează frumusețea unui patrimoniu țărănesc divers și complex, recontextualizând imaginea despre artă și meșteșug. Această expoziție creează publicului oportunitatea de a descoperi virtual patrimoniul de excepție al MNȚR a cărui expunere permanentă este închisă temporar pentru lucrări de consolidare și restaurare a clădirii monument istoric”, spune Liliana Passima, manager MNȚR.
Piesele prezentate în această expoziție sunt însoțite de o coloană sonoră din colecția „Ethnophonie” a Muzeului Național al Țăranului Român: doine, hore, învârtite, brâuri – pentru ca experienţa utilizatorului să fie cât mai de impact.
Expoziția poate fi accesată pe site-ul g.co/wewearculture și prin aplicația Google Arts & Culture, disponibilă pentru iOS și Android.
"We wear culture”, în cifre:
- Peste 180 de parteneri (culturali și designeri) din 42 de țări
- Peste 400 de expoziții virtuale, adunând 30000 de imagini, video-uri și alte documente
- 4 expoziții în realitatea virtuală dedicate unor piese legendare
- Peste 700 de imagini gigapixel
- Acces pentru vizite virtuale Street View în peste 40 de locuri